Co dělat, když srazíte cyklistu? Zapamatujte si pravidlo 4×5! Rozhodující jsou první vteřiny, jde v nich o život

Jsou důležitější věci než zrychlení BMW nebo spotřeba motoru u Škody. I když o vteřiny (života) a litry (krve) tady jde taky. Přinášíme návod jak někomu zachránit život.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Situace nemilá ne téměř vždy, ale vždy. Cyklista je z povahy svého „nulového krytí“ vždy tím nejvíce ohroženým účastníkem jakékoli dopravní nehody, snad s výjimkou srážky cyklisty s chodcem, kdy je jedinkrát v „silnější“ pozici. Ve všech ostatních případech jsme to my, „pumpičkáři“, kdo vyjdeme z každého karambolu jako ti nejvíce potlučení. A pokud vyjdeme jen jako potlučení, je to ještě výhra. Desatero, co dělat při havárii cyklistů a při „nálezu“ cyklisty přinášíme právě teď.

Důležité vteřiny, ve kterých jde o život

Záchrana lidského života a zdraví by měla být pro všechny řidiče nejvyšší prioritou. Pokud tedy my sami srazíme cyklistu, nebo k sraženému (na silnici, v příkopě) ležícímu cyklistovi přijedeme, postupujeme rychle a efektivně tak, aby naše pomoc byla co nejúčinnější. Je dobré si zapamatovat několik základních bodů a postupů, které se nám ve stresu budou významně hodit. A není nic špatného na tom, si tyto body např. ofotit do mobilu. Tady jsou:

První pomoc – cyklista je v bezvědomí, nereaguje, nedýchá:

  1. Zajistěte vozidlo proti pohybu, nasaďte si reflexní vestu, pokud to vyžaduje provoz, označte místo trojúhelníkem minimálně 50m od vozidla.
  2. Jako první zjistěte, zda-li je cyklista při vědomí, jestli dýchá, krvácí (a kde) a jestli reaguje. Pokud nereaguje, nebo se vám zranění na první pohled jeví vážná, volejte obratem 112/155. Popište situaci, místo. Můžete využít „navádění“ ze stran operátorů tísňových linek.
  3. Pokud cyklista nedýchá, nereaguje nebo dýchá slabě: Položte jej na rovnou a tvrdou podložku, pokud zvolíte silnici, dbejte maximální opatrnosti stran provozu. U dospělého oživujte 30 stlačeními hrudníku do 5-6 cm hloubky, obě dlaně přitom jsou přibližně na středu hrudní kosti.
  4. Využijte celou váhu svého těla, promáčknutí do 5-6 cm není nic lehkého, silou pouze z rukou se rychle unavíte. Následují dva silné vdechy a opět 30x stlačení.
  5. Postup opakujte do příjezdu záchranné služby v rytmu přibližně 100 stlačení za minutu.
i

První pomoc – cyklista je při vědomí, reaguje, dýchá:

  1. Udržujte kontakt s cyklistou, mluvte klidně, pokud je potřeba „probrat“, můžete na chvíli zvednout hlas pro navázání hovoru.
  2. Podívejte se na přilbu, pokud jí cyklista má, zkontrolujte poškození a upevnění. Nehýbejte hlavou! Dodržujte maximální opatrnost při manipulaci v oblasti krční páteře/hlavy.
  3. Pokud z vyšetření v bodu 2) máte podezření, že cyklista má zranění krku nebo páteře, dále s ním již nehýbejte!
  4. Pokud můžete, kontrolujte další části těla, zřítelnice očí, hrudník a břicho, končetiny, rány, krvácení.
  5. Kontrola páteře a zad: při podezření na úraz páteře zkuste reakci a dotek u končetin, nechte si stisknout ruku, tlačit nohama proti své ruce.
iZdroj fotografie: Depositphotos

První pomoc – masivní krvácení z vnější rány

  1. Zjistěte přesně místo, odkud krev vytéká
  2. Zatlačte prstem (několika prsty) ránu tak, aby krvácení přestalo.
  3. K zastavení krvácení můžete použít též škrtidlo
  4. Pokud je to možné (horní končetiny), zvedněte je nad úroveň srdce
  5. Kontrolujte životní funkce, komunikujte, vyčkejte na příjezd záchranářů
i

První pomoc – cyklista je v šoku

  1. Pokud to je možné, podložte cyklistovi dolní končetiny do výše zhruba 30 cm (pokud je postižení hrudníku, srdeční/dýchací obtíže nebo je cyklista v bezvědomí toto se neprovádí!)
  2. Pravidlo 5T: Ticho/Teplo/Tišení bolesti/Tekutiny (nedávejte pít, pouze svlažte rty) a Transport.
  3. Sledujte neustále stav zraněného, kontrolujte dech i tep.
  4. V případě zhoršení stavu (usínání, upadání do bezvědomí) odstraňte podložku nohou a snažte se zraněného dostat zpět ke komunikaci a spolupráci.
  5. V případě nutnosti zahajte resuscitaci.

Myslíte si, že byste uměli zachránit někomu život?

Diskuze Vstoupit do diskuze
64 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články