Co se stane s autem, pokud nemrznoucí směs zředíte vodou z vodovodu

                   

Na silnici se může stát cokoliv. Uniklou nemrznoucí směs lze nahradit i pouhou vodou. Co se stane, pokud tímto způsobem zředíte  chladicí kapalinu.

Chladicí kapalinu (chladicí kapalinu) tvoří ethylenglykol, speciální přísady a voda. Té může obsahovat od 40 do 60 procent. V prvním případě zůstane nemrznoucí kapalina kapalná až do -55 ° C a ve druhém až do asi -25 ° C. Paradoxně ethylenglykol zmrzne v čisté formě i při -13 ° C.

Stává se, že se z nějakého důvodu chladicí kapalina částečně odpařila nebo z chladicího systému unikla a vy musíte hledat řešení. Nahradíme ji vodou z vodovodu a doplníme ji na požadovanou hladinu v nádrži? V nejextrémnějším případě bude tato možnost fungovat a po určitou dobu můžete motor provozovat se zředěnou nemrznoucí směsí. Ale s více či méně dlouhou jízdou to nepřinese nic dobrého.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Zdroj fotografie: PxHere

Přísady v chladivu neslouží jen k barvení kapaliny. Vykonávají několik dalších funkcí. Například anti-kavitace. Jinými slovy zabraňují tvorbě mikrobublin v místech, kde se víří tok chladicí kapaliny (kavitace). Tyto bubliny jsou velmi nebezpečné, protože „odhryznou“ kus kovu uvnitř kanálů chladicího systému a zničí je. Antikorozní přísady zabraňují korozi vnitřních částí motoru.

Čím vyšší je podíl vody v chladicí kapalině, tím nižší je koncentrace a tím i účinnost přísad. Se všemi z toho plynoucími nepříjemnými následky pro motor. To samo o sobě nestačí k experimentování se zředěním nemrznoucí směsi vodou. Ale to není vše, protože výše uvedené platí pro případ použití destilované vody. Pokud do motoru přidáme vodu z vodovodu, bude vše ještě smutnější.

iZdroj fotografie: PxHere

Protože na rozdíl od destilované obsahuje také rozpuštěné soli. Z takové vody, zahřáté téměř na bod varu, se začnou srážet stejné soli, které budou tvořit vodní kámen na stěnách kanálů chladicího systému, v radiátoru a všude jinde. Jako na stěnách běžné domácí konvice.

A v chladícím systému auta  vodní kámen ucpe zevnitř trubky chladiče. Což nakonec povede k “uvaření” motoru. Můžeme tedy dojít k závěru, že je přípustné přidávat vodu z vodovodu do nemrznoucí směsi pouze jako poslední možnost: pouze proto, abyste se dostali na nejbližší ostrov civilizace, kde byste měli okamžitě vypustit kapalinu z chladicího systému a zcela ji nahradit čerstvě získanou nemrznoucí směsí.

Diskuze Vstoupit do diskuze
124 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články