Otočit klíčkem v zapalování a hotovo, agregát chytne a šlape jako hodinky? To je ideál, jenže nezkušení řidiči dělají s motorem zásadní kiks.
Kdo umí nastartovat auto? Je mi zřejmé, že reakce na takovou otázku bude automatické ano. Jistě. Jenže jiná věc je, zda to provádíte správně. Samotný start je podle mého soudu úkon, který vykonáváme bezmyšlenkovitě. Pootočit klíčkem nebo zmáčknout tlačítko, to přece není věda. V redakci AutoŽivě nechceme nikoho podcenit ani urazit. Jenže pro řadu řidičů je start složitější, než se tváří.
Až příliš řidičů to dělá a neuvědomuje si to, špatně auto startuje
Existuje jeden „nešvar“. Udělal jsem si mezi čtenáři rychlý průzkum a zjistil jsem, že až 79 % lidí startuje svůj automobil chybně. Ano, 79 % je dost, to je varovná hodnota, která ukazuje, že start není tak triviální, jak si leckdo myslí. Korektní postup při startu vozidla je klíčový pro dlouhou životnost motoru a odvrácení drahých oprav. Jaké přešlapy motoristé při startu nejčastěji dělají a jak se jich vyvarovat?
Prvním, relativně častým omylem je okamžitý odjezd hned po nastartování. Na to bacha. A říkám to jako někdo, kdo k tomu občas také sklouzne. Jakmile pootočíte klíčkem nebo stisknete startovací tlačítko, jednotka se rozběhne a je nutné jí dopřát pár sekund. Chvíli totiž trvá, než si vše sedne a olej se dostane do všech potřebných částí motoru. Když hned po startu vyrazíte, můžete tím zkrátit životnost pohonné jednotky.
Na plynový pedál se během startování nikdy nešlape
Pro adekvátní promazání motoru je třeba vyčkat minimálně deset sekund, zejména v chladnějších měsících, kdy olej znatelně zhoustne a vyžaduje delší čas na cirkulaci maziva. Tento postup platí bez rozdílu, ať řídíte benzínové, nebo naftové auto. U většiny motorů je totiž zásadní, aby byly řádně promazány dřív, než dostanou vyšší otáčky. Když po startu hned přidáte, nedojde k dostatečnému mazání, což vede k nadměrnému opotřebení některých komponent, typicky pístů či ventilů.
Zdrženlivost se tedy vyplácí. Stačí počkat, napočítat do deseti a až potom vyjet. Vypadá to jako maličkost, ale významně to ovlivní dlouhodobou kondici motoru. Další častý prohřešek je šlápnutí na plyn během startu. Typicky se to děje u aut s manuální převodovkou. Někteří motoristé se mylně domnívají, že tím motoru pomohou rychleji chytnout. Jenže to je mýtus. Proč byste při startu vůbec sahali na plyn? Když při startu přidáte příliš, efekt bude přesně opačný. Nadměrná dávka paliva rozhodí správný poměr směsi paliva a vzduchu. To může vést buď k zalití motor, nebo k výrazně zpomalenému startu.
Moderní auta se o start postarají sama, stačí zmáčknout knoflík
U novějších vozů s elektronicky řízeným vstřikováním paliva navíc není třeba plyn mačkat vůbec, protože systém si zajistí optimální množství paliva pro start sám. U starších aut je typickou chybou přidržet klíček ve startovací poloze příliš dlouho. Při startu by měl být klíč otočen jen na nezbytný okamžik, dokud motor nechytne. Držení déle přetěžuje startér a může ho poškodit. U současných vozů s tlačítkovým startem je tohle riziko výrazně menší.
Proces je automatizovaný a běží jen v okamžiku, kdy je to skutečně nutné. Vsunout špatný klíč je možná fatální přešlap, ale naštěstí ne častý. Napadá mě situace, kdy je v jedné domácnosti víc aut téže značky s totožnými klíči. Že to zní jako nesmysl? Kdepak – kdo někdy dělal v autoservisu, ví, že to možné je: jedna plná krabice identických klíčů pro různé modely.
Použití nepatřičného klíče pro start může poškodit zapalovací systém a způsobit, že vůz nenastartuje. Ke startům patří i téma paliva. Jestli auto delší dobu stálo, palivo v nádrži může degradovat a přijít o své vlastnosti. To pak vede k potížím při startování. Samozřejmě, tohle nebývá problém strojů, které jezdí denně. Sečteno a podtrženo, start je zdánlivá maličkost, ale není radno ho odbývat. Lepší je hlídat detaily než později hasit velké průšvihy.