Byl to nejhorší březen za desítky let. Překvapivý zájem byl o vozy Tesla

                   

Dlouhé desítky let nebyla prodejnost vozů v Evropě tak špatná, jako tomu bylo právě letošní březen. Co bylo důvodem, všichni víme. Byl to řádící koronavirus a s tím spojená bezpečnostní opatření. Ta se dotkla jak samotných prodejců, tak i nakupujících. To se následně podepsalo na tom, kolik aut se v letošním březnu v celé Evropě prodalo. A jsou to opravdu velmi nízká čísla, která jsou oproti předchozímu roku nižší o více než polovinu.

Jak na tom byly jednotlivé státy?

Podle statistik analytické společnosti JATO Dynamics se v březnu letošního roku prodalo v Evropě celkem 848 800 automobilů. Když toto číslo porovnáme s březnem 2019, je nižší o celých 52 procent. A to poměrně jasně vypovídá o tom, jak na tom trh s automobily byl.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Pokud se podíváme na země, kdy byly propady obrovské, rozhodně musíme zmínit třeba Itálii, jelikož tam se prodeje propadly o 86 procent. O moc lépe na tom nebyla Francie, kde se prodejnost snížila o 72 procent. A podobně na tom bylo také Španělsko, kde byl pokles o 69 procent. Byly ale i země, kde byl pokles jenom kolem čtyřiceti procent. Sem můžeme zařadit například Polsko, ale také Německo, Velkou Británii, nebo i Švýcarsko.

Jsou státy, kde se téměř nic nedělo

Zatímco u některých zemí byl propad enormní, jsou tu i takové, kde se zase až tak nic zásadního nedělo. I díky tomu klesla celková evropská prodejnost jenom o 52 procent. Příkladem takových zemí je Finsko, nebo také Litva, kde byl v březnu pokles jenom o jedno procento. Nijak zvlášť se prodej vozů nezastavil ani ve Švédsku, kde sice pokles byl, ale jenom o 9 procent.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Jaké vozy byly nejvíce prodávané?

Nyní už se podívejme na to, jaké vozy byly v březnu letošního roku nejvíce prodávané. Někoho výsledky možná překvapí. Na prvním místě se nachází Volkswagen Golf s počtem 23 757 prodaných  kusů. To až tak velké překvapení není. Mnohem více zaujme fakt, že na druhém místě je Tesla Model 3, s počtem 15 502 prodaných vozidel. A proč zrovna toto, elektrické auto? Je to jednoduché. Zatímco na trzích kde dominují spalovací motory, byla velká krize, tak na trzích kde jsou elektromobily celkem žádané, se až tak nic nedělo. Tesla má druhé místo ne proto, že by se jí až tak výrazně zvýšily prodeje, ale proto, že se zájem o ostatní auta výrazně snížil. A jí dostaly nahoru minimální výkyvy na pro ni klíčových trzích.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Na místě třetím v prodejnosti se umístil Ford Focus, kterého se prodalo 14 587 kusů. Hned za ním je Renault Clio s počtem 13 369. A celou pětici nejlepších v žalostném březnu uzavírá Mercedes třídy A s počtem 13 225 prodaných exemplářů.

Když se podíváme na další místa, tak je až na šestém místě Škoda Octavia, která je velmi populárním modelem u nás, v České republice. Za ní je Nissan Qashqai, dále je to Toyota Yaris, poté Ford Fiesta a desítku nejlepších za letošní březen Mini Cooper.

Bylo třeba přizpůsobení

Dodejme také, že březen letošního roku ukázal také fakt, že se prodejci vozidel museli přizpůsobovat nastalé situaci. To zahrnovalo třeba nutnost začít prodávat bezkontaktně. A tak ty značky, které se dříve specializovaly jenom na showroomy, musely změnit svůj přístup a začít se prezentovat i online. Jedině tak mohly své vozy dostat ke svým zákazníkům.

Též bylo třeba přizpůsobit se požadavkům na zvýšenou hygienu. A to ať už se jednalo o nutnost minimalizovat kontakt, tak se jednalo třeba o nutnost dezinfikovat vůz, často pomocí ozonu. I toto byly věci, které byly pro řadu prodejců aut v letošním březnu něčím zcela novým.

Diskuze Vstoupit do diskuze
50 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články