Pravidelná údržba a správné provozní kapaliny – to je vše, co potřebujete, pro spokojenost svého auta na stovky tisíc kilometrů.

Dieselové automobily jsou dnes po celém světě bojkotovány a jsou ztělesněním znečišťování a katastrofy pro životní prostředí. Do tohoto tématu nebudeme zabrušovat, místo toho se zaměříme na spolehlivost starého dobrého „té-dé-íčka“.

Vznětové motory se považují obecně problematické kvůli částem, jako jsou vstřikovače paliva, systémy filtrování výfukových plynů a dražší spojky (pro manuální převodovky) než benzínové motory s podobným objemem a výkonem. Jednoduše řečeno, navzdory obrovskému podílu na trhu v Evropě a na některých dalších trzích se vozidla poháněná dieselovým motory považují za nákladnější na údržbu a méně spolehlivé než benzínové vozy. V tomto tvrzení je nicméně jedno velké „to záleží na“.

Stejně jako u všech vozů vyžadují dieselové modely řádnou údržbu a jejich životnost je velmi závislá na kvalitě používaného oleje a nafty. Pokud jim dáte patřičnou péči, snadno překonají metu 400 000 kilometrů a zůstanou spolehlivá bez velkých problémů. Ale co byste řekli o naftovém autě, které má najeto 695 000 kilometrů?

Tak tomu je v případě této první generace naftové Škody Octavia 1.9 TDI s 90 koňmi výkonu (66 kilowattů). Na YouTube kanálu portálu CarThrottle se stala hvězdou, která vysvětluje výhody a nevýhody vlastnictví takového vozu s velmi vysokým nájezdem a poskytuje detailní pohled na stav vozu, který najel bezmála tři čtvrtě milionu kilometrů.

Modrá Octavia stále jezdí sklvěle a stále má svůj původní motor, turbo, výfukový systém a dokonce i tlumiče. Všechna světla fungují, ale ne všechna okna jdou otevřít – k tomu přidehte obecně ošuntělý exteriér, špinavá sedadla a podlahové koberce a získáte celkový obraz o stavu této Octavie.

Co je však mnohem důležitější, je stav motoru auta, který ujel vzdálenost na Měsíc a téměř zpět, nebo by 17,3 krát objel Zeměkouli. Možná vás to překvapí, že poté, co mechanik otevřel motor 1.9 TDI, zjistil, že vačky a ventily jsou ve skvělém stavu. Turbo je také dobré a komponenty odpružení mají jen malé známky koroze.

Je to takové překvapení? Pravidelná údržba a správný olej – to je vše, co potřebujete, aby vaše auto ujelo stovky tisíc kilometrů. Pokud se staráte o motor, není důvod, proč by měl zemřít předčasně.