Jeden z nejpovedenějších modelů nižší střední třídy od Citroënu přijíždí v novém designu. Hybridní a úsporné pohony spolu s pohodlím na palubě jako alternativa ke stálicím segmentu.
Koncern Stellantis nezažívá poslední dobou příliš lehké časy, a to jsem ještě s tímto způsobem vyjádření možná celkem velký optimista. Problémy evropského autoprůmyslu, problémy s přechodem k elektromobilitě a poněkud svérazné kroky (nyní již bývalého) šéfa Stellantisu Carlose Tavarose vedly k tomu, že v kancelářích správních budov automobilek se svítí dlouho do noci, aby se podařilo co nejdříve stávající krizi vyřešit. Jeden z prvních modelů, který by k tomu mohl být nápomocen, si společně představíme právě nyní.
Francouzským značkám se ve Stellantisu daří možná nejlépe
Vynechme nyní americkou větev Stellantisu (a myslím, že nám tamní výrobci a prodejci poděkují, neb mají svých starostí více než dost, Jeepem počínaje a RAM konče), ona nám celkem bude stačit „naše“ Evropa. Problémy italských značek koncernu jsou myslím notoricky známé a osobně pevně věřím, že se na poslední chvíli všichni „proberou“ a třeba příští modely Alfy Romeo budou nejen elektrické, ale zachovají si i možnost spalovacích motorů. V opačném případě se o osud značky opravdu začnu obávat. O Lancii nemluvě.
Podobně ve Francii. Peugeot se zatím veze úspěšně na vlně povedeného designu 208 (z něhož následně vychází všechny „deriváty“ 2008, 308, 3008 a další) a pravdou je, že ta auta se zkrátka povedla a líbí se. Jakkoli je nabídka motorů poměrně omezená, a když už ne rovnou elektro, tak alespoň hybridy se vám okamžitě snaží „nacpat“, jakmile otevřete konfigurační formulář na webu. A Citroën? Tam je to malinko složitější, neb kromě užitkových verzí dodávek (už dlouho nicméně plus minus identických s nabídkou Peugeotu) je jeho portfolio postavené poněkud jinak.
Zástupce nižší střední třídy od Citroënu a hledání vlastní identity
Což se donedávna týkalo i zástupce nižší střední třídy, modelu C4. První generace byla sice (minimálně na tu dobu) zajímavá svým designovým pojetím, to však s postupem času (a s vývojem designu u konkurence) ztratilo poněkud na atraktivitě a bylo jasné, že pokud se nic nestane, bude to mít C4 těžší a těžší. Při pohledu do galerie na aktuální řadu však soudím, že větší akcent na „coupé look“ a více vyrýsovaná splývavá záď je možná přesně to, co C4 chybělo v minulé generaci.
Náhle před vámi stojí sebevědomý vůz s možná až nečekaně velkým sportovním nádechem. Který pravda příliš nepodporují pohonné jednotky, neb v jednom případě máte (pokud tedy nechcete elektromobil) k dispozici 100koňový hybrid a v druhém případě tentýž motor, nabízející 136 koní. Ani v jednom případě to není nic, co by kohokoli svádělo k jen trochu sportovnější jízdě. O tom ale C4 nikdy ani nebyla (pokud se tedy nejmenujete Sebastien Loeb a neřídíte právě C4 v seriálu WRC).
Hybridní pohon nebo elektro. Tradiční diesel? Zapomeňte.
Tedy nic, z čeho byste si měli sednout na zadní část těla, velmi mírně řečeno. Motor samotný je přitom spárován s 8stupňovou automatickou převodovkou, s níž francouzský kompakt zrychlí na 100 km/h za 9,4 s a dosáhne maximální rychlosti 210 km/h. Opět, nic výjimečného. Ani průměrná spotřeba (6,3 litru na 100 km) neohromí. Jenže. Typický klient Citroënu nic výkonnějšího stejně neocení. Typický klient Citroenu hledá především pohodlí během jízdy a komfort na palubě. A obojí mu C4 nabídne měrou vrchovatou.
Onen mimořádný jízdní komfort by mělo přinést mj. odpružení Advanced Comfort. U něj použité speciální tlumiče by měly suplovat dřívější (podle mnohých nedostižné) hydropneumatické odpružení i s pro něj typickými „koulemi“ v různých místech karoserie. Komfort na palubě pak zajišťují tři úrovně výbavy (YOU, PLUS, MAX), přičemž – jak už to bývá – poměr výkon/cena je možná nejlepší u prostřední PLUS. Za příplatek 30 000 korun k základní ceně nabídne mimo jiné:
Výbava Citroën C4 PLUS (výběr)
- LED světlomety a denní svícení,
- 10palcový dotykový displej s konektivitou Android Auto a Apple CarPlay,
- zadní kamera a tempomat,
- LED mlhové světlomety s funkcí rohového osvětlení,
- dvouzónová automatická klimatizace s uhlíkovým filtrem a centrální výdechy vzduchu pro zadní sedadla,
- 18″ hliníkové ráfky.
S délkou 4 360 mm, výškou 1 525 a šířkou 1 800 mm (při rozvoru 2 670 mm) nabídne C4 zavazadlový prostor o objemu 380 až 1 250 litrů. Konkurence umí sice více (Scala: 467 litrů, KIA Ceed 395 litrů), ale ani to zřejmě typickému klientovi Citroënu nebude vadit. Pohodlí, styl, mírně nonkonformní design. Ve verzi PLUS od 549 000 korun. Jestli to všechno zabalili tvůrci do nové C4 ve správném mixu, ukáže až čas. Ostatně, jak to vidíte vy? Dokáže podle vás nový Citroën C4 obstát třeba právě proti Škodě Scala? Napište mi do diskuse, děkuju!