Rok 2024: Cyklisté a chodci nemají vždy přednost. I když si to budou pořád myslet a stále se o to budou hádat

Někteří z chodců žijí s utkvělou představou, že jakmile je něco namalováno na silnici pro chodce, znamená to absolutní přednost. Není tomu tak. A u cyklistů? Tam je to ještě horší.

i Zdroj fotografie: Unsplash
                   

V některých částech měst se klasické přechody známé také jako zebry nahrazují místy pro přecházení. Jenže: místo pro přecházení není to stejné jako přechod pro chodce. Každý přechod pro chodce je označen vodorovným dopravním značením č. V 7a „Přechod pro chodce“, na kterém mají chodci přednost před vozidly. Na místech pro přecházení, označených vodorovným dopravním značením č. V 7b „Místo pro přecházení“, musí být chodci opatrnější. Důvod? Pojďme se na něj podívat společně.

Rozdíl mezi přechodem a místem k přecházení je poměrně značný

Na rozdíl od klasického přechodu nemají totiž na těchto místech tak úplně přednost před vozidly. Přechod pro chodce vyznačuje místo určené pro přechod chodců přes pozemní komunikaci. Chodce přecházejícího pozemní komunikaci po přechodu pro chodce nesmíme ohrozit nebo omezit, tzn. že mu nesmí vzniknout žádné nebezpečí a nesmíme mu ani naší jízdou či našim vozidlem nijak překážet. Naproti tomu místo pro přecházení vozovky je místo stavebně upravené a uzpůsobené pro přecházení chodců přes pozemní komunikaci.

iZdroj fotografie: Ministerstvo dopravy

To znamená, že řidič nesmí ohrozit chodce, který už vstoupil do vozovky, ale chodec musí dodržet veškerá pravidla, která platí pro přecházení mimo klasický přechod. Smí přecházet vozovku, jen pokud nedonutí řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy. A před vstupem na vozovku se chodec musí přesvědčit, zdali může vozovku přejít, aniž by ohrozil sebe nebo ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.

Cyklista na přejezdu pro cyklisty nemá přednost

Ve zkratce tedy na přechodě má chodec absolutní přednost a řidiči se tomu musí přizpůsobit. Na místě pro přecházení je chodec mnohem ohroženější, protože vozidla nemají povinnost zastavit, dokud chodec již není na vozovce. Jde tedy spíš o jakýsi koridor cíleně umístěný na přehledném místě, který slouží k tomu, aby omezil pohyb chodců po celé vozovce a koncentroval ho do jediného pruhu.

Video: Hlupák cyklista neví, kde má pravou ruku, ale jde se hádat s řidičem, aby se ukázal před holkou. Ve finále se ztrapní oba

Díky svému grafickému provedení bude místo pro přecházení snadno zaměnitelné s vodorovnou dopravní značkou č. V 8a „Přejezd pro cyklisty“. Jelikož však ani chodec v místě pro přecházení vozovky, ani cyklista na přejezdu pro cyklisty nemá přednost a jejich povinnosti ve vztahu k překonání vozovky se nemění, jediné, na co si musí dát chodci a cyklisté větší pozor, je jeden na druhého. Čili udržovat ohleduplnost, která by tak či tak měla být automatickou.

Jak to vidíte vy, jaké máte zkušenosti s cyklisty a chodci přecházejícími automaticky tam, kde by opravdu neměli? Dejte nám váš názor vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Jakou máte zkušenost s přecházením chodců a cyklistů?

Diskuze Vstoupit do diskuze
120 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články