Budoucnost elektromobility je v nabíjení skrz pouliční lampy

                   

Elektromobily určitě budou budoucnost. Je ale otázkou, jak budou rozšířené. Existují země, kdy jsou brány za něco zcela běžného, stejně jako země – jako Česká republika, kde je nikdo nechce. Hlavní argumenty odpůrců jsou přitom jasné. Je to omezený dojezd a možnosti nabíjení. Sem patří jak domácí zásuvka, tak i veřejné dobíjecí stanice. I to by se ale mohlo v budoucnu změnit.

Pouliční lampy jako zdroj energie

Jednou z dalších možností, je využití pouličních lamp, které se nacházejí ve městech. Ty by se tak v budoucnu mohli stát dobrým zdrojem elektrické energie jak pro elektromobily, tak i pro plug-in hybridy, které je třeba také pravidelně nabíjet – hlavně kvůli úspornosti jízdy. Taková lampa by poté mohla nabídnout onen potřebný zdroj. A vzhledem k tomu, kolik je ve městech lamp, a že ke každé by se klidně mohlo připojit i více aut, by to mohlo v budoucnu vyřešit problémy s nedostupností dobíjecích míst.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Centra a sídliště

Zatímco majitelé rodinných domů a vlastníci garáží jednoduše natáhnou kabel ke svému elektromobilu, tak ti co bydlí na sídlištích, nebo ti kteří se pohybují především v centrech, mohou mít s nabíjením svých vozidel problém. Ti jsou v tuto chvíli odkázáni buď k tomu, že musí spouštět kabel ze svého okna nebo balkonu, či k tomu, že budou jezdit na veřejné rychlonabíjecí stanice.

Nabíječka, která by vznikla z pouliční lampy, by tyto problémy mohla celkem jednoduše a efektivně vyřešit. V sídlištích by nebyl problém dobíjet na běžných parkovištích a to stejné lze říci i o centru. Třeba i ve chvíli, kdy by auto stálo na parkovišti v jakékoliv ulici, kde jsou lampy také zcela běžné.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Bez infrastruktury to nepůjde

Nutno samozřejmě říci, že aby bylo něco takového možné, bude třeba nejprve vybudovat vhodnou infrastrukturu. Je řada měst, kde jsou lampy v tak žalostném technickém stavu, že je div, že fungují vůbec ony sami. Natož, aby se využívaly i na dobíjení elektromobilů. A to stejné může platit i o stavu elektroinstalace. Proto to bez vybudované, tedy spíše modernizované infastruktury nepůjde. Samozřejmostí je, že jakákoliv modernizace infrastruktury se neobejde bez řady povolení, ale i bez nemalých finančních prostředků. A to jsou hlavní věci, které celkový rozvoj mohou výrazným způsobem brzdit.

Reálná budoucnost

Že nabíjení skrz pouliční lampy není utopie, ale může jít o běžnou věc, ukazuje například Londýn. V loňském roce mělo toto britské město k dispozici kolem tisícovky takových nabíjecích míst a do konce letošního roku by jich zde mělo být kolem 1 700. A pomalu se přidávají i jiná města a země. Příkladem může být i sousední Polsko, kde se zatím spouští pilotní projekt. Dvě nabíjecí místa budou e Gdyni a o umístění třetího se jedná. A jak je na tom z tohoto pohledu Česká republika? I tady už se začínalo mluvit o tom, že by podobné řešení mohlo být v budoucnu reálné minimálně v Praze.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Nejenom pro auta

Velkou výhodou daného řešení může být i to, že se nemusí nutně vztahovat jenom na auta. V elektřině je budoucnost, i pokud se podíváme na řadu dalších dopravních prostředků, které mohou být do města mnohem lepší volbou, než klasický automobil. Příkladem mohou být známá elektrokola, moderní elektrické koloběžky, nebo i skútry či mopedy, které jezdí místo benzínu také na elektřinu.

Jako dopravní prostředek ve městech jde o řešení, které přijde mnohým lidem vhod. A o to více, když by ho mohli zamknout do stojanu u chodníku, připojit na lampu a jednoduše nabít energií na cestu zpět domů, nebo na další ježdění.

Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články