Jedná se o úkon tak běžný, že mu většina řidičů pravděpodobně ani nevěnuje přílišnou pozornost a vykonává ho naprosto automaticky. Schopnost sešlápnout příslušný pedál a bez problémů zastavit patří mezi základní dovednosti, které se v autoškole probírají. Přesto policie každoročně řeší množství případů dopravních nehod, které byly způsobeny ignorováním určitých zásad souvisejících s bržděním.

Moderní technologie vs. vlastní rozhodování

V dnešní době pokročilých technologií existuje řada technologií a asistentů, kteří pomáhají srážkám i jiným nestandardním situacím předcházet. Jedním z nich je využívání tzv. pokročilého nouzového brzdového systému (AEBS) v kombinaci s funkcí výstrahy před čelním nárazem. Radar nepřetržitě měří vzdálenost, která je mezi vozidly jedoucími za sebou, a v případě překročení kritických hodnot řidiče upozorní varovným světelným i zvukovým signálem. Pokud řidič ani tak nereaguje, vozidlo samo sníží rychlost, aby zabránilo srážce, nebo alespoň zmírnilo její následky.

Video nám ukazuje, jak v provozu správně a plynule brzdit …

Využívání moderních technologií je samozřejmě krokem vpřed. Dokáží zabránit mnoha dopravním nehodám a zachránit lidské životy, ale přesto přichází na řadu převážně až ve chvíli, kdy schopnosti řidiče selžou a snaží se pouze o nápravu nebo zmírnění následků. Vždy mějme na paměti, že za ovládání vozidla zodpovídá řidič samotný, který musí správně vyhodnocovat dopravní situace.

Nezbytné je rovněž umět brzdit, protože pokud z ničeho nic prudce zabrzdím, můžu způsobit dopravní nehodu. Pojďme se podívat, jaké zásady to jsou.

Pravá noha na brzdu!

Ať už jezdíte v autě s manuální nebo automatickou převodovkou, vzpomeňte si na základní poučku z autoškoly. Levá noha na spojku, pravou sešlapávat plyn nebo brzdu; v případě automatu levá noha pouze „odpočívá“. Samozřejmě není zakázáno používat k brždění i levou nohu – ale z jednoho prostého důvodu to není zcela ideální. V kritické situaci, kdy je nezbytné jednat opravdu rychle, potřebujete obvykle sešlápnout brzdu a následně také spojku, aby se motor „nezakuckal“.

Brždění - automatická převodovka

Pozor na zbrklé brždění

Někdy se nutnosti okamžitého zabrzdění nevyhne ani zkušený řidič …stačí, když vám v noci přebíhá přes cestu skupina srnek, a jste-li hodně rozjetí, zabrzdit pravděpodobně nestihnete. Přesto můžete ve většině případů prudkému brždění často předejít s pomocí obecně uznávaných pravidel tzv. „defenzivní jízdy“.

Připomeňme si pět základních pravidel, které se v různých menších obměnách učí už v autoškole:

  1. Předvídejte, jak se situace na vozovce i mimo ni bude dále vyvíjet
  2. Používejte své periferní vidění a sledujte i své okolí (nejenom to, co je před vámi)
  3. Oči mějte stále v pohybu, nefixujte je na jedno místo (berme s nadsázkou, samozřejmě nemusíte celou jízdu otáčet s hlavou sem a tam)
  4. Hlídejte si bezprostřední okolí vozidla pomocí zpětných zrcátek
  5. Dávejte ostatním řidičům vědět, co máte v úmyslu pomocí světelných signálů

Nedupejte na brzdu a raději zvolněte

Pokud se nenacházíte ve výše zmíněné hektické situaci, kdy to jinak prostě nejde, zachovejte klid a brzděte postupným sešlapáváním brzdového pedálu. Zvýšíte tím nejen komfort spolucestujících, se kterými to nebude během vaší jízdy házet, ale předejdete i případné srážce s vozidlem za vámi, které by nemuselo být schopno v případě nedodržení bezpečné vzdálenosti včas zastavit.

Pozor na smyk!

Kontrolu nad vozidlem můžete snadno ztratit, půjde-li do smyku. V takovém momentě se stává zcela neovladatelným a může dojít k nárazu do svodidel, okolních aut nebo sjetí ze silnice. Riziko smyku hrozí na mokré či zamrzlé vozovce, ale také v případě, že je posypaná pískem nebo štěrkem (nemyslíme sypání silnic v zimě). Riziko smyku je vždy nejvyšší v zatáčkách, kde dojde ke ztrátě přilnavosti a „sklouznutí“ auta. Nezbytné je přizpůsobit jízdu stavu vozovky a brzdit plynule, v žádném případě nezašlapávat prudce brzdu.

Auto smyk
Při prudkém zabrždění je na kluzké vozovce velké riziko, že dostanete smyk

Počítejte se zvýšenou brzdnou drahou

Kluzká vozovka je nebezpečná a není radno ji podceňovat. Uvádí se, že je brzdná dráha na náledí až trojnásobně delší, proto v takových podmínkách udržujte ještě větší rozestupy od okolních vozidel, a nejste-li si jistí dopravní situací, snižte rychlost (samozřejmě do takové míry, aby nedošlo ke zbytečnému omezení provozu).