Nový zákon jasně nařizuje, co musí chodci u přechodu udělat. Řidiči tleskají, dočkali se mimořádné změny

Polovina chodců si tohle myslí špatně a dělá velkou chybu. Pokuta je to nejmenší, problémem jsou nehody, zranění i něco mnohem horšího.

i Zdroj fotografie: Se souhlasem Gielda klasyków
                   

Letos vstoupil v platnost nový bodový systém. U některých přestupků došlo ke snížení trestu o jeden bod. Maximem už není sedm, ale šest bodů. To je relativní zlepšení, jinak je systém zase přísnější. Týká se všech řidičů. Jenže řidiči nejsou jedinými účastníky provozu, to jsou i chodci. Ti mají na silnici určité výsady, ale také povinnosti. Takové, které se nevyplatí ignorovat. Pokuty a tresty nejsou hrozbou pouze pro řidiče, jak si mnoho lidí mylně myslí.

Chodec nestojí mimo provoz, naopak je také jeho účastníkem

Pokud chodci poruší dopravní předpisy, ani oni se nevyhnou sankcím. Pokuta je často tím nejmenším z možných trestů. Je třeba mít na paměti, že následky mohou být mnohem horší. Chodci, kteří se pravidel nedrží, riskují také vážné následky v podobě nehod nebo zranění. Podle českých zákonů je chodec definován jako účastník provozu na pozemních komunikacích. To znamená, že má povinnosti stejně jako ostatní účastníci provozu.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Zákon definuje i další situace, kdy je člověk považován za chodce. Například když tlačí dětský kočárek, vede jízdní kolo nebo se pohybuje na kolečkových bruslích. Jedním z klíčových pravidel pro chodce je povinnost používat chodník. Pokud není chodník k dispozici, musí jít chodec po levé straně vozovky tak, aby viděl přijíždějící vozidla. Toto pravidlo neplatí jen na venkovských silnicích, ale i ve městě.

Nové pravidlo na přechodech: Chodci budou sami zastavovat auta. Řidiči, kteří je neuposlechnou, zaplatí pokutu 10 000 Kč

Pokud chodec nedodrží tato pravidla, může být pokutován. Pokuty pro chodce nejsou malé. I když se mohou zdát malé ve srovnání s pokutami pro řidiče, mohou být pro mnohé chodce překvapivě vysoké. V případě, že dojde k nehodě, mohou být následky daleko horší než jen finanční trest. Je to jednoduché. Při srážce s autem je to vždy chodec, který je na tom hůře. Chodci mají povinnost nosit reflexní prvky, pokud se pohybují mimo obec za snížené viditelnosti. Toto bylo zavedeno s cílem zvýšit bezpečnost chodců.

Zákon vyloženě nařizuje, co musí chodec u přechodu udělat

Mnoho nehod se stává právě kvůli špatné viditelnosti. Reflexní prvky jsou povinné zejména na silnicích, kde není veřejné osvětlení. Pokud chodec tyto prvky nemá, vystavuje se riziku nehody. A ano, také pokutě. Navíc pokud dojde k nehodě a chodec nemá reflexní prvky, může být částečně odpovědný za způsobenou škodu. Zákon o silničním provozu stanoví i pravidla pro přecházení.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Chodec nesmí přecházet vozovku, pokud se nachází ve vzdálenosti kratší než 50 metrů od přechodu pro chodce nebo křižovatky s řízeným provozem. Naopak, pokud je do vzdálenosti 50 metrů přechod pro chodce, musí jej chodec použít. Co říká zákon? Podle § 54, pokud je blíže než 50 m křižovatka s řízeným provozem, přechod pro chodce, místo pro přecházení vozovky, nadchod nebo podchod vyznačený dopravní značkou „Přechod pro chodce“ nebo „Podchod/nadchod“, musí chodec přecházet jen na těchto místech.

Přechod pro chodce do 50 metrů? Pak nelze jinak než tam jít

Na přechodu pro chodce se chodí vpravo. Mimo přechod pro chodce je dovoleno přecházet vozovku jen kolmo k její ose. Před vstupem na vozovku se chodec musí přesvědčit, zdali může vozovku přejít, aniž by ohrozil sebe i ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích. Chodec smí přecházet vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy. Jakmile vstoupí chodec na přechod pro chodce nebo na vozovku, nesmí se tam bezdůvodně zastavovat nebo zdržovat.

S hendikepem? Platí pravidla, slepec mává holí podle předpisu

Nevidomý chodec signalizuje úmysl přejít vozovku mávnutím bílou slepeckou holí ve směru přecházení. Chodec nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku, přijíždějí-li vozidla s právem přednostní jízdy; nachází-li se na přechodu pro chodce nebo na vozovce, musí neprodleně uvolnit prostor pro projetí těchto vozidel. Chodec nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku bezprostředně před blížícím se vozidlem.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Chodec musí dát přednost tramvaji. Chodec nesmí přelézat zábradlí nebo jiné zábrany na vozovce. Co je problematické? Pravidlo, že řidiči mají povinnost dávat přednost chodcům na přechodech pro chodce. Toto je často špatně chápáno. Chodci nemají absolutní přednost! Chodci se před vstupem na vozovku musí přesvědčit, jestli ji mohou bezpečně přejít. Musí brát ohled na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel.

Tady chodci dělají chybu. Stojí je to v lepším případě zranění

Rozhodně nesmí vstupovat na přechod bezprostředně před blížícím se automobilem. Opakuji, neexistuje absolutní přednost chodců na přechodech! Při přecházení je dobré navázat oční kontakt s řidičem, případně pohybem ruky nebo přikývnutím ověřit, jestli řidič o chodci ví. Pokud chodec poruší pravidla, může mu být policistou udělena pokuta do výše 2 000 Kč. Body se neudělují. Nicméně jakákoli pokuta je zanedbatelná vedle toho, jak fatální může být nehoda. Zranění, nebo dokonce něco horšího. To za pár vteřin ušetřených mimo přechod pro chodce nestojí.

Znáte pravidla pro chodce?

Zdroj: Policie ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
57 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články