Z provozu budou vyřazena auta se spotřebou nad 4,9 l / 100 km. Nové předpisy začnou platit již brzy

Velká auta mohou jezdit, ale u těch menších mají řidiči problém, jde o spotřebu paliva. Vláda si došlápne na ty s vyšší spotřebou.

i Zdroj fotografie: Volkswagen
                   

Na jedné straně je tady snaha snižovat dopady dopravy na životní prostředí. Na druhé straně pak jsou reálné analýzy, které ukazují, že osobní doprava má na ekologii malý vliv. Tak jako tak se vlády po celém světě snaží nalézt způsoby, jak omezit negativní dopady automobilového provozu na životní prostředí. Jedním z nejnovějších kroků směrem k udržitelnosti je plán Národní bezpečnostní agentury (NHTSA) zakázat výrobu automobilů se spotřebou paliva vyšší než 4,9 litru na 100 km.

Jak snížit produkci škodlivých plynů? Snadné, zakázat auta

Tato americká instituce má ambiciózní cíl – snížit znečištění ovzduší a udělat z naší planety lepší místo pro všechny. Proti tomu nelze nic namítnout. Proti způsobu, jakým se snaží jednotlivé vlády a organizace uvedeného dosáhnout, se dá prohlásit dost. Navrhované změny se týkají především vozidel s benzinovými nebo naftovými motory. Plán je postaven na zásadě zlepšení palivové účinnosti automobilů, což by mělo vést k menší spotřebě paliva, a tím i k nižším emisím škodlivin do ovzduší.

i

Vláda by tak chtěla výrazně omezit výrobu vozidel, která mají velkou spotřebu paliva. Podle návrhu by měli výrobci automobilů dosáhnout průměrné spotřeby 4,9 l / 100 km pro všechna svá osobní a lehká nákladní vozidla nejpozději do roku 2032. To znamená, že automobilový průmysl bude muset podstoupit zásadní technologické inovace, aby splnil nové standardy. Důraz na nižší spotřebu paliva má pozitivní dopad nejen na životní prostředí, ale i na peněženky řidičů.

7 důvodů, proč vám u auta dramaticky roste spotřeba. A jak ji stlačit zpět na minimum (2,2 litru na 100 km)

Americký ministr dopravy Pete Buttgieg zdůrazňuje, že vyšší palivová účinnost vozidel přinese finanční užitek řidičům a zvýší energetickou bezpečnost země. Plán má být proveden postupně, a to tak, že do roku 2027 by měly být spotřební standardy zvýšeny o 2 % ročně u osobních automobilů a o 4 % u lehkých nákladních vozidel. Tento krok také ovlivní průmysl středně těžkých vozidel, včetně komerčních pickupů a dodávek. Standardy se budou vztahovat i na tato vozidla, která budou muset každý rok od roku 2030 do roku 2035 zlepšit svou palivovou účinnost až o 10 %.

Výjimka je pro velká auta, s jejich spotřebou to nedává logiku

Plán má vstoupit v platnost již v roce 2027 a bude platit až do roku 2035, kdy by měla většina výrobců automobilů přecházet na elektromobily. Tato opatření mají výrazný potenciál snížit zátěž na životní prostředí a vytvořit lepší budoucnost pro všechny. Zajímavým fenoménem je skutečnost, že standardy CAFE (Corporate Average Fuel Economy) nejsou stejné pro všechny typy vozidel.

iZdroj fotografie: Pxfuel

Větší modely mohou podléhat méně přísným normám, což vedlo k tomu, že některé automobilky se pokusily zvětšit svá vozidla, aby obešly předpisy. Návrh NHTSA by měl tento problém napravit a postavit všechny výrobce automobilů před výzvu zlepšit palivovou účinnost svých vozidel, a přispět tak k ochraně životního prostředí. Nevyrovnanost podmínek má vliv na to, že Američané kupují velká auta. Je to paradox.

Co si o nařízení myslíte vy?

Zdroj: NHTSA
Diskuze Vstoupit do diskuze
123 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články