Český startup předělává ojeté Tesly na diesel

Se zajímavým nápadem a kreativním byznysplánem přišla malá, mladá, ale dynamicky se rozvíjející firma ze severočeského Liptákova. Z Německa vykupuje automobily Tesla po skončení životnosti jejich baterií a předělává je na vozidla poháněná starým dobrým vznětovým motorem. Využívají tak obě složky nedávného vývoje v oblasti automobilismu na západ od našich hranic: boom elektromobilů časem produkující skvělá auta, kterým pouze fatálně a trvale došla šťáva, a prokletí vznětových motorů produkující nadbytek levných vozidel s jenom lehce podvodně upravenými agregáty, které již ovšem nesmí do téměř žádného většího města. Využívají také českou zálibu v nákupu levných ojetin vyšší třídy, k provozu kterých ovšem kupující nemají dostatek prostředků a tak je kreativně upravují. Ostatně, lze-li mít BMW na LPG, proč ne Teslu na naftu?

Tesla na naftu


Neotřelé je i technické řešení: naftový agregát (obvykle repasované TDI) se montuje na roofbox a nezabírá tak drahocenný prostor pod kapotou. Řadě starších českých motoristů se tak může splnit sen mít opět úložný prostor během jízdy (také) před očima. Zvýšené těžiště a z něj plynoucí nestabilitu v zatáčkách řeší drobná pomocná kolečka, takřka nepřesahující obrys vozidla. Pod střešní agregát se rovněž vejdou čtyři páry lyží nebo rozmontovaná cirkulárka. Očekává-li se delší nájezd, lze ovšem agregát namontovat i na přívěsný vozík s násobně větší kapacitou nádrže.
Abychom však našim krajanům slepě nestranili, musíme zmínit, že s touto úpravou již přišly i některé japonské automobilky. Honda však místo plnohodnotného agregátu vozí na přívěsném vozíku pouze generátor, Mazda pak dlouhodobě experimentuje s rotačním motorem – zde by Wankelův agregát měl být doplněn o velkou vrtuli pomáhající v pohybu vpřed. A možná si i u Hirošimy všimnou českého řešení a umístí motor na vhodnější místo než přívěsný vozík…

Greta je vyřešená





Velkou výzvou pro české konstruktéry však bylo také přístrojové vybavení repasovaného vozidla – v Tesle je vše řešeno elektronickými prostředky a obřím displejem. Napájení této výbavy mají na starosti původní dosluhující baterie, jako záložní zdroj se používají roztomilé vrtulové turbínky umístěné na zpětných zrcátkách. Vyladěn byl i jejich svištivý tón tak, aby byl v harmonii se zemitým projevem hlavního vznětového agregátu.
Co však s uhlíkovou stopou takto přetvořeného vozidla? Jak nám sdělil zakladatel a výkonný ředitel společnosti Bc. Filip Mazaný, MBA, na řešení spolupracují s věhlasnou a zavedenou českou společností, která se výrobou kancelářských potřeb včetně grafitových tužek a mazáním jejich uhlíkových stop zabývá již přes 200 let.