Od zítra u sebe musí řidiči vozit více peněz: Na všech benzínkách v ČR jim naúčtují extra daň. Bude splatná ihned na místě

Řidiče na podzim čeká nový poplatek na čerpacích stanicích, který bude splatný ihned při tankování. Ceny totiž rostou a zůstávají nestabilní kvůli politickým i tržním vlivům.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Pokud jste řidič, jednoduše nesmíte mít hluboko do kapsy. Tak to prostě je. Živit auto je jako živit dítě. A při jeho koupi, která sama o sobě může být i nízkonákladová, musíte počítat s pravidelnými výdaji. První „zlodějna”: poplatek za přepis a s ním spojený poplatek za evidenční kontrolu. Dál potom počítejte s placením ekologické daně. No a nakonec oblíbené povinné ručení. A to je prosím pěkně jen za první den, co auto máte. Co ale budete řešit poměrně pravidelně, je údržba auta (opravy, servis…) a především pohonné hmoty. Na ty se dnes společně podíváme.

Ceny paliv se v Česku pohybovaly od extrému do extrému

Není žádným tajemstvím, že ceny benzínu a nafty jsou jako na horské dráze. Všichni samozřejmě zasněně vzpomínáme na polovinu roku 2020, kdy vlivem pandemie a stavu na trhu klesly ceny tak rapidně, že na nejlevnějších stanicích jsme mohli natankovat i okolo dvaceti korun za litr. Tyto časy jsou bohužel pryč. Ceny pozvolna rostly, a nakonec přišla pro motoristy největší rána – ruská invaze na Ukrajinu.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Podpultově levný benzín? Stát otevře vlastní benzínky. Už se ví, kdy a kde

Tehdy jsme pocítili výrazné zdražení. Za Natural jsme platili v průměru 45 Kč a naftu jsme tankovali za 47 Kč. Potom se vláda rozhodla chvilkově vypomoct a ceny pohonných hmot zastropovala. To trh trošku stabilizovalo. No a teď jsme ve fázi, kdy se ceny pohybují v rádiusu 33-40 Kč za litr. Přesto by se ale asi nedalo říct, že je trh stabilní – právě naopak. Tím, že jsme stále do jisté míry závislý na ruské ropě, jsou tyto ceny dost nestabilní.

Faktorů ovlivňujících výslednou cenu na benzinkách je mnoho

Chvilková pomoc však skončila. Navíc konečnou cenu benzínu a nafty neovlivňuje jen politická situace. Ovlivňují ji jak tržní faktory, tak administrativní vlivy. Mezi tržní faktory patří především cena ropy v dolaru, kurz koruny vůči dolaru, náklady na rafinaci, distribuci a marketing, zisk rafinérií, přepravců a obchodníků. Ale samozřejmě, že růst cen a zdražení pohonných hmot je způsobeno převážně růstem ceny ropy. Při výrazných výkyvech ceny ropy se navíc projevuje krátkodobá riziková přirážka obchodníků, rafinerií a čerpacích stanic. Faktorem je samozřejmě i inflace a spotřební daň.

Letní nabídka čerpacích stanic byla relativně příznivá

Jak u benzínu, tak u nafty můžeme od začátku léta pociťovat příjemné zlevňování. Podle Českého statistického úřadu je zářijový průměr cen následující: Benzín natankujete v průměru za 35,40. Naftu potom za 33,68. Což už jsou relativně stabilní předcovidové ceny. V rámci srovnání s ostatními státy EU patří cena pohonných hmot v Česku k těm levnějším – pohybujeme se pod evropským průměrem. Dražší jsou pohonné hmoty v Německu, Řecku, Finsku, Dánsku, Francii a dalších zemích. Levněji naopak natankujete v Bulharsku, Litvě a na Maltě.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Kolik nabíječek nahradí jednu obyčejnou benzinku? Experti to spočítali, číslo je skandální

Když se na to podíváme v rámci krajů, tak nejspíš nikoho nepřekvapí, že nejvíce zaplatí řidiči v Praze. Benzín tu podle cen z konce září natankujete za 36,40/litr a naftu za 35,39/litr. Nejlevnější benzín mají v Karlovarském kraji – 35,36 Kč za litr. Naftu seženete nejlevněji na zcela opačném konci republiky – ve Zlínském kraji vás přijde na 33,75 Kč za litr.

Jaká je prognóza na podzim 2024?

Záleží na tom, zda nás potká další šok na trzích, ať už vlivem války nebo změnou situace v arabských zemích, kde se ropa nejvíce těží. To vše ovlivňuje cenu ropy a ta zase ovlivňuje cenu paliva u nás i v zahraničí. A jako zcela nepředvídatelný se v těchto dnech jeví postoj Ruska, které může de facto ze dne na den coby akt „odplaty” udělat něco, co za pár týdnů pocítíme všichni ve svých peněženkách. Ne že by tady nebyly příklady z nedávné historie, jakkoli týkající se plynu.

Přichází embargo na ruskou ropu, jak to změní ceny paliv v Čechách? Připravte se na nejhorší

Ačkoliv my, jako Česko, v rámci Evropy nejspíš nemůžeme moc nadávat, pořád ale můžeme očekávat značné výkyvy. Že by se o trhu s PHM dalo mluvit jako o stabilním a předvídatelném, to se asi nedalo říci nikdy. Cenu benzínu i nafty tak bude v roce 2024 nejspíše i nadále ovlivňovat poměrně nestálá geopolitická situace, inflace i naše hospodářská situace.

Myslíte, že do konce roku paliva ještě zdraží?

Diskuze Vstoupit do diskuze
139 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články