Rychlostí 194 km/h doslova „proletěl“ kolem policejní hlídky. Honičku natočila palubní kamera

Kamera, světla, akce! Řidič ze zahraničí se stal hvězdou natáčení, ovšem šlo o příběh s dramatickou zápletkou a smutným koncem.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Jezdíte rychle? Musím se přiznat, že já někdy ano, a přiznání doplním, že čas od času dostanu za překročení maximální povolené rychlosti pokutu. V redakci AutoŽivě bojujeme za vyšší bezpečnost na silnicích a moje přestupky jsou obvykle pouze z roztržitosti a nesoustředění. Dlouhý úsek, neuvědomím si, že jedu rychleji, a je hotovo. Ale nejezdím dvoustovkou. Jiní řidiči ale ano. Své o tom vědí policejní hlídky, setkávají se s tím dnes a denně. Nicméně musím podotknout, že porušení omezené rychlosti není největším důvodem automobilových nehod.

Jak rychle se dá legálně jet na české dálnici, vyzkoušel cizinec

Zpět ale k jednomu danému přestupku. Tak jako na jednom úseku D46 před městem Vyškov na jihu Moravy. Tam policisté z oddělení dálniční policie v Ivanovicích na Hané zaznamenali případ, který nelze nazvat jinak než jako „rychlostní přelet“. V úseku, kde je nejvyšší povolená rychlost 110 km/h, radar ukázal hodnotu 194 km/h. Řidič osobního vozu se tedy pohyboval téměř o 80 km/h nad limitem. Stalo se a řidič se stal nijak oslavovaným rekordmanem. Řidič cizinec za volantem Škody Superb měl asi zato, že průjezd rychlostí 194 km/h kolem policejního vozu je nápad, který projde bez následků.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Je to situace, která působí skoro neuvěřitelně už jen na papíře. V místě, kde platí na dálnici standardní limit 130 km/h, bylo omezení na 110 km/h. A jet tam skoro dvoustovkou a ještě míjet policejní hlídku znamená kombinaci lehkomyslnosti a jistoty, že „se to přece zvládne“. Realita byla ale jiná – hlídky vybavené měřicí technikou i kamerami jsou dnes na dálnicích běžná věc a „číslo nad limit“ se ukáže rychleji, než se stačí člověk zamyslet. Jestli to, co dělá, je v pořádku. Policejní hlídka si přestupku všimla okamžitě, což je s ohledem na kontrast rychlostí logické. Auto, které se přibližuje a mizí výrazně rychleji než okolní proud vozidel, je doslova vidět i cítit.

V daném místě byla navíc rychlost snížena na 110 km/h

Následovalo zastavení a klasický postup, zjištění totožnosti, vyhodnocení přestupku a řízení o sankci. V rámci našich pravidel je jasné, že překročení rychlosti o víc než 60 km/h na dálnici patří mezi nejzávažnější přestupky. Bavíme se o hraně, kde už jde nejen o pokutu v řádu desetitisíců, ale i o zákaz řízení a citelné bodové postihy. U cizinců se body do českého registru nepřičítají, ale sankce formou vysoké pokuty a případné kauce je běžným nástrojem. Na jednu stranu si mohu myslet, že vyšší rychlost nemusí nutně zabíjet. Vždy samotný limit také vymysleli jenom lidi. V Německu třeba žádný není. Je to ale o něčem jiném.

i

V konečném důsledku podobné zásahy nejsou o šikaně, ale o vnímání reality. Připomenu, že „umět řídit“ není totéž, co „bezhlavě riskovat“. Umět řídit je držet si plynulé tempo, předvídat, nechat si rezervu a respektovat pravidla, která nejsou samoúčelná. Překročení rychlosti tohoto rozsahu není pouhá statistika, je to signál, jak někdo přistupuje k bezpečnosti provozu absolutně bezohledně. Řidič, kterého policie zastavila, si svým „manévrem“ vysloužil okamžitou reakci. Na místě mu byl zadržen řidičský průkaz a uložena kauce ve výši 25 000 Kč. Z osobní zkušenosti to mohu potvrdit.

Ztráta řidičáku na místě a vysoká pokuta bez kompromisu

V momentě, kdy silnice „pustí“ řidiče a ten může šlápnout na plyn, se snadno zapomíná na limity. Na odhad stavu vozovky, na nástrahy provozu. Právě tehdy platí, že důvěra vozu v řidiče je špatná. Vůz je konstrukčně i technicky limitován, okolnosti se mohou změnit během vteřiny. Mimochodem, když zmiňuji vteřinu. Auto jedoucí rychlostí 194 km/h ujede za vteřinu asi 54 metrů. To je velká vzdálenost. Přitom v úseku, kdy se přestupek stal, byla rychlost 110 km/h. To je za vteřinu „jen“ asi 30 metrů. Dvacet metrů rozdíl, to jsou klidně čtyři délky auta za sebou. V té chvíli už nejde o to, jak výkonné auto máte. Ale o to, že vaše jízda snadno skončí jinak, než jste si představovali.

Vzali byste mu papíry?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články