Šestero zásad správného brždění, děláte tyto věci také špatně?

Auto smyk
                   

Jedná se o úkon tak běžný, že mu většina řidičů pravděpodobně ani nevěnuje přílišnou pozornost a vykonává ho naprosto automaticky. Schopnost sešlápnout příslušný pedál a bez problémů zastavit patří mezi základní dovednosti, které se v autoškole probírají. Přesto policie každoročně řeší množství případů dopravních nehod, které byly způsobeny ignorováním určitých zásad souvisejících s bržděním.

Moderní technologie vs. vlastní rozhodování

V dnešní době pokročilých technologií existuje řada technologií a asistentů, kteří pomáhají srážkám i jiným nestandardním situacím předcházet. Jedním z nich je využívání tzv. pokročilého nouzového brzdového systému (AEBS) v kombinaci s funkcí výstrahy před čelním nárazem. Radar nepřetržitě měří vzdálenost, která je mezi vozidly jedoucími za sebou, a v případě překročení kritických hodnot řidiče upozorní varovným světelným i zvukovým signálem. Pokud řidič ani tak nereaguje, vozidlo samo sníží rychlost, aby zabránilo srážce, nebo alespoň zmírnilo její následky.

Video nám ukazuje, jak v provozu správně a plynule brzdit …

Využívání moderních technologií je samozřejmě krokem vpřed. Dokáží zabránit mnoha dopravním nehodám a zachránit lidské životy, ale přesto přichází na řadu převážně až ve chvíli, kdy schopnosti řidiče selžou a snaží se pouze o nápravu nebo zmírnění následků. Vždy mějme na paměti, že za ovládání vozidla zodpovídá řidič samotný, který musí správně vyhodnocovat dopravní situace.

Nezbytné je rovněž umět brzdit, protože pokud z ničeho nic prudce zabrzdím, můžu způsobit dopravní nehodu. Pojďme se podívat, jaké zásady to jsou.

Pravá noha na brzdu!

Ať už jezdíte v autě s manuální nebo automatickou převodovkou, vzpomeňte si na základní poučku z autoškoly. Levá noha na spojku, pravou sešlapávat plyn nebo brzdu; v případě automatu levá noha pouze „odpočívá“. Samozřejmě není zakázáno používat k brždění i levou nohu – ale z jednoho prostého důvodu to není zcela ideální. V kritické situaci, kdy je nezbytné jednat opravdu rychle, potřebujete obvykle sešlápnout brzdu a následně také spojku, aby se motor „nezakuckal“.

Brždění - automatická převodovka

Pozor na zbrklé brždění

Někdy se nutnosti okamžitého zabrzdění nevyhne ani zkušený řidič …stačí, když vám v noci přebíhá přes cestu skupina srnek, a jste-li hodně rozjetí, zabrzdit pravděpodobně nestihnete. Přesto můžete ve většině případů prudkému brždění často předejít s pomocí obecně uznávaných pravidel tzv. „defenzivní jízdy“.

Připomeňme si pět základních pravidel, které se v různých menších obměnách učí už v autoškole:

  1. Předvídejte, jak se situace na vozovce i mimo ni bude dále vyvíjet
  2. Používejte své periferní vidění a sledujte i své okolí (nejenom to, co je před vámi)
  3. Oči mějte stále v pohybu, nefixujte je na jedno místo (berme s nadsázkou, samozřejmě nemusíte celou jízdu otáčet s hlavou sem a tam)
  4. Hlídejte si bezprostřední okolí vozidla pomocí zpětných zrcátek
  5. Dávejte ostatním řidičům vědět, co máte v úmyslu pomocí světelných signálů

Nedupejte na brzdu a raději zvolněte

Pokud se nenacházíte ve výše zmíněné hektické situaci, kdy to jinak prostě nejde, zachovejte klid a brzděte postupným sešlapáváním brzdového pedálu. Zvýšíte tím nejen komfort spolucestujících, se kterými to nebude během vaší jízdy házet, ale předejdete i případné srážce s vozidlem za vámi, které by nemuselo být schopno v případě nedodržení bezpečné vzdálenosti včas zastavit.

Pozor na smyk!

Kontrolu nad vozidlem můžete snadno ztratit, půjde-li do smyku. V takovém momentě se stává zcela neovladatelným a může dojít k nárazu do svodidel, okolních aut nebo sjetí ze silnice. Riziko smyku hrozí na mokré či zamrzlé vozovce, ale také v případě, že je posypaná pískem nebo štěrkem (nemyslíme sypání silnic v zimě). Riziko smyku je vždy nejvyšší v zatáčkách, kde dojde ke ztrátě přilnavosti a „sklouznutí“ auta. Nezbytné je přizpůsobit jízdu stavu vozovky a brzdit plynule, v žádném případě nezašlapávat prudce brzdu.

Auto smyk

Při prudkém zabrždění je na kluzké vozovce velké riziko, že dostanete smyk

Počítejte se zvýšenou brzdnou drahou

Kluzká vozovka je nebezpečná a není radno ji podceňovat. Uvádí se, že je brzdná dráha na náledí až trojnásobně delší, proto v takových podmínkách udržujte ještě větší rozestupy od okolních vozidel, a nejste-li si jistí dopravní situací, snižte rychlost (samozřejmě do takové míry, aby nedošlo ke zbytečnému omezení provozu).

Diskuze Vstoupit do diskuze
80 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Ruský tanker Iljušin Il-78 může u hranic NATO maximálně provokovat, ale nic víc. Vlastním letounům přitom dává „neomezený“ dolet
Události247.cz
Události247.cz
Naftová a benzínová auta budou nadále jezdit, a to i přes zákaz EU. Podmínka pro jejich používání ale bude likvidační
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Pod zákopy 1. sv. války probíhaly kruté bitvy v podzemí. Většinou bývalí horníci se snažili nepřítele podkopat
adbz.cz
adbz.cz
Túje zhoustnou a porostou jako nikdy předtím. Stačí jim dopřát mykorhizní roztok a sílu budou čerpat z hub