Když se mimořádné hodnoty zrychlení, výkonný motor a komfort vzduchového podvozku potkají se zajímavým dojezdem, stojí před vámi celkem pozoruhodné SUV. Momentálně navíc za zajímavou cenu.
Jednou z nejvýznamnějších čínských automobilek je nepochybně Dongfeng, který je mimochodem nejen druhým největším výrobcem aut v Číně (z čehož je patrné, o jaký kolos se musí jednat), ale je také jedním z nejstarších: historie u něj sahá do 60. let minulého století. To mě popravdě osobně zaujalo, neb i když chápu, že všechny ty automobilky „nové čínské vlny“ nevznikly v posledních 10 letech, přesto je taková tradice úctyhodná. A její nejnovější SUV je zajímavé možná ještě více. Pojďme se na něj podívat společně.
Stylová divize Dongfengu se jmenuje Voyah
I když musím v úvodu přiznat jednu „poznávací odlišnost“: na zádi opravdu půvabně tvarované karoserie nenajdete o Dongfengu ani slovo. Ani na přídi, ani kdekoli jinde. Voyah, jak se značka aut jmenuje, je jednou z desítek podznaček koncernu, podobně jako třeba M-HERO v případě ultimátního off-roadu. V případě Voyahu se jedná o prémiovou divizi mateřského Dongfengu, tak trochu ve stylu Lexusu u Toyoty nebo Infinity u Nissanu. Pro někoho je zkrátka plebejská značka překážkou. Co už, v zásadě to chápu.
A když jsem viděl Voyah Free poprvé na jeho české premiéře před dvěma lety, musel jsem uznat, že tohle opravdu není auto pro plebs. Sošné tvary karoserie, decentní, přitom ale přepychově zařízený interiér, zcela dostačující výkony. Tak trochu Audi v čínském stylu, to pravda i cenovkou. Tehdy se cena pohybovala kolem dvou milionů, což se mi již tenkrát zdálo docela dost, jakkoli jsem kvality samotného vozu nijak nerozporoval. To byla ale jen polovina problému.
V Čechách to s dobíjecí infrastrukturou není stále žádná sláva
Tou druhou byl pohon. Čistě elektrický, s nijak výrazně skvělým dojezdem. A právě kombinace pohonu a sebevědomé ceny (dnes už mi na druhou stranu tak vysoká nepřijde, když vidím ceny jinde) v mých očích nedávaly Voyahu Free příliš velké naděje na nějak masivní prodeje. Říkal jsem si, tohle není typická kombinace pro český trh, s jeho nikterak zázračnou infrastrukturou a celkově velkým důrazem kladeným na dojezd. Což se ale právě nyní změnilo.
Voyah FREE Range Extender 2025 – klíčové parametry
Voyah FREE Range Extender 2025 – technická data:
- pohon zadní nápravy nebo všech kol
- 540stupňová parkovací kamera s výhledem pod vozidlo a na celé okolí
- el. nastavitelné přední sedadla s vyhříváním, ventilací a masážní funkcí
- 15 systémů na podporu řidiče
- akustické a determální skla
- 9 kamer
- 12 ultrazvukových senzorů
- 3 spojené 12,3palcové displeje
- dojezd více než 1 400 km (dle CLTCL) v kombinovaném režimu
- 20palcové hliníkové disky
- 43kWh baterie NMC
- vzduchový podvozek
- výkon 360 kW, točivý moment 720 Nm
- zrychlení z 0–100 km/h za 4,5s
Nový Voyah Free s tzv. Range Extenderem, což není nic jiného než spalovací motor sloužící jako generátor pro baterie, se může chlubit (byť zatím podle poněkud optimističtější čínské normy CLTC) dojezdem 1 400 km na jedno natankování. A vzduchovým podvozkem a opravdu masivní výkonem 360 kW (pro srovnání: Audi Q6 SUV e-tron: 285 kW), zajišťujícím zrychlení z 0 na 100 km/h za celkem supersportovních 4,5 sekundy. To vše v maximálním pohodlí vzduchového podvozku.
Cena podobná Škodovce, ale s výkony Maserati
A především: za výrazně zajímavějších 1 474 900 korun s pohonem zadní nápravy, čtyřkolka je o 100 000 dražší. Připlácí se jen za metalízu, celkem rozumných 16 990 korun. Čili jsme cenově v hájemství například Kodiaqu, ale s výkony Maserati a komfortem (téměř) Bentley. A zajištěným servisem po celých Čechách, Dongfeng má tady již opravdu širokou partnerskou základnu. Něco mi říká, že tohle by od Voyahu mohla být celkem trefa do černého. A že o objednávky nebude mít nouzi. Co myslíte?