Rezivější vozy vybrané pro testy byly první generace Mazda 6, automobily, které jsou známé brzkým rezivěním ve slaném prostředí, jako jsou skandinávské země nebo solný pás v USA. Automobily na druhém konci spektra byly páté generace vozů Volkswagen Golf, které díky jejich ošetření karoserie skutečně začaly vykazovat známky rzi až po více než deseti letech.

Ale rez je nejen na povrchu, samozřejmě se zabydluje i hlouběji. Mazda si vedla slušně v testování Euro NCAP jako nové auto, nyní modely z let 2003 až 2008 vykazují o 20 procent vyšší riziko úmrtí v letech 2003-2008. Tak moce se zhoršily vlastnosti karoserie. V rezavém autě se kolejnice podvozku odděluje od podlahy, spodní část se roztrhne, práh se uvolní, sedadla se posunou a hlava figuríny narazí do B-sloupku B; zkrátka, všechno je špatně. I tak lidé z Thatchamu říkají, že tato auta si vlastně vedla lépe, než očekávali. Nicméně korodovaná struktura není schopna přenášet zatížení tak, jak bylo původně navržena.

Golf je na tom výrazně lépe – navzdory tomu, že ve chvíli, kdy narazil do zdi, létají z něj kousky rzi. Roky způsobily jen ztrátu jednoho bodu. Důležité je mít na paměti, že vozy nejsou testovány a hodnoceny jako nové vozy vyrobené v roce 2018: testy se drží standardů odolnosti proti nárazu, které platily v roce výroby jednotlivých testovaných aut. Airbagy se nafoukaly tak, jak by měly, ale v Mazdě s figurína urazí hlavu, kvůli tomu, že konstrukce vozidla nefunguje tak, jak by měla, což znamená, že ani airbag nemůže fungovat tak, jak je navržen.

Když řídíte opatrně, i starším vozem se samozřejmě dostanete, kam potřebujete. Ale takové testy nám připomínají, že nestačí, aby auto dobře jezdilo a poslouchalo řidiče, když se v průběhu let jeho stal z karosérie švédský knäckebröd. Pokud opravíte viditelnou rez na povrchu, smutná pravda o pevnosti karoserie se stejně v kritickou chvíli nejspíš projeví. Možná není tak špatný nápad provádět technické kontroly každoročně.