Nepříjemných situací nás může na silnici potkat spousta, ať už za ně můžeme my sami nebo druzí. Jednou z takových je i zaseknutý plynový pedál, který nutí auto neustále udržovat rychlost nebo ji dokonce zvyšovat. Na většinu řidičů by po několika planých pokusech o nápravu padla panika, a pravděpodobně by celá situace skončila neštěstím. Chápu to, tohle se nikde neučí. Ale co dělat v případě, že se plynový pedál zasekne? Lze na to být připravený?

Zachovejte klid a uvažujte

Klasika, zachovat klid …někomu už to zní jako ohraná pohádka, ale právě chladná hlava je klíčová, abyste dokázaly ze situace „vybruslit“. V první řadě se zkuste opravdu uklidnit a neříkat si „nemůžu zpomalit, vybourám se“. Klidně si teď celou situaci představte a zapřemýšlejte, jaké by to asi bylo… A teď přejděme k řešení.

Zkontrolujte okolí a dávejte pozor

V rychlosti prosondujte okolí a zjistěte, kudy může jet, abyste se vyhnuli ostatním. Pokud se dostanete do téhle situace na dálnici, obvykle můžete přejet do jiného pruhu. Jsou-li „v cestě“ další auta, upozorněte je světelnou signalizací (výstražná světla) a troubením. Bystrý řidič pozná, že něco není v pořádku, a umožní vám volný průjezd.

O poznání horší bude zaseknutý pedál ve městě, kde obvykle není kam uhnout. V tomto případě se budete muset tak trochu spolehnout na spolupráci ostatních řidičů. Pokud byste byli nuceni vybočit do protisměru (abyste předešlí nárazu do aut před vámi), měla už by být v provozu výstražná světla a zvuková upozornění. Snažte se co nejdříve dostat na hlavní silnici a vyjet z města pryč, bude-li to nezbytné, prokličkujte za stálého troubení protisměrem, kruhovým objezdem apod.

Pokuste se plynový pedál zvednout

Může to jít sice obtížně, ale přesto se pokuste o zvednuté brzdového pedálu špičkou boty. Někdy se může stát, že je opravdu jenom zaseknutý, a stačí ho jednoduše uvolnit. Pokud začne auto přirozeně ztrácet rychlost, zajeďte s ním co nejdříve do servisu a nechte pedály zkontrolovat.

Auto nezpomaluje? Zkuste mírně brzdit

Spousta lidí si nejspíš hned na začátku řekla „tak šlápnu na brzdu, ne?“ …to je na první pohled racionální úvaha. Bohužel je ale mylná. Pokud je auto rozjeté (natož na dálnici, kde jsou rychlost i otáčky motoru vysoké), určitě auto pouhým dupnutím na brzdu nezastavíte. A pokud se o to pokusíte, může dojít k přetočení motoru a jeho následnému poškození. Auto navíc nezastavíte, akorát odděláte brzdy a v nejhorším případě dostanete pořádný smyk.

Totéž platí o ruční brzdě, při jejímž zatažení ve vysoké rychlosti dostane auto smyk a vy ztratíte kontrolu nad vozem úplně. V lepším případě ručku akorát strhnete a pojedete dál. Pedál brzdový zkuste sešlápnout jenom mírně, a pokud auto začne zpomalovat, průběžně akci opakujte. Sešlapávejte opravdu opatrně, aby auto nešlo do smyku. Pokud ale nereaguje, přistupte k dalším krokům.

Otevřete všechna okénka

Auta jsou standardně dělána tak, aby se po nich vzduch co nejlépe klouzal, a odpor auta tak byl co možná nejmenší. Otevřením oken ale narušíte aerodynamiku každému vozu, kterému se zvýší odpor vůči vzduchu a začne postupně ztrácet na rychlosti.

Pokračujte na další stranu článku
-PAGE-

Pusťte topení nebo klimatizaci




Čím větší nároky na motor máte, tím více potřebuje paliva. Při zaseknutém pedálu v určité úrovni si auto nemůže vzít více, a dojde tak ke ztrátě výkonu motoru. Klimatizace i topení berou motoru poměrně dost, takže ho pomůžou výrazně zpomalit.

Zařaďte vyšší rychlostní stupeň

Pokud jedete po dálnici, pravděpodobně už tam nejvyšší rychlost máte, a bude potřeba využít ostatních kroků. Ve městě ale budete mít zařazenou trojku, maximálně čtyřku. Pro zařazení vyššího rychlostního stupně potřebuje motor vyšší otáčky – pokud je nemá, začne se zakuckávat a zpomalovat. Využijte příležitosti, a ve správný moment sešlápněte spojku a zabrzděte.

Snažte se dostat ke kopci

Do kopce potřebuje motor „pustit žilou“, jinak začne ochabovat a auto zpomalí. Zkuste se proto co nejdříve dostat ke kopci a vyjíždět ho s mírně sešlápnutou brzdou. Motor by měl postupně ztrácet na otáčkách a vůz na rychlosti. Jakmile bude rychlost nízká (mezi 20 – 30km/h) a motor nebude téměř slyšet, potažmo bude v nízkých otáčkách, můžete sešlápnout spojku, záhy brzdu a zastavit.

Pokud není kopec dostatečně dlouhý a prudký, aby vozidlo přirozeně ztratilo rychlost i se zaseklým pedálem, nezbývá než volat o pomoc.

Tip: Rozhodně nevypínejte motor, zejména ve vysokých otáčkách by došlo k jeho zadření.

Využijte záchranných složek ČR

Velmi brzo na vás nejspíš někdo upozorní policii, která by vás měla okamžitě „chytat“. I když policie za zadkem znamená průšvih, v tomto případě jde vlastně o pomoc. Pokud nezastavíte na výzvy, obvykle najedou vedle vás při staženém okénku a budou se snažit s vámi komunikovat. Následně by vám měli „prorážet cestu“ a vyvést vás z města. Policii ale můžete kontaktovat i sami – ta by měla následně zalarmovat příslušné složky.

Doufáme, že se vám všem bude jezdit, a do podobné situace se nikdy nedostanete. Kdyby se to přeci jenom stalo, měli byste být schopni auto zcela zastavit kombinací výše zmíněných kroků.