Někteří z chodců žijí s utkvělou představou, že jakmile je něco namalováno na silnici pro chodce, znamená to absolutní přednost. Není tomu tak. A u cyklistů? Tam je to ještě horší.
V některých částech měst se klasické přechody známé také jako zebry nahrazují místy pro přecházení. Jenže: místo pro přecházení není to stejné jako přechod pro chodce. Každý přechod pro chodce je označen vodorovným dopravním značením č. V 7a „Přechod pro chodce“, na kterém mají chodci přednost před vozidly. Na místech pro přecházení, označených vodorovným dopravním značením č. V 7b „Místo pro přecházení“, musí být chodci opatrnější. Důvod? Pojďme se na něj podívat společně.
Rozdíl mezi přechodem a místem k přecházení je poměrně značný
Na rozdíl od klasického přechodu nemají totiž na těchto místech tak úplně přednost před vozidly. Přechod pro chodce vyznačuje místo určené pro přechod chodců přes pozemní komunikaci. Chodce přecházejícího pozemní komunikaci po přechodu pro chodce nesmíme ohrozit nebo omezit, tzn. že mu nesmí vzniknout žádné nebezpečí a nesmíme mu ani naší jízdou či našim vozidlem nijak překážet. Naproti tomu místo pro přecházení vozovky je místo stavebně upravené a uzpůsobené pro přecházení chodců přes pozemní komunikaci.
To znamená, že řidič nesmí ohrozit chodce, který už vstoupil do vozovky, ale chodec musí dodržet veškerá pravidla, která platí pro přecházení mimo klasický přechod. Smí přecházet vozovku, jen pokud nedonutí řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy. A před vstupem na vozovku se chodec musí přesvědčit, zdali může vozovku přejít, aniž by ohrozil sebe nebo ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.
Cyklista na přejezdu pro cyklisty nemá přednost
Ve zkratce tedy na přechodě má chodec absolutní přednost a řidiči se tomu musí přizpůsobit. Na místě pro přecházení je chodec mnohem ohroženější, protože vozidla nemají povinnost zastavit, dokud chodec již není na vozovce. Jde tedy spíš o jakýsi koridor cíleně umístěný na přehledném místě, který slouží k tomu, aby omezil pohyb chodců po celé vozovce a koncentroval ho do jediného pruhu.
Díky svému grafickému provedení bude místo pro přecházení snadno zaměnitelné s vodorovnou dopravní značkou č. V 8a „Přejezd pro cyklisty“. Jelikož však ani chodec v místě pro přecházení vozovky, ani cyklista na přejezdu pro cyklisty nemá přednost a jejich povinnosti ve vztahu k překonání vozovky se nemění, jediné, na co si musí dát chodci a cyklisté větší pozor, je jeden na druhého. Čili udržovat ohleduplnost, která by tak či tak měla být automatickou.
Jak to vidíte vy, jaké máte zkušenosti s cyklisty a chodci přecházejícími automaticky tam, kde by opravdu neměli? Dejte nám váš názor vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!