Od 1. ledna 2024 bude povinnost mít ho v každém autě! Auto bez nového prvku povinné výbavy bude mít velký problém

Evropská unie přebírá kontrolu nad tím, co řidiči dělají ve svých autech. Skončí to online udáváním na policii a strháváním pokut ze soukromých účtů?

Povinná výbava v Polsku i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Automobil byl ve svých raných dobách dopravním prostředkem, který měl kola, motor, volant. Později světla, stěrače, blinkry. A to bylo na dlouhé roky všechno. I když ne docela. Jak se automobilismus rozvíjel, rozvíjela se i snaha výrobců nabídnout lidem větší komfort. Když federální agenti honili v USA proslulé zločince Bonie a Clydea, bylo vrcholem výbavy auta rádio. Dnes do aut pronikla díky koncernu Stellantis umělá inteligence, před pár lety ještě něco nevídaného.

EU kontroluje, jak se řidič cítí za volantem a jestli se soustředí

Prostřednictvím, nebo spíše díky diktátu Evropské unie zase do automobilů dávají automobilky nejrůznější bezpečností systémy. Systémy, které de facto popírají schopnost člověk postarat se sám o sebe. Kdo by měl hlídat jízdu v pruzích, rychlost jízdy nebo únavu za volantem? Člověk, nebo palubní počítač? Tak jako tak, v rámci tohoto trendu v roce 2024 přijde do aut další povinná výbava pro vozidla.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Má podle Evropské unie za cíl zvýšit bezpečnost na silnicích. Tímto systémem se má zabránit situacím, kdy řidiči za volantem ztrácejí koncentraci a „stávají se nebezpečnými na silnici“. Systém varování před rozptýlením řidiče se jmenuje Advanced Driver Distraction Warning. Tento nový systém, známý pod zkratkou ADDW, bude povinný ve všech nových autech v rámci zemí Evropské unie. I když někteří výrobci již dnes instalují podobné systémy pro sledování chování řidiče za volantem, EU tvrdí, že tento nový systém bude o mnoho vyspělejší.

Empty gas station at night

Evropská unie zavede nové palivo? Ne všechna auta jej budou moci využít

Jak funguje systém ADDW? Systém bude automaticky aktivován, když vozidlo dosáhne rychlosti vyšší než 20 km/h. V podstatě tedy jakmile se auto rozjede. Systém bude průběžně monitorovat oční pohyb řidiče v konkrétních zónách. Hlavním cílem je detekce situací, kdy se řidič rozptyluje, například pohledem na mobilní telefon. Pokud řidič upře oči z vozovky na více než 30 stupňů, což znamená, že se nedívá na silnici, systém začne reagovat.

Kdo se podívá jinam než před sebe, dostane od auta pohlavek

Jestliže potrvá „rozptýlení“ déle než 6 sekund, systém aktivuje varování. Při rychlosti nad 50 km/h se tato doba zkrátí na 3,5 sekundy. Systém bude generovat varování ve formě zvukových signálů, vizuálních indikátorů nebo dalších mechanismů. Ty mohou být závislé na konkrétním výrobci automobilu. Jinak řečeno, bude to bzučet, pípat, blikat. Na základě návrhu nařízení bude zřejmě také možnost manuálního zapnutí a vypnutí tohoto systému. Asi tak jako u systému Start/Stop.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nikdo z odpovědných a soustředěných řidičů samozřejmě nechce na silnicích potkávat motoristy, kteří se nevěnují řízení. Ať už z důvodu únavy, nebo protože se dívají na obrazovku telefonu. Zde samozřejmě platí, že držet hovorové zařízení v ruce je přestupek. Nicméně otázkou v tomto případě je posunování zodpovědnosti. EU stále víc a víc ukrajuje z odpovědnosti řidiči a přenáší ji na automatické systémy. Přesto je ale za automobil plně zodpovědný řidič. A jak moc velký krok je od hlídání pozornosti k tomu, že se tento fakt online přenese k policii a ta rovnou udělí pokutu?

Souhlasíte s více a více asistenčními systémy?

Zdroj: Policie
Diskuze Vstoupit do diskuze
110 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články