Češi nejsou v tomto ohledu dobří řidiči. Velmi často netuší, že má brzdový pedál v autě skrytou funkci

Kdo má problémy s rozjezdy automobilu do kopce, měl by zbystřit. Je tady funkce, která celý proces velice usnadní a motor nechcípne.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Brzda v autě je pro většinu z nás řidičů naprosto obyčejná věc, kterou používáme automaticky, aniž bychom nad ní nějak zvlášť přemýšleli. Prostě šlápneme na pedál, auto zpomalí, případně zastaví, a tím to pro většinu řidičů končí. Jenže v moderních autech se pod pojmem „brzda“ skrývá mnohem víc, než by se na první pohled mohlo zdát. Je tady v rámci brzdy skrytá funkce, která dokáže zpříjemnit každodenní ježdění natolik, že si na ni zvyknete rychleji než na vyhřívané sedačky v zimě.

Automobily mají řadu skrytých funkcí, řidiči o nich často nevědí

Pro řidiče to znamená, že by měli zjistit, jestli mají, respektive jaké mají v autě asistenty, a pokud jsou pro ně výhodné, tak je začít používat. Poslední dobou jsme řešili v redakci AutoŽivě otázku řidičských průkazů pro prvomajitele a to, kolik lidí si dělá řidičák jenom na automat. Udělali jsme za redakci AutoŽivě rychlý průzkum mezi vybranými čtenáři a zjistili jsme jeden ze zásadních důvodů, proč nováčci chtějí pouze automat.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Jde o to, že novopečení majitelé řidičských průkazů mají strach, že jim u manuálu při rozjezdu do kopce zhasne motor. Je asi jasné, o čem mluvím. Člověk stojí s autem do kopce a musí dvěma nohama zvládnout tři pedály. Pravou nohou stojí na brzdě, levou musí zmáčknout spojku, pravou nohou pustit brzdu a přendat ji na plynový pedál. Tam musí adekvátně přidávat plyn a povolovat spojku. I ostřílenému řidiči občas zhasne motor při tomto manévru, občas přidře spojku. A co takový začátečník?!

Co dělat, když automatická převodovka škubne při přeřazení? Kdo okamžitě nezastaví, zaplatí až 250 000 Kč

Přitom je tady právě jedna z funkcí, která toto může hravě odbourat. Vážení řidiči, zejména vy, noví, mám pro vás příjemnou zprávu. Zapomeňte na doby, kdy jste na semaforu do kopce museli stát s nohou na brzdě, nervózně pokukovat po autě před sebou a doufat, že vám to neujede dozadu. A motor nechcípne. Moderní auta disponují mnohdy funkcí, která se jmenuje Auto Hold. Myslím, že jakmile ji jednou vyzkoušíte, už ji nepřestanete používat. Co tím myslím?

Nováčci mají často zbytečné obavy, tady auto pracuje za ně

Představte si situaci, kdy dojedete na červenou, sešlápnete brzdu a místo toho, abyste museli držet nohu na pedálu, se o všechno postará elektronika. Auto zůstane stát, i když sundáte nohu z brzdy, a vy si můžete v klidu protáhnout nohu, upravit rádio nebo se jen tak rozhlédnout po okolí. O to ale nejde, komfort brždění „bez nohy“ je jen minoritní věcí. Když se rozsvítí zelená? Stačí zařadit, lehce sešlápnout plyn a pouštět spojku.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Auto Hold automaticky uvolní brzdy, takže můžete plynule odjet. Je dobré, že tahle funkce není žádná výsada luxusních limuzín, ale najdete ji dnes už i v běžných autech nižší a střední třídy. A tím dnes myslím roky, roky nazpátek. Výrobci už dávno pochopili, že komfort a bezpečnost jdou ruku v ruce, a tak Auto Hold postupně pronikl do stále většího počtu modelů. Jak funkci Auto Hold aktivovat?

Systém funguje jednoduše, stačí ho zapnout a pak nic neřešit

Může to být u různých značek a různých modelů různé. Mnohdy stačí zastavit a systém se automaticky postará o zatažení parkovací brzdy automaticky. Když je přednastaven v palubním menu. Pak stačí, když se řidič rozhodne rozjet, tedy sešlápne plynový pedál, systém uvolní brzdu a plynule umožní autu rozjet se. Tak, jak jsem to popisoval. Někdy je třeba systém aktivovat tlačítkem u parkovací brzdy s nápisem „AUTO HOLD“.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

To u aut, která nemají klasickou ruční brzdu s tradičním dlouhým madlem. Ale disponují parkovací brzdou s malou kovovou „přezkou“.  I tam ale systém funguje pak automaticky, řidič jej zapne a při samotném brždění, respektive rozjezdu, nic nedělá a soustředí se pouze na spojku a plyn. V rámci samotného pohybu vozu, jinak soustředění náleží také okolí a ostatním účastníkům silničního provozu, ať mne někdo nebere za slovo.

Mimochodem parkovací brzda, kterou jsem zmínil, může mít také další funkci. Zatímco klasická ruční brzda obvykle spoléhá na lanka, kterými brzdí zadní kola, parkovací brzda je elektronická. A funguje také jako brzdy pro nouzové brždění. To znamená, že když řidič potřebuje v nějaké komplikované situaci akutně zabrzdit, zatáhne za táhlo parkovací brzdy. Systém, pokud to umí, pak zabrzdí efektivněji a lépe, než by to zvládl samotný řidič nohou na brzdovém pedálu.

Máte v autě Auto Hold?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články