Takový jev nezažila tato země již 10 let, kdy se tato situace ukázala naposledy. Odborníci z toho vinili rafinerie, které se v té době celosvětově přeorientovávaly na jiný druh výroby, než který byl zaveden do té doby. Globální zaměření nyní směřuje více na produkci lehčích paliv, jelikož se tento trend rozvíjí i mezi samotnými spotřebiteli.
Vznik a dopad na trh
Nejpravděpodobnějším viníkem se zdá být dopad sankcí, které uvalilo USA na Írán a dalších 8 států, které zajišťovali zprostředkování dovozu z již zmíněného Íránu. Ten patří mezi ropné velmoci a velká část světového trhu je na něm závislá, což se poté projevilo i na území Chorvatska. České republice se tento efekt vyhnul, za což byli řidiči vděční a nyní podobná situace nehrozí.
V současné době jsou podle všech informací světové mocnosti dobře zásobeny ropou i zpracovanými pohonnými hmotami, což by nemuselo znamenat globální růst cen. Ovšem tyto zásoby nejsou nekonečné, a jakmile se začne projevovat nedostatek dodávek materiálu ze zahraničí, bude možné očekávat nárust cen jak nafty, tak i benzínu, který zatím odolává lépe.
Někteří stále upřednostňují Diesel
I přes nenadálé výkyvy, které toto způsobilo se řidiči nebyli ochotni vzdát svých vozů. Jedním z důvodů, ze kterých se nechtěli obyvatelé Chorvatska zbavit svých aut, a kvůli nimž si stále mnoho spotřebitelů celosvětově kupuje vozidla s naftovým motorem, je právě spotřeba, která by mohla i přes vyšší cenu Dieselu znamenat nižší provozní náklady.
V onom roce 2018 byl zapříčiněn nárust ceny nafty především novou orientací trhu na výrobu benzínu a tzv. „bílých výrobků“. Pokud by začali Diesel jako palivo používat hromadně i podnikatelé v lodní dopravě, mohlo by dojít k dalšímu nárustu cen nafty. V současné době se situace vrátila do normálu a benzín je zase dražší pohonnou látkou.