Tajné tipy na ojetiny: České autobazary skrývají poklady. Žerou do 6 litrů nafty, nestojí majlant a jsou lepší než dnešní SUV

Když si dá jeden práci s hledáním, objeví v českých bazarech netušené poklady. Třeba toto SUV se silným a úsporným turbodieselem, pohonem 4×4 a nízkou cenou. A navíc se nekrade.

i Zdroj fotografie: SsangYong
i Zdroj fotografie: SsangYong
i Zdroj fotografie: SsangYong
i Zdroj fotografie: SsangYong
i Zdroj fotografie: SsangYong
i Zdroj fotografie: SsangYong
i Zdroj fotografie: SsangYong
Další 3 fotografie
Další 3 fotografie
                   

Pokud se vypravíte na „pouť“ po českých bazarech s tím, že byste rádi kompaktní, dieselové SUV, se kterým nebudete brzdou provozu a v zimě vám poskytne jistotu pohonu čtyř kol (a dokonce za něj můžete připojit přívěs až do hmotnosti 2 000 kg), bude výběr poměrně omezený. A s omezeným rozpočtem ještě omezenější. Přesto existuje řešení, o němž málokdo ví, a bazaristé vám jej často ani nenabídnou. Pojďme se na něj podívat společně.

Někdy jsou tipy na slušnou ojetinu opravdu těžké

Přesně s tímto požadavkem totiž za mnou přišel nedávno můj kamarád – cyklista. Zabrán už pomalu do práce jsem původně jeho dotaz ani nevnímal, bavili jsme se totiž dobrou hodinu o všem možném, od holek (přitom se bude za půl roku ženit a jdu mu za svědka) po Tadeje Pogačara a jeho možnosti vyhrát letos „double“, tedy Giro i Tour současně, když jsem jakoby zdáli zaslechnul: „Jo, a chtěl bych si koupit nějaké malé SUV, ale se silnou naftou, čtyřkolkou a aby mi ho zítra neukradli.“ Zvedl jsem oči od počítače, kde už jsem něco dopisoval, a zeptal se ho: „Prosím???“

iZdroj fotografie: Depositphotos

Co to na české kupce zkouší? Komedii v německém bazaru během koupi Audi A5 natočili

To už se kamarád smál. „Slyšíš dobře. Něco kompaktního, nechci žádnou krávu, nepotřebuju si nic dokazovat. Ale aby to mělo sílu, v zimě jsem s tím neuvisnul a abych mohl dát kola na střechu. A – pozor – když bude holka chtít, tak abychom utáhli koně.“ Dceru z prvního manželství má v jezdeckém kroužku, jen na vysvětlenou. Bylo to na mě tolik protichůdných informací, že jsem zadrmolil něco v tom duchu, že je to úplný nesmysl a ať si koupí staré „éčko“ kombi Mercedesa, za něj dá koně taky. A najde i čtyřkolku.

„Malé, silné, úsporné SUV 4×4 za málo peněz.“ Aneb dokonalý oxymóron

„To jsem přesně čekal, že řekneš,“ zněla odpověď. „No tak to ses nemusel ani ptát,“ kontroval jsem se smíchem a už jsem chtěl opět zavést hovor na něco normálního, ne tohle, kde musím přemýšlet. „Yetiho si kup, to je malé, čtyřkolku to má a naftu taky. Jen nevím ten přívěs, musel bych se podívat.“ „Nechci Yetiho, nechci Škodovku a nechci koncern. Q5 je možná pěkná, ale tu mi zejtra ukradnou. A nemám zas tolik peněz.“ „A kolik do toho vlastně chceš dát?“ padla možná zásadní otázka. „Tak dvě kila, maximálně. Spíš míň.“

iZdroj fotografie: Škoda

Clarkson přiznal vztah ke Škodě: Testuje Škodovky a nenechá na nich nit suchou, všechna videa jsou tady

Aha. Tak to bychom měli. Na vysvětlenou, „dvě kila“ rovná se dvě stě tisíc. Kdyby ještě dodal „jablek“, byli bychom už jako v legendárním představení „Ivánku, kamaráde, můžeš mluvit?“ s nezapomenutelným Petrem Čtvrtníčkem a Jiřím Lábusem v hlavních rolích. „A jezdím v 90 procentech sám, maximálně vezu holku na kroužky. A potřebuju se večer na parkovišti vejít i tam, kam bych se s nějakou velkou potvorou nevešel.“ Popravdě mě okamžitě napadlo „krátké géčko“, neboli dvoudveřový Mercedes Třídy G.

Bazarový „SUV poklad“: nikdo ho nezná, přitom to vůbec není špatné auto

Jenže to je malinko mimo rozpočet a úplný vrak kamarádovi člověk dohodit nechce. Navíc to zas tak malinké auto není, pořád je to robustní off road. „Mám nápad!!!“ pronesl jsem se smíchem. „Kup si Nivu. Ta je malá, čtyřkolku má vždy a v zimě nezapadneš. A možná by dala i nějakého lehkého koně, po dietě. A jistota je, že ti ji nikdo neukradne.“ To už se smál i můj kamarád. „A považ tu image, budeš za příznivce alternativní, proruské scény. Nevíš, komu se nakonec zalíbíš.“ Ano, i takhle se občas člověk baví, když někomu doporučuje auto.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Lada Niva Autodom. Pravděpodobně nejlevnější a nejmenší obytňák na světě má dokonce i koupelnu

„Neříkej mi, že nic neexistuje.“ Samozřejmě, že existuje, od nějaké starší Kia Sportage, případně „sourozence“ od Hyundai, až po třeba Fiat 500X, což je ale spíš malé auto. Hodně malé. A pak mě něco napadlo. A hned jsem to „naťukal“ do bazarového portálu. „Hele, tohle je malé, ale má to nečekaných 175 koní a 400 Nm. Na kouli to utáhne dvě tuny, v zimě nezapadneš, protože má čtyřkolku, a nikdo ti ho nikdy neukradne. Nikdo totiž neví, co to je. A dělají to Korejci, je to slušně postavené, robustní.“

Sssang Young ušel za 30 let ohromný kus cesty

A stojí klidně 150 tisíc, s nájezdem do 100 tisíc kilometrů a do 10 let stáří. Užaslý pohled kamaráda jsem si mohl vyfotit. A pro všechny ostatní, kdo ještě tápete, přidám nápovědu: firma má jméno jako malý jazykolam. Ano, pochopitelně. Je to korejský Ssang Yong. O němž mnoho lidí nikdy neslyšelo, přitom v Čechách má poměrně solidní prodejní i servisní síť a jejich auta se sem dovážejí již od revoluce. A kdo nikdy nepotkal první Ssang Yong Musso, neví, jak vypadá naprosto šílený design.

iZdroj fotografie: SsangYong

To se ale netýká malého Koranda, které z (také) designových plenek vyrostlo do příjemně a moderně tvarovaného kompaktního SUV. A opravdu nabízí všechno, co chtěl můj kamarád: silný motor, po faceliftu má dvoulitrový turbodiesel již zmíněných 129 kW/175 koní a masivních 400 Nm, což je velmi slušné. Umí jezdit za 6 litrů na 100 kilometrů a krom šestistupňového manuálu nabízí i šestistupňový automat. A do 200 tisíc jich vždy několik najdete, jako třeba tento.

Poradil jsem kamarádovi dobře? Co říkáte na malého korejského siláka? Dejte mi vědět do diskuse pod článkem, děkuji!

Galerie

Další 3 fotografie
Další 3 fotografie

Také byste doporučili tento model?

Zdroj: SsangYong
Diskuze Vstoupit do diskuze
147 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články