Za chybu přehlíženou na českých dálnicích dostal v Německu pokutu. A to vyvázl z problému relativně levně

Dodržování bezpečné vzdálenosti je povinné jak u nás, tak v zahraničí. Tam u nekompromisní policie hrozí vysoká pokuta.

i Zdroj fotografie: Raimond Spekking / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Dodržení bezpečné vzdálenosti mezi vozidly je základním předpokladem pro bezpečnou jízdu. Má své důvody. Nedodržením dochází ke zbytečným dopravním nehodám. Všichni řidiči jsou povinni dodržovat takovou vzdálenost, na kterou jsou schopni v dané situaci včas a bezpečně zabrzdit. Podstata problému spočívá v tom, že pokud začne řidič auta vpředu brzdit, motorista v dalším autě potřebuje nějaký čas na to, aby si toho všiml.

Reakční doba řidiče jsou dvě sekundy, pokud není závodník

Druhý řidič potřebuje určitou dobu, aby zareagoval a začal brzdit také. Pokud je odstup malý, nelze toto stihnout, riziko nehody je značné. Na dodržování bezpečné vzdálenosti se zaměřují policisté po celé Evropě, u nás možná méně, než například v sousedním Německu. Jak zjistil náš čtenář, pan Jaroslav Vrbata, který nám poslal svůj příběh. A my jsme se rozhodli jej zveřejnit v plném znění.

iZdroj fotografie: Raimond Spekking / Creative Commons / CC-BY-SA

Pan Jaroslav vyjel z Čech do Německa a užíval si neomezenou rychlost na německé dálnici. Podle svých slov jel poměrně rychle, pak i přestal sledovat dopravní značení. „Myslel jsem si, že když jsem v Německu,“ vzpomíná čtenář, pan Jaroslav, „tak nemusím sledovat značky ani tachometr a mohu jet tak rychle, jak chci.“  To je samozřejmě špatně, z mnoha důvodů.  Řidič musí sledovat značky neustále. Myšlenka že může jet neomezenou rychlostí, ho neopravňuje k tomu, aby upadl do takové apatie a značení ignoroval.

Povinnost sledovat dopravní značení platí neustále

To samé platí pro tachometr. Nicméně je tady ještě jedna věc, a tou je ona neomezená rychlost. Neplatí po celé německé dálniční síti, naopak je v mnoha místech místním značením omezena. „Ani jsem neviděl, že za mnou jede policejní hlídka,“ vzpomíná čtenář, „nenápadného BMW jsem si nevšiml do té chvíle, než se rozblikalo.“  Pan Jaroslav podle svého vyprávění netušil, proč ho hlídka staví. Nebylo to kvůli rychlosti, ale z důvodu nedodržení bezpečné vzdálenosti.

I u nás platí povinnost udržovat mezi automobily bezpečnou vzdálenost, ale popravdě, česká policie toto zatím nijak důsledně nekontroluje. Ta německá ano. Využívá k tomu jak mobilní, tak stacionární zařízení. Dodržování je pro řidiče trochu nekomfortní. Musí odhadnout, jak daleko za autem vpředu mohou jet, ale taková je realita. Podle německých analýz je to, že se jeden řidič pověsí „na zadek“ jinému, extrémním rizikem a jedním z hlavních důvodů dopravních nehod. 

Jazyková bariéra je při jednání s policií řidičův problém

„Bohužel nemluvím německy, tak jsem vlastně ani netušil, proč mne zastavili,“ říká pan Jaroslav, „jen jsem cítil, že jsem udělal něco špatně.“ Co se dělo dál? „Z celého jednání, a pak také z vypsaných papírů, jsem pochopil, že mám zaplatit pokutu 35 Eur. V hotovosti jsem ji uhradil. Nevím, co mi policisté říkali, jel jsem dál. Až doma jsem pomocí překladače zjistil, že jsem dostal pokutu za nedodržení bezpečné vzdálenosti.“ 

iZdroj fotografie: Polizeipräsidium Oberfranken

Pan Jaroslav měl štěstí v neštěstí, byl zřejmě zachycen, když jel relativně pomalu. Výše pokuty je totiž odstupňována podle rychlosti. Do 80 km/h je to 25 až 35 Eur. Do 100 km/h už je pokuta až 320 Eur, plus trestný bod do karty řidiče. Stejná pokuta, 75 až 320 Eur, je při rychlosti do 130 km/h, ale k tomu už jsou dva trestné body. Při nedodržení bezpečné vzdálenosti v rychlosti nad 130 km/h už může být pokuta 400 Eur, trestné body a zákaz řízení.

Policie má přesné měřící přístroje, řidiči musí odhadovat

Podobně jako u nás, i v Německu je na dálnici signalizace, respektive dopravní značení, které má řidičům pomáhat s dodržováním odstupu. Jde o šipky na silnici, které ukazují bezpečnou vzdálenost. Jak je vnímat? Řidič druhého auta by měl jet tak daleko, aby splnil odstup nakreslený na asfaltu.

Další pomůckou může být pravidlo dvou sekund. Motorista si najde bod, kolem kterého jede auto před ním, a sám by měl být v daném místě až po dvou sekundách, tedy když napočítá „jednadvacet jednadvacet“. Pokud je tam rychleji, měl by zvolnit. Pan Jaroslav nakonec vyvázl s relativně nízkou pokutou, policie s ním vše vyřešila a mohl tak pokračovat v jízdě. Ale prohřešky ve vysokém tempu německá policie netoleruje. A odvolání v praxi, vyjma pro chybu v měření, neexistuje.

Dodržujete bezpečný odstup?

Diskuze Vstoupit do diskuze
87 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články