Chybování na dálnicích je stále častější. Problém je vzdálenost, rychlost i použití špatného pruhu

                   

Dálnice jsou dobrou možností, jak zvládnout konkrétní úsek cesty v co nejkratším čase. Rychlost je na nich oproti klasickým silnicím zvýšena na 130 kilometrů v hodině a díky dvěma a více pruhům je jednodušší i předjíždění. Nutno však dodat, že jízda na dálnici je stále rizikovější. To kvůli chybám, které řada řidičů dělá. Toto jsou ty nejčastější. Podívejte se.

Nedodržení bezpečné vzdálenosti

Nedodržování bezpečné vzdálenosti je obecným nešvarem na jakékoliv silnici. Na dálnici je však nejrizikovější. Je třeba vzít v potaz kombinaci rychlosti a pomalejší reakce. Pokud se na voze před vámi rozsvítí brzdová světla, nezareagujete ihned, ale v průměru až za 0,5 – 0,8 sekundy. K tomu přidejte další 0,2 sekundy k tomu, abyste sešlápli brzdový pedál. V tu chvíli jste pomalejší až o vteřinu. Pokud jedete rychlostí 130 kilometrů v hodině, ujedete za danou vteřinu lehce přes 36 metrů. Jste-li nalepeni na voze před vámi, je kolize v podstatě nevyhnutelná. Proto se doporučuje dodržovat takzvané pravidlo tří sekund.

Vysoká rychlost

Ano, i ta je velkou chybou. Hlavně potom u těch řidičů, kteří jedou takzvaně přes svůj limit. Podívejme se německé dálnice, kde je na řadě úseků neomezená rychlost. A nehodovost nestoupá. Je to proto, že zde lidé jezdí s rozmyslem. U nás často dochází k tomu, že rychlostní limity pokoušejí nezkušení řidiči, nebo lidé ve starších, ne úplně dobrých vozech. K tomu všemu přidejme také špatné pneumatiky, hmotnost nákladu a jeho rozložení a řadu dalších věcí. Tato kombinace může vést k mnoha problémům, pokud nastane neočekávaná událost. Například když je třeba rychle brzdit, nebo je třeba rychle změnit směr jízdy.

Používání špatných jízdních pruhů

Stále častější nešvar. Mnoho řidičů neustále nechápe, že levý pruh na dálnici je určený výhradně k předjíždění. Když dokončí manévr, musí se vrátit do pravého pruhu. Lidé v levém tak brzdí rychlejší vozidla, které je mohou dojíždět a intenzivněji brzdit, čímž vzniká řada nebezpečných situací. Ještě horší to bývá na tříproudých dálnicích, kde je obvykle maximálně zahuštěn prostřední pruh, i když pravý je relativně volný.

U pruhů ještě zůstaneme a podíváme se na problém s připojovacími pruhy. Je jenom málo řidičů, kteří využívají jeho délku. Mnohdy chtějí být co nejrychleji v pravém dálničním pruhu, což je velmi rizikové chování. Neuvědomují si, že v rychlosti pár desítek kilometrů v hodině najednou do pruhu, kde jede vozidlo svých 130 km/h. To musí buď intenzivně brzdit, nebo provést úhybný manévr. Připojovací pruhy přitom ve většině případů umožní dosáhnout rychlosti přes 100 km/h a zajistit bezpečné zařazení.

Jízda bez odpočinku, jídla a pití

Mnoho lidí jezdí na dálnicích na doraz. Jenom málo řidičů osobních vozidel dělá pravidelné přestávky, na kterých se protáhnou, napijí se a něco snědí. Takové chování je velmi nebezpečné. Tělo začíná být dehydrované, organismus nemá sacharidy a přichází únava. K tomu všemu přidejme únavu svalů z důvodu stále stejné polohy. Tato kombinace může znamenat řadu problémů s včasnými reakcemi. V tom nejhorším případě se objeví tolik nebezpečný mikrospánek.

Diskuze Vstoupit do diskuze
127 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články