Hrozí poškození auta, i pečliví řidiči zapomínají na výměnu této důležité technické kapaliny

Téměř každý uživatel automobilu nezapomíná na výměnu olejového, vzduchového, kabinového a palivového filtru, neodkládá výměnu oleje. Bohužel ne každý však myslí na výměnu chladící kapaliny.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Jak často by se měla měnit kapalina v chladícím systému? Netřeba chodit kolem horké kaše, tato technická náplň by se měla měnit každých 4 až 5 let. Záleží samozřejmě na kvalitě kapaliny a také na tom, jak intenzivně člověk auto používá a jakým stylem jezdí. Pokud s automobilem jezdí klidný řidič, jen občas, na delší a plynulé trasy, můžeme se bavit o pětiletém období výměny. Řidič, který jezdí razantně, často ve městě, dynamicky, by neměl měnit kapaliny později než po čtyřech letech. 

Chemie hraje roli, kapalina změní časem své vlastnosti

Proč je důležité nezapomínat na výměnu chladící kapaliny? Jde o změnu chemických vlastností, které mají vliv na opotřebení materiálu. Chladící kapalina s rostoucím věkem mění svou aciditu, čím starší chladící náplň, tím je její kyselost vyšší. A tím také roste nežádoucí vliv na kovové a pryžové části chladícího systému. U těch kovových hrozí koroze, u gumových zase zpuchření.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Kromě toho také chladící kapalina ztrácí své termodynamické vlastnosti. V horkých letních měsících může dojít po delším používání bez výměny k varu kapaliny. Anebo k zamrznutí v zimě. Oba případy mají, jak jinak, destruktivní vliv na celou chladící soustavu. Výměna chladící kapaliny by tak měla být nedílnou součástí dlouhodobého pravidelného servisu.

Co vy, měníte pravidelně chladící kapalinu?

Zdroj: Autorský komentář Filipa Rakovana

Diskuze Vstoupit do diskuze
56 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články