Zimní období plné sněhu a teplot hluboko pod bodem mrazu vyvolává v řidičích pravidelně obavy. Jízda po zamrzlé vozovce je riziková, a dostat smysk je jednodušší, než se může zdát. Málokterý řidič ale umí v takovém případě správně zareagovat, a než se rozhodne, leží v příkopu. Neštěstí si někdy zaviní i sám řidič, když začne na kluzké vozovce prudce brzdit. Pojďme se podívat, jak ve smyku ovládnout a uklidnit své auto.

Existují potvrzené způsoby, jak se dá smyku předejít, jak jím projít bez fyzické i majetní újmy, nebo jak alespoň zmírnit jeho následky na minimum. Pokud se osvědčenými radami budete v budoucnu řídit, neměly by vám namrzlá silnice dělat takové problémy.

Jak vzniká smyk a co se děje s autem?

Jak jsme už zmínili v úvodu, spousta smyků vznikne špatnou reakcí řidičů, když nepřizpůsobí jízdu stavu vozovky nebo sešlápnou brzdový pedál a čekají, co se stane. V krizové situaci je důležité především nezmatkovat. Unáhlené reakce v podobě trhavých pohybů volantem a nadměrné používání brzdového a plynového pedálu situaci dokáže zákonitě jenom zhoršit.

Co dělat, když dostanete smyk

Většina problémů by se proto měla řešit nejdříve vyšlápnutím spojky a sundáním nohy z plynu. Nebezpečí způsobují zejména změny povrchů pod koly, a proto je třeba sledovat aktuální stav venkovních teplot, kdy se mokrá silnice ve městě dokáže proměnit na ledové kluziště. Smyky ale nehrozí jenom v zimě, ačkoliv je právě led nejčastější příčinou; podobně nebezpečný je na silnici také písek nebo štěrk.

Nejlepší způsob je smyku úplně předejít

Nejjednodušším bojem proti smyku je prevence před každou zatáčkou. Řidič by měl zpravidla brzdit před ní, v průběhu zatáčení už nikoli. Jízda by pak měla být plynulá a soustředěná na pravý okraj vozovky. V tomto případě platí doporučení, že má řidič přizpůsobit jízdu stavu vozovky. Takže pokud je venku doslova kluziště, nemůžete to pálit 90 km/h jako v létě.

U aut s předním tahem hrozí nedotáčivý smyk

První variantou smyku mohou být postižena hlavně vozidla s pohonem předních kol, který převažuje u většiny moderních automobilů. Špatně odhadnutá nájezdová rychlost do zatáčky s kluzkým povrchem způsobí, že vůz nekontrolovatelně pokračuje v původním směru, než aby mířil obloukem, což ho může dokonce vyhodit ze silnice.

Co dělat při smyku

Řešením není prudké brzdění (jako je tomu u mnoha řidičů zvykem), ale vyšlápnutí spojkového pedálu a pevné držení volantu ve směru jízdy. Pak už musíte jen doufat, že se kola chytí, a vy z ošemetné situace vyváznete.

Auta se zadním náhonem potká smyk přetáčivý

S přetáčivým smykem se naopak setkávají majitelé vozidel s pohonem zadních kol (nebo s motorem umístěným v zadní části). Příčinou se tak stává brzké a příliš prudké přidání plynu při výjezdu ze zatáčky, kdy se vůz stáčí do vozovky a začíná rotovat. Reakce v tomto případě musí přijít včas, aby byl podchycen samotný počátek smyku. Situaci lze zvládnout pomocí korekce volantu, tedy natáčením kol proti vybočení – kontra. To znamená, že točíme volantem ve směru přetáčející se zadní části vozu.

Mohlo by vás zajímat: Má smysl pneumatiky měnit, nebo používat celoroční?

Ubrat plyn také není na škodu. Volant pak vracíme plynule (a rychle) do původní polohy. Neznalost tohoto pravidla se stává nejčastějším důvodem dopravních nehod ve spojitosti se smyky. Něktěří řidiči pravidlo nedodrží i přesto, že ho znají …někdy to zkrátka v dané situaci nevyjde. Až venku ještě trochu přituhne a silnice zamrznou, zkuste si princip natrénovat při nízké rychlosti třeba na zamrzlém place.

Jízda do kopce, z kopce, a předjíždění

I v momentě, kdy někoho přejíždíte, vám hrozí nebezpečí. Jízda z kopce na namrzlé vozovce zapříčiní, že se vůz zcela nekontrolovatelně a se zablokovanými koly řítí dolů. Ve chvíli počátku klesání vozovky už musíte myslet na to, že bude důležité zastavit. Proto se snažte udržet co nejnižší rychlost, a zároveň vůz situovat do nejlepší stopy, kterou chápejte buď hlubší sníh, a nebo posypané okraje vozovky. Mírné přibrzďování a pomalé přeřazování, klidně až na jedničku, vám z prekérní situace pomůže.

Auto - smyk

Sledujte i okolí silnice. Kdyby totiž šlo do tuhého a nenabízela by se jiná alternativa, je možnost s autem někam doklouzat. Jízda do kopce vyžaduje citlivé zacházení s plynem a plynulost. Zařaďte si proto raději již dopředu na nižší rychlostní stupeň (klidně dvojku), aby vaše stoupání provázela jistota, že nebudete muset brzdit. Zároveň by se nemělo příliš dupat na plyn, což má za následek hrabání (protáčení kol).

Mohlo by vás zajímat: Plánujete delší garážování auta? Odpojte baterii a pro správné skladování

Zastavení uprostřed kopce pak může mít za následek, že se již nedokážete znovu rozjet. Předjíždění na nasněžených jízdných pruzích se nedoporučuje – a když, tak jen v nezbytných případech. Vyjeté koleje mohou ukrývat vodu či led, které způsobí smyk z důvodů již zmiňovaných rozdílných vlastností povrchu. Jezděte tedy opatrně a ke smyku přistupujte zrovna tak, ať není letošní zima opět plejádou dopravních nehod a zkažených Vánoc.