Jaký skutečný význam mají černé tečky na autosklech? Všechny jejich funkce zná málokdo

Černé tečky na sklech mají důležitou roli jak při výrobě, tak následně při samotném provozu automobilu. Všechny jejich významy zná přitom málokdo.

i Zdroj fotografie: iStock
i Zdroj fotografie: Ford
i Zdroj fotografie: Ford
i Zdroj fotografie: Ford
i Zdroj fotografie: Ford
i Zdroj fotografie: Ford
i Zdroj fotografie: Ford
Další 3 fotografie
Další 3 fotografie
                   

Když se to vezme kolem a kolem, jsou černé tečky jednou z nejužitečnějších věcí na automobilu. I přes to, že občas vypadají jako nepovedený graffiti experiment začínajícího street workera, který si po skončení „odstříkl“ přebytečnou barvu ze svého sprejerského nádobíčka. Přitom bez teček a navazujícího černého pásu by nám čelní okno mohlo vypadnout z auta, jsou užitečné při výrobě skla stejně jako slouží coby šikovná sluneční clona. Slibná multifunkce, co říkáte?

Jakou funkci plní černý pruh?

A i když si mnozí řidiči myslí, že černý pruh na okrajích okna plní především funkci sluneční ochrany pro posádku vozu, případně snižuje odrazy při výhledu z vozu do stran, není tomu tak. Nepropustná černá vrstva totiž chrání něco podstatně důležitějšího, co je třeba skrýt před UV záření. A tím je samotný lepený spoj a tmel, kterým je sklo přilepeno do karoserii. Ostatně lepená skla nejsou v automobilové výrobě nijak extrémně dlouho, přes svůj přínos ke konstrukci aut.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Všichni si asi pamatujeme na Škody 120, staré Lady nebo Fiaty. Většina aut ze sedmdesátých a ranných osmdesátých let měla skla vsazována do karoserie a těsněna širokým pruhem gumy. Rozdíl mezi vsazeným sklem a sklem lepeným je přitom, když pomineme estetickou funkci, poměrně zásadní: lepené sklo se totiž stává nedílným prvkem karoserie a významně zvyšuje její pevnost. A s jedním z průkopníků lepených skel jsme se tehdy setkávali i my.

První lepená skla

Tím průkopníkem byl Ford, speciálně první generace Fordu Scorpio. Jeho nadčasové tvary neurazí ani dnes, na rozdíl od druhé generace. U níž dodnes nechápu, jak se jí povedlo protlačit až do sériové výroby. Zhruba před dvěma měsíc jsem měl šanci se s poměrně zachovalým exemplářem svézt, a takové svezení bych ordinoval všem výrobcům moderních vozidel. Speciálně v oblasti odpružení a celkové pohody na palubě. Přitom nejstarším kusům je více než 35 let!

iZdroj fotografie: Ford

A stejně tak staré jsou také první pokusy Fordu s vyhříváním čelního skla, které úspěšně přežilo do dnešních dnů a které vyžaduje právě lepení skel jako podmínku pro svoji funkci. Scorpio spolu se Sierrou tak mohly svoje aerodynamicky řešené karoserie doplnit o hladké přechody, nijak nenarušující aerodynamiku celku. Kdo si pamatujete první Sierry v Čechách potvrdíte mi, že šlo tenkrát o malé (velké) zjevení, speciálně vedle všude kolem jezdících Škodovek, Moskvičů a Trabantů.

Ford v nejlepších letech

Ford byl v té době zcela na špici progresivního vývoje automobilů. Sierra Cosworth 4×4 vás přenesla poměrně unikátní zkratkou do světa rallye vozů a vyloudila úsměv na tváři, pohodlné Scorpio jste si pak speciálně na dlouhých tratích nemohli nezamilovat. Dodnes mi v hlavě zůstal onen nečekaný komfort, jaké „osmdesátkové“ Scorpio poskytuje. Levnější varianta za W124 Mercedes a tajný tip na youngtimera roku? Neviděl bych to jinak.

iZdroj fotografie: Ford

A jak to tedy s oněmi černými tečkami na okrajích černých pruhů? Jsou opravdu multifunkční. V první řadě pomáhají rozložit tepelné namáhání při výrobě skla, kdy černá část má tendenci intenzivněji se zahřívat a přechod do ztracena prostřednictvím teček tuto tepelnou nerovnoměrnost pomáhá potlačovat. A při jejich „chytrém“ umístění např. pod zpětným zrcátkem plní roli tolik žádoucího stínění tam, kde sluneční clony nedosáhnout. Shrňme to: malé, ale užitečné. Velmi.

Galerie

Další 3 fotografie
Další 3 fotografie

Znali jste všechny důvody?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
88 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články