Bublinková fólie je užitečná součást nepovinné výbavy automobilu. Vyplatí se ji vozit

Při dopravní nehodě, pro převoz křehkých věcí, ale jsou tu i další možnosti, jak bublinkovou fólii v autě využít. Hodí se mít kus v kufru.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

Povinná výbava automobilu je jasně definovaná předpisy, nepovinná výbava je to, co řidič vozit v autě nemusí, ale měl by. Mezi pomůcky, které se mohou hodit, když se motorista dostane do úzkých, toho patří hodně. Své místo by tam měla mít i bublinková fólie. Na co se dá použít a proč se vyplatí ji v autě vozit?

Povinná výbava je jasná, nepovinná je na řidiči

O povinné výbavě není třeba dlouze diskutovat, ta je předepsaná a zahrnuje lékárničku, výstražný trojúhelník, reflexní vestu a rezervní kolo (nebo náhradu, dojezdové pneumatiky či sjednanou asistenci). To je vše. Nepovinná výbava se může během roku měnit, jiné věci s sebou bude vozit motorista přes léto a jiné zase v zimě – typicky PET lahev s vodou a clona proti slunci versus sprej na rozmrazování zámků a sněhové řetězy.

iZdroj fotografie: iStock

Vyplatí se i kus bublinkové fólie. Historie tohoto obalového materiálu sahá až do roku 1957, kdy ji vytvořili americký inženýr Alfred Fielding a švédský vynálezce Marc Chavannes. Původně mělo jít o tapetu. První fólie byla vyrobena ručně, i když byl následně připraven stroj na sériovou výrobu, projekt se nerozběhl. Až v roce 1960 autora napadlo, že by se produkt dal využít i jinak, a to jako bezpečný obalový materiál.

Silnou stránkou fólie je její tvarová flexibilita

Fólie se vyrábí z nízkohustotního polyetylenu, její konstrukce s plochou posetou pravidelně rozmístěnými vzduchovými bublinkami zajištuje ochranu křehkých výrobků při transportu. Fólie obemkne předmět a při nárazech předejde jeho poškození. Lze také využít jako tepelná nebo zvuková izolace. Při své flexibilitě se přizpůsobí téměř jakémukoli tvaru.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Fólie je buď dvouvrstvá s bublinkami uzavřenými z jedné strany hladkou fólií, nebo jde o typ třívrstvý s bublinkami uzavřenými fólií ze dvou stran. Nejpoužívanější je bublinková fólie s průměrem bublinky 10 mm a výškou 3 až 4 mm. A jsou k mání nejen průhledné fólie, ale i barevné. V autě je do fólie vhodné balit některé věci, které s sebou motorista trvale vozí, například kompresor, tak nedojde k jeho poškození.

Ochrana křehkých věcí při transportu je maximální

Poměrně těžký aparát také naopak nepoškodí ostatní věci, které jsou s ním uložené v kufru. Fólie rovněž chrání před vlhkostí, takže do ní lze zabalit vše, co má být před vlhkem uchráněno. Někteří motoristé používají bublinkovou fólii v zimě na čelní sklo,“ říká servisní odborník pan Pavlíček, „vím to od zákazníků našeho autoservisu, obzvlášť za posledních 6 měsíců ji vozí čím dál více motoristů.“ Stačí prý dát fólii na čelí sklo, a pokud přes noc mrzne, ráno stačí fólii odstranit a námraza není tak silná. Očistí se rychleji.

iZdroj fotografie: Depositphotos

„Na druhou stranu pak musí řidič dát fólii od ledu do auta,“ upozorňuje automechanik Pavlíček, „tam námraza roztaje a vlhkost se dostane do kabiny auta. Vše má klady i zápory, a právě na toto využití bych fólii asi nedoporučil.“ Bublinkovou fólii lze také využít pro tepelné odizolování. Například kdyby došlo k nehodě nebo auto přestalo jet. Řidič se může v zimě do fólie zabalit a přečkat tak kritickou situaci a vyčkat na pomoc.

Používáte bublinkovou fólii?

Diskuze Vstoupit do diskuze
104 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články