Vyjmenovali jsme 5 ojetin, které na cestách nezradí a nevytáhnou z majitele poslední korunu

Ojetiny, které nezradí a nevytáhnou z majitele poslední korunu. Podmínka, co dělat před koupí, tady ale je a přes ni nejede vlak.

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz
                   

Pokud přemýšlíte o koupi ojetého auta, je důležité vybírat pečlivě. Mnoho značek trpí časem a najetými kilometry zásadními poruchami, které mohou být velmi nákladné na opravu. Řada lidí se při koupi ojetiny spoléhá na žebříčky spolehlivosti. Ty by však měly být sestaveny odborníky s dlouholetou zkušeností. Pokud je to jen nějaká „směs“ šitá pomyslnou horkou jehlou někým, kdo autům nerozumí a jen potřeboval odevzdat dostatečně rozsáhlý materiál, může to být problém. Správný výběr může ušetřit značné částky a zabránit nečekaným výdajům.

Než člověk koupí ojetinu, musí prověřit historii, a to vždy

Řeším dlouhodobě téma ojetin s kolegou a kamarádem Daliborem Žákem a také s automechanikem, panem Pavlíčkem. Ten se specializuje na japonské a evropské značky. Všichni do jednoho zdůrazňujeme, že ojeté automobily mohou být spolehlivé, jen pokud byly pravidelně servisovány a dobře udržovány. Výběr ojetiny by tedy neměl být brán na lehkou váhu a bez důrazu na historii. Výběrem správného vozu můžete předejít finančním problémům a užívat si spolehlivé jízdy i po mnoho let. Jaká auta jsme měli v hledáčku a zaujala nás? Já bych vybral třeba ta následující.

Renault Clio IV

Kompaktní Renault, vyráběný mezi lety 2012 a 2018, si udržuje dobrou pověst mezi ojetými vozy díky své spolehlivosti, slušné kvalitě a přijatelným cenám. Výhodou tohoto modelu je jeho antikorozní ochrana a celková spolehlivost. Ta přináší klid majitelům, kteří hledají cenově dostupné auto na každodenní použití. Na českém trhu, kde dominují vozy Škoda, nemá sice Clio tak silné postavení, ale i tak je oblíbené. Nabídka ojetin zahrnuje vozy převážně z českého původu, to zajišťuje vyšší jistotu při ověřování historie a najetých kilometrů.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz

Neudržovaná auta s prodlouženými servisními intervaly mohou být riziková. Zklamou majitele svou nespolehlivostí. Clio čtvrté generace má několik slabých stránek. Je to tvrdý podvozek, omezený prostor pro cestující na zadních sedadlech a menší kufr. Infotainment systém s dotykovou obrazovkou může občas zmatkovat. Navzdory těmto nedostatkům je Clio slušným automobilem, který nabízí spolehlivost a dlouhou životnost.

V nabídce motorů je několik možností. Základní motor 1.2 16V je spolehlivý a jednoduchý, ideální pro městské jízdy, ale bez výrazné dynamiky. Motor 0.9 TCe je překvapivě svižný tříválec, který se osvědčil i v modelech Dacia. Je spolehlivý a nenáročný na údržbu. Rizikový je naopak motor 1.2 TCe, který má sklon k různým problémům, včetně ředění oleje benzínem, karbonování a opotřebení válců. Dieselový motor 1.5 dCi je dobrou volbou, pokud má auto jasnou a pečlivě vedenou historii, ale pro menší nájezdy je lepší volbou benzínový motor 0.9 TCe. 

BMW řady 3 E92 Coupé

Bavorák z let 2006 až 2013 je posledním zástupcem tradiční kombinace atmosférického řadového šestiválce, pohonu zadních kol a manuální převodovky. Díky tomu je atraktivním pro automobilové nadšence. Tento model, navazující na generaci E90, přináší lepší antikorozní ochranu, modernější výbavu a vyšší bezpečnost než jeho předchůdce E46. I přes tyto přednosti však bylo v některých oblastech šetřeno.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz

Například podvozek byl zjednodušen, to vede k rychlejší korozi zadní nápravy. E92 je nyní dostupné na trhu ojetin za přijatelnou cenu, což z něj dělá zajímavou volbu, zejména pro ty, kteří hledají autentický řidičský zážitek. Pneumatiky runflat byly na auto dodávány standardně a výrazně zhoršují jízdní komfort. Jejich používání může být umocněno opotřebenými díly zavěšení. Proto doporučuji ihned po koupi vyměnit pneumatiky za klasické a investovat do údržby podvozku. Další slabinou je příplatkové aktivní řízení, které mění převod podle stylu jízdy.

Mezi problematické se řadí i pohon xDrive. Přidává na hmotnosti a zhoršuje odezvu řízení. Tento systém je navíc náchylný k poruchám po vyšších nájezdech. Pohonné jednotky N52 a N53 mají své specifické problémy. Starší N52 s nepřímým vstřikováním je obecně považován za spolehlivější, zatímco novější N53 s přímým vstřikováním má více rizik. Od problémů s piezoelektrickými vstřikovači až po selhávající katalyzátory. Navzdory těmto možným potížím je BMW 3 generace E92 s atmosférickými šestiválci atraktivní volbou pro ty, kteří oceňují klasický řidičský zážitek.

Seat Leon III

Generace, vyráběná v letech 2012 až 2020, staví na modulární platformě MQB. Tu sdílí s populárními modely koncernu Volkswagen, tedy s modely Škoda Octavia, Volkswagen Golf a Audi A3. Dané technické propojení přináší mnoho výhod, především v dostupnosti náhradních dílů. Leon, ve srovnání s Octavií, nabízí o něco kratší rozvor, což se projevuje menším prostorem v interiéru, nicméně stále poskytuje dostatek pohodlí pro běžné použití.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz

Navzdory zjednodušené vlečené zadní nápravě, která je u modelů s nižším výkonem a pohonem předních kol, je jízdní komfort v Leonu na slušné úrovni. Na horších silnicích ale může být jízda méně komfortní, zejména pokud je vůz vybaven nízkoprofilovými pneumatikami. Výhodou jednodušší konstrukce je nižší potřeba údržby ve srovnání s komplexnějším nezávislým zavěšením, které je k dispozici u výkonnějších verzí a modelů s pohonem všech kol.

Umí vše jako Škoda, má ale navíc šmrnc a eleganci

Co se týče motorových variant, Seat Leon III. generace nabízí širokou škálu pohonných jednotek. Základní benzinové motory 1.2 TSI a 1.4 TSI z řady EA211 jsou považovány za spolehlivé a úsporné. Čtyřválec 1.4 TSI o výkonu 103 kW poskytuje vozu dostatečně dynamický výkon s průměrnou spotřebou kolem šesti litrů na 100 km. Pro náročnější řidiče, kteří hledají větší výkon, může být atraktivní jednotka 2.0 TSI v provedení Cupra.

Ta udivuje sportovní jízdní dynamikou, ovšem za cenu vyšších nákladů na údržbu. Dieselové motory 1.6 TDI a 2.0 TDI nabízejí solidní spolehlivost, avšak vyžadují pravidelnou údržbu. Celkově je Seat Leon III. generace vnímán jako slušná volba mezi ojetinami. Nabízí dobrý poměr cena/výkon ve srovnání s jinými modely na stejné platformě. Je však důležité pečlivě vybírat vůz, který byl dobře udržován, ideálně s českým původem a ověřenou servisní historií.

Škoda Fabia III. generace 

Výroba? Rok 2014 až 2021. Tahle Fabia je oblíbená díky své spolehlivosti a dostupnosti náhradních dílů. Třetí verze přinesla jednoduchou techniku. Prostřednictvím té si získala mnoho příznivců na trhu s ojetinami. Auta z českého trhu jsou obecně v dobrém stavu, s kompletní historií, to snižuje riziko problémů. Dieselová verze 1.4 TDI však může po čase způsobit potíže, proto se doporučuje volit benzinové motory.

Jsou úsporné a spolehlivé. Mezi nevýhody patří omezený prostor vzadu a problémy s automatickou převodovkou DSG. Automat po určitém počtu najetých kilometrů často vyžaduje nákladné opravy. Rez je problémem zejména u pátých dveří, ale lze tomu předcházet výměnou osvětlení registrační značky za LED. Mým tipem je verze s motorem 1.2 TSI 81 kW v kombinaci s manuální převodovkou a sportovním podvozkem, kterou považuji za jeden z nejlepších modelů Škody Fabia vůbec.

Ford Fiesta VII. generace

Tohle auto se těší dlouhodobě značné oblibě mezi řidiči, kteří hledají malé, ale zároveň dynamické auto. Fiesta si i v této generaci uchovala pověst auta s vynikajícími jízdními vlastnostmi. Modely s litrovými tříválcovými motory EcoBoost, ať už v základních, nebo výkonnějších verzích, nabízejí slušnou dynamiku a pružnost. Ta jej ve spojení s nízkou hmotností vozu proměňuje v zábavné a agilní malé auto, ideální pro městský provoz i svižnější jízdu.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz

V porovnání s jinými vozy v této kategorii Fiesta vyniká svojí precizní ovladatelností a pocitem jistoty za volantem. Ocení to zejména ti, kteří si chtějí užít každodenní jízdu. Přestože sportovní model ST je vrcholem této řady, i běžné verze poskytují dostatečný výkon a zábavu. Překvapivě silný je i základní tříválcový motor o objemu 1,1 litru, který je dostatečný pro městský provoz. Pokud však chcete větší výkon a lepší dynamiku, litrový EcoBoost s turbem je jasnou volbou, přičemž silnější verze s výkonem 74 a 92 kW se ukázaly jako velmi spolehlivé.

Jaká je Fiesta z pohledu údržby? „V tomto ohledu je Fiesta poměrně nenáročná,“ říká automechanik pan Pavlíček, „pokud se dodržují základní servisní intervaly, zejména u motoru EcoBoost.“ Jde o motor, který je citlivý na kvalitu oleje a paliva. Doporučuje se pravidelně měnit olej, ideálně každý rok nebo po 15 000 km, a používat kvalitní palivo s vyšším oktanovým číslem, což napomáhá prevenci karbonování motoru a zapečení pístních kroužků. Dieselová verze s motorem 1.5 TDCi se vyskytuje méně často a má smysl pouze pro řidiče, kteří jezdí dlouhé trasy.

Které byste si vybrali?

Diskuze Vstoupit do diskuze
87 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb.cz a Garaz.cz. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články