Český startup předělává ojeté Tesly na diesel

                   

Český startup předělává ojeté Tesly na diesel

Se zajímavým nápadem a kreativním byznysplánem přišla malá, mladá, ale dynamicky se rozvíjející firma ze severočeského Liptákova. Z Německa vykupuje automobily Tesla po skončení životnosti jejich baterií a předělává je na vozidla poháněná starým dobrým vznětovým motorem. Využívají tak obě složky nedávného vývoje v oblasti automobilismu na západ od našich hranic: boom elektromobilů časem produkující skvělá auta, kterým pouze fatálně a trvale došla šťáva, a prokletí vznětových motorů produkující nadbytek levných vozidel s jenom lehce podvodně upravenými agregáty, které již ovšem nesmí do téměř žádného většího města. Využívají také českou zálibu v nákupu levných ojetin vyšší třídy, k provozu kterých ovšem kupující nemají dostatek prostředků a tak je kreativně upravují. Ostatně, lze-li mít BMW na LPG, proč ne Teslu na naftu?

Tesla na naftu


Neotřelé je i technické řešení: naftový agregát (obvykle repasované TDI) se montuje na roofbox a nezabírá tak drahocenný prostor pod kapotou. Řadě starších českých motoristů se tak může splnit sen mít opět úložný prostor během jízdy (také) před očima. Zvýšené těžiště a z něj plynoucí nestabilitu v zatáčkách řeší drobná pomocná kolečka, takřka nepřesahující obrys vozidla. Pod střešní agregát se rovněž vejdou čtyři páry lyží nebo rozmontovaná cirkulárka. Očekává-li se delší nájezd, lze ovšem agregát namontovat i na přívěsný vozík s násobně větší kapacitou nádrže.
Abychom však našim krajanům slepě nestranili, musíme zmínit, že s touto úpravou již přišly i některé japonské automobilky. Honda však místo plnohodnotného agregátu vozí na přívěsném vozíku pouze generátor, Mazda pak dlouhodobě experimentuje s rotačním motorem – zde by Wankelův agregát měl být doplněn o velkou vrtuli pomáhající v pohybu vpřed. A možná si i u Hirošimy všimnou českého řešení a umístí motor na vhodnější místo než přívěsný vozík…

Greta je vyřešená


Velkou výzvou pro české konstruktéry však bylo také přístrojové vybavení repasovaného vozidla – v Tesle je vše řešeno elektronickými prostředky a obřím displejem. Napájení této výbavy mají na starosti původní dosluhující baterie, jako záložní zdroj se používají roztomilé vrtulové turbínky umístěné na zpětných zrcátkách. Vyladěn byl i jejich svištivý tón tak, aby byl v harmonii se zemitým projevem hlavního vznětového agregátu.
Co však s uhlíkovou stopou takto přetvořeného vozidla? Jak nám sdělil zakladatel a výkonný ředitel společnosti Bc. Filip Mazaný, MBA, na řešení spolupracují s věhlasnou a zavedenou českou společností, která se výrobou kancelářských potřeb včetně grafitových tužek a mazáním jejich uhlíkových stop zabývá již přes 200 let.

Diskuze Vstoupit do diskuze
111 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Turecký ekvivalent amerického raketometu HIMARS: systém KHAN je extrémně multifunkční a silný, chce ho třeba polská armáda
Události247.cz
Události247.cz
Šéf OSN: Vyhlídky na mír mizí, svět se řítí do velké války
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Vědci zjišťovali, která psí rasa je nejchytřejší. Jako vzorek posloužilo 1 002 psů 13 plemen
adbz.cz
adbz.cz
Chemikálie jsou zbytečné. Ucpaný záchod se dá uvolnit pomocí obyčejného pytle na odpadky