Od 1. 1. 2024 stačí 2 chyby a přijdete o řidičák, ale i to je málo: Bodový systém nefungoval, po 17 letech byl tvrdě zpřísněn

Za bodovým systémem není snaha o vyšší bezpečnost. Každá pokuta je příjemný „příspěvek“ do veřejného rozpočtu a peněz není nikdy dost.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Jak se píše v titulku. Bodový systém nefungoval, tak bylo potřeba ho zpřísnit. Kdyby fungoval, nikdo nic nebude měnit, to je jasné. Paradoxní je, že žádný bodový systém není potřeba. Věc je jednoduchá. Ten, kdo jezdí slušně, tak jezdí slušně bez ohledu na to, jestli mu hrozí nebo nehrozí trestné body. Dbá na dodržování dopravních předpisů. Jezdí ale hlavně ohleduplně, bezpečně a tolerantně. Ví, že život máme jen jeden a zdraví je zásadní.

Více pokut a více trestných bodů od nového roku, děkujeme

Člověk, který je schopný jet jako bezmozek, nic neřeší. Kdo je schopný nalít do sebe kořalku, že nadýchá tři promile, tak tomu je jedno, jestli nějaké body dostane. S největší pravděpodobností už nemá řidičák. Nejde o body, ale o peníze. A ty umí policejní orgány vybrat. Asi jako výběrčí daní v pohádce Šíleně smutná princezna. Faktem je, že policie měří rychlost na místech, která jsou absolutně bezpečná. Nikdy nevidíte policajty před školou. V nepřehledné zatáčce. Stojí vždy tam, kde nic nehrozí. V Praze je to třeba namátkou ulice Vrbova směrem z kopce dolů.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Dlouhá táhla rovinka, která končí zatáčkou doleva. Z obou stran svodidla. Nikde žádná cesta pro pěší. Je tam jen malé odpočívadlo. Právě na tom obvykle policisté stojí a měří. Proč? Co se tam asi může přihodit? Proč nejsou o 100 metrů dál, kde jsou přechody pro chodce. Sportovní hala. Střední škola. Benzínová pumpa, na kterou děti ze školy chodí tam a zpátky. Proč ne tam? Protože tam by nikoho nezměřili. Řidiči tam jezdí slušně a ohleduplně, jinak to ani nejde. Další místo je kolem pražské Průmyslové. Tam také, dlouhá rovinka, nikde nic, jen jedna odbočka doprava.

Policie měří systematicky tam, kde nejvíce vybere na pokutách

Skutečně není žádná pravděpodobnost, že by tam někoho rychlost auta o pár kilometrů v hodině vyšší ohrozila. Přesto tam policie radostně měří. Aby ne, jsou to žně. A důsledek? Jen ten, že řidiči si méně a méně policie váží. Proč by také měli. Stačí, když se v Praze utvoří na silnici zácpa. V zácpě čekají policajti, pak je to přestane bavit. Zapnou maják, projedou ucpanou křižovatkou a zase maják vypnou a jedou dál. Protože se jim nechce čekat. A o parkování ani nemluvě. „Jdeme do asijské večerky na nákup, tak proč bychom nezaparkovali jen tak v křižovatce?“ Běžná praxe. „Ani s těmi modrými majáky se nebudeme obtěžovat, vždyť oni nás řidiči objedou.“

Česká policie utrácí peníze daňových poplatníků. Baví se tím, za co běžné řidiče bez milosti pokutuje

Zpět ale k bodovému systému. Už od začátku to bylo špatně. Když byl v roce 2006 zaveden, provázela to řada korupčních kauz. Třeba možnost odpočtu bodů pouze na jednom místě. Výběrové řízení bylo ušité na míru. Celé je to nesmysl. Německé dálnice s neomezenou rychlostí. A nikdo tam nebourá na každém druhém kilometru jen proto, že jede 160 km/h. A tam, kde je to nebezpečné, je rychlost lokálně omezena. V městech je zase prověřené, že pokud nejsou dopravní značky, řidiči jezdí pozorně a ohleduplně. Více se soustředí.

Stát musí lepit finanční záplaty a pokuty jsou vhodný materiál

Společnost tak, jak degeneruje, potřebuje ale víc a víc restrikcí, protože lidem obecně se líbí, pokud jsou vedení. A je jim jedno kam a kým. Hlavně že nemusí myslet. Teď máme od začátku roku tři skupiny obodovaných přestupků. Za dva, čtyři a šest bodů. To znamená, že za dva vážné přestupky se řidič takzvaně vyboduje. Být po mém, tak celý bodový systém zruším a začnu pěkně od začátku. Starého psa novým kouskům nenaučím, ale mladého ano. Takže začít s osvětou a skutečně efektivní autoškolou. Obtloustlý páprda jako instruktor, který navíc „dává rady“ odporující předpisům, to je začátek konce.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Honzy A.

„Blikej, jedeš doprava,“ slyší velmi často nováček v autoškole. Co na tom, že to je před kruhovým objezdem? Stát by měl přestat vymýšlet zákaz za zákazem a trest za trestem a začít lidi pozitivně motivovat. Dávat ne trestné body, ale body za správnou jízdu. Kdo získá dvacet bodů, dostane poukaz do Lidlu. Jenže to by se státu prodražilo a stát potřebuje co? Vydělávat. Proto pokuty. To, že řidič zaplatí tisíc korun pokuty, ho nijak nevychová, jen zatvrdí. Je to ale příjemná kapka do moře státní kasičky. Takže proč je tady bodový systém a proč je přísnější a přísnější? Jen proto, aby se statní kasa plnila a plnila. O člověka tady nikomu nejde.

Má bodový systém smysl?

Diskuze Vstoupit do diskuze
109 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články