Únik chladící kapaliny beze stopy? Je to možné

                   

Někdo by mohl říct, že se prostě vypaří – ano, to je částečně možné v případě, kdy necháte víčko nádobky s chladící kapalinou povolené, takže dojde v důsledku zahřívání kapaliny k vypařování nebo jejímu vyvření. Jenomže ne vždy musí kapalina zanechat stopy na motoru. A co když kapalina záhadně ubývá extrémní rychlostí, a musíte ji dolévat několikrát ročně nebo i každý měsíc? Pojďme se podívat, co stojí za „magickým“ samovolným únikem chladící kapaliny.

Chladící kapalina je důležitá v létě i v zimě

Podle označení „chladící kapalina“ nejspíše každému dojde, že kapalina chladí, a sice motor, aby nedošlo k jeho přehřátí. V zimě ji nahrazuje tzv. nemrznoucí směs, která má sejnou funkci, tedy ochlazovat motor během velké zátěže; a zároveň zabraňuje vodě v nádobce zamrznout, jakmile klesne teplota pod 0°C. Pro zimní a letní období zůstává základem destilovaná voda, a mění se pouze směs do ní přidávaná.

Netěsnící nebo poškozené víčko nádržky

Jak už jsme zmínili v úvodu, snad nejčastějším důvodem bývá nedostatečně utažené nebo poškozené víčko nádržky s chladící kapalinou. V té vzniká za běhu motoru tlak, který v důsledku nedokonalého uzavření postupně vytlačuje kapalinu ven z nádržky. Ta následně stéká po rozžhaveném motoru a odpařuje se. V případě, že je ve směsi velké procento chladící kapaliny, můžete v okolí nádržky pozorovat bílé usazeniny.

Špatné těsnění hlavy válců

Těsnění pod hlavou válců zabraňuje chladící kapalině, aby vnikla do samotných válců. Pokud ale dojde k jeho poškození, bude chladící kapalina pronikat do válců, kde dojde k jejímu okamžitému spálení. Postupem času může zpuchřelé nebo jinak poškozené těsnění propouštět mnohem více chladící kapaliny, což poznáte nejenom na jejím rychlém úbytku, ale také „díky“ bílému kouři z výfuku.

Zátěžová zkouška odhalí skrytá poškození

V případě, že je víčko nádržky i těsnění pod hlavou válců v pořádku, a žádné jiné poškození není zjevné, nabízí se provést zátěžovou zkoušku chladícího okruhu. Ta se provádí pomocí testeru (vzduchový kompresor s nástavcem na hrdlo nádržky s chladící kapalinou). Stačí odšroubovat hrdlo nádrže a připevnit nástavec, poté připojit hadičku kompresoru a natlakovat soustavu. V případě, že bude tlak po několik minut stabilní, je vše v pořádku.

V opačném případě bude třeba důkladnější analýza chladícího okruhu – poškozeny bývají nejčastěji hadičky, zejména po tuhých zimách.

Diskuze Vstoupit do diskuze
109 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články