Novinka už platí: Pokuta 10 000 Kč těm, kteří nenatankují. Benzínka trestá řidiče za pouhé projetí

Spěchat se nevyplácí, bezpečné je prý spěchat pomalu. Zkratka přes čerpací stanici se může řidiči pěkně prodražit.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Denně jezdím po pražské Jižní spojce směrem od Hostivaře na Barrandov. Ráno to stojí, škoda slov. Hřib sem, nebo raději tam (myšleno zpátky na Moravu), ale nechci teď zabřednout do politiky. Do důvodů, proč to v Praze stojí a proč by nemuselo. Prostě se auta posunují ve třech pruzích jedním směrem šnečím tempem. Jak se sune kolona v pravém pruhu kolem čerpacích stanic, řidiči často neodolají a zkracují si cestu přes ně. Je to každodenní kolorit. Začal jsem to sledovat a je ironické, že někdy si pomohou maximálně o pár sekund.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Zkratka přes čerpací stanici je trik v zahraničí i u nás v Praze

Provoz na pumpě není ráno malý a nejde ji proletět vysokou rychlostí a získat tak náskok. Navíc jsou tady retardéry. Ale děje se to. A zjevně ne jenom u nás. V Rakousku se objevily případy, kdy si řidiči zkracovali cestu právě přes prostor čerpací stanice. Jde o konkrétní případ čerpací stanice TAC Carwash na Taborstraße ve Vídni. Tahle situace je ukázkovým příkladem toho, jak se v Rakousku přistupuje k ochraně soukromého prostoru a podnikatelských zájmů a zároveň jak dokáže překvapit i zkušeného řidiče.

iZdroj fotografie: Pudelek / Creative Commons / CC-BY-SA

V době, kdy se tato kauza řešila, TAC Carwash na Taborstraße na první pohled vypadala jako běžná čerpací stanice s automyčkou. Ale realita byla trochu jiná. Provozovatel zde čelil dlouhodobému problému, řidiči si z areálu udělali zkratku, aby se vyhnuli hustému provozu na okolních ulicích. Místo zákazníků, kteří by přijeli natankovat nebo využít myčku, se areálem táhly kolony aut, která jen projížděla.

Čerpací stanice podvádí s množstvím načerpaného paliva. Našli jsme způsob, jak si ověřit, zda nejste okrádáni

Výsledkem byl chaos, zhoršená bezpečnost a samozřejmě i ztráta tržeb. Provozovatel se proto rozhodl k razantnímu kroku, na vjezdu do areálu umístil výrazné cedule s informací, že za projetí bez využití služeb hrozí pokuta až 400 eur. To je v přepočtu zhruba 10 000 korun. Systém je jednoduchý a nekompromisní. Areál byl monitorován kamerami, které zaznamenávaly každé auto, a pokud se ukázalo, že řidič nevyužil žádnou službu, přišla mu domů výzva k zaplacení pokuty. Ten, kdo jen projel, tedy netankoval, nemyl auto, nenakoupil, měl problém.

Pumpařům došla trpělivost, vzali spravedlnost do svých rukou

Z právního hlediska je situace v Rakousku jasná. Provozovatel má právo stanovit si podmínky pro vjezd na svůj pozemek, pokud na ně řidiče jasně upozorní. Cedule s informací o pokutě je tedy z právního pohledu v pořádku. Pokud řidič vjede do areálu a podmínky poruší, provozovatel má právo pokutu vymáhat. Zajímavé je, že podobná praxe není v Rakousku nijak výjimečná, zejména ve větších městech, kde je hustý provoz a kde se podnikatelé snaží chránit svůj byznys před takovými „zkratkaři“. Mě to přivedlo k myšlence, jak toto řešit v ČR. Jak jsem řekl, vidím to každý den. Nestane se, že když je kolona, minimálně jedno auto, spíš víc, neprojede zkratkou přes čerpací stanici.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Po průjezdu se pak řidiči cpou zpátky z připojovacího pruhu od čerpací stanice do pruhu průjezdného. A tady je podle mne problém. Tito zkratkaři počítají s tím, že buď se zpět doslova nacpou, anebo je někdo pustí. Nemají totiž žádné právo myslet si, že by je měli řidiči před sebe do průjezdného pruhu pustit. Naopak, tito řidiči přijíždějící z čerpací stanice mají povinnost dát přednost v jízdě těm, kteří jsou v průjezdném pruhu. Argumentace, že v místě nájezdu jsou často žluté čáry, na kterých řidiči v průjezdném pruhu nesmí stát? Tady bych se podíval na legislativu.

Řidiči, kteří se cpou zpátky, porušují pravidla, nemají přednost

Nejsem právník, a pokud cituji nesprávně, budu moc rád za vaše vyjádření v komentářích pod článkem. Vyhláška Ministerstva dopravy a spojů č. 30/2001 Sb. v § 22 Označení zastávek a zákazů zastavení a stání v odstavci 2b popisuje termín „Žluté zkřížené čáry“. Ty vyznačují plochu, na kterou řidič nesmí vjet, pokud je za touto plochou taková dopravní situace, že by byl nucen zastavit vozidlo na vyznačené ploše; značka přerušuje platnost svislých dopravních značek č. B 28, č. B 29, značek č. IP 11a až č. IP 11c, č. IP 11f až č. IP 12, č. IP 13b, č. IP 13c a značky č. IP 25a se symboly těchto značek.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Jinak řečeno, já to chápu tak, že tam nesmí vjet žádný řidič. Tedy i kdyby řidič v průjezdném pruhu zastavil před touto plochou, protože za ní stojí auto, není to pokyn pro řidiče přijíždějícího z čerpací stanice. Ani ten, podle mého názoru, na plochu nesmí vjet. Nebo se pletu? Jinak řečeno, řidič přijíždějící z čerpací stanice má povinnost dát přednost v jízdě, tedy nesmí se nikam cpát. Nesmí nikoho omezit, nesmí nikoho ohrozit. Což se děje. Za mě by tedy koncept pokuty za průjezd čerpací stánicí „jen tak“ klidně mohl začít platit i u nás.

Jezdíte někdy přes pumpu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články