Dacia ovládne trh: Benzín do posledního dne a výsměch všem elektrobláznům. A miliony se jenom pohrnou

Jít svojí cestou s sebou občas přináší úskalí, pokud musíte někde začínat od začátku. Ale také výhody, pokud si vytvoříte vlastní trh. Tento nápad naši Škodu nepotěší.

i Zdroj fotografie: Dacia
                   

Malá kontrolní otázka do úvodu, přátelé: pamatuje si tady ještě někdo Dacii 1300/1310? Pokud ano, dokážete rychle, bez internetové nápovědy odpovědět na otázku, co bylo předlohou tohoto slovutného produktu rumunského inženýrství? Kdo hádá, že nějaký Renault, hádá dobře. A kdo hádá Renault 12, může se považovat za znalce. Pokud toto víte „z hlavy“, i v roce 2023, pak se o auta jistě zajímáte a jistě ne první nebo pátý rok. A proč se vlastně ptám na oldschoolovou Dacii 1300? Hned vám to vysvětlím.

Dacia ušla ohromný kus cesty

Zkrátka proto, že dokonale ilustruje neuvěřitelný skok, který rumunská automobilka udělala od socialistických dob. Řekli byste třeba někomu v roce 1990, že Dacia bude jednou velmi komplikovat život třeba Volkswagenu a zcela bezostyšně mu přetahovat zákazníky? Myslím, že by se na vás soucitně podíval a pokusil by se vám zařídit nejbližší termín u schopného psychiatra. Ano, podobná představa byla naprosto nereálná, s ohledem na to, že Dacia byla pouhým výrobcem zastaralých a z módy již dávno vyšlých Renaultů.

iZdroj fotografie: Dacia

Navíc její strojírenské zázemí a schopnosti byly, velmi mírně řečeno, poplatné socialistickému duchu celého Ceaușescova Rumunska. „Ocel jako bláto“ bývalo přirovnání, které automechanici používali při hodnocení technických kvalit ať již Dacie, nebo terénních vozů ARO. V případě Dacie byly přitom první série vyráběny ještě z originálních komponentů Renaultu, jak šel ale čas, bylo celé auto více a více rumunské a bylo to na něm žel velmi vidět. V tom horším slova smyslu, pochopitelně.

Být nepříjemnou konkurencí (nejen) pro VW? Kdysi absurdní

Střih, píše se rok 2023 a z Dacie je „štika v rybníce“ evropského automotivu, s dokonale vytvořeným portfoliem, kde si jednotlivé modely navzájem nekonkurují (co by za to u VW dali). Především ale v několika případech vytvořily vlastní kategorii a také vlastní cílovou skupinu. Která je miluje, kupuje je a bude kupovat. Něco jako zlatý grál a všech marketérů tajný sen? Vypadá to tak. Nebo znáte snad přímou konkurenci třeba k Joggeru, nabízející za podobné peníze podobný užitek? Nebo k Dusteru?

Dacia uvede naprostou bombu, rozmetá Audi na prach. Lepší auto není, zkrátka totální hit, který uvede do rozpaků nejen konkurenci

Tak vidíte. Ale Dacia se to rozhodla posunout ještě o úroveň výše. A když se nad tím zamyslíme, musíme před jejich stratégy smeknout. O co jde? Tak třeba například plyn – LPG. Tak dlouho se ho u Dacie tvrdošíjně drželi, až se jim povedlo opravdu prorazit, a dnes jsou třeba v Itálii, kde je LPG mimořádně populární, v podstatě neporazitelní ve svých segmentech. Ani u nás nemají o zákazníky nouzi, se stále vysokými cenami benzínu a nafty se ostatně není co divit. Chceme tovární plyn? Jdeme pro Dacii.

Konec spalovacích motorů? Super, to chceme

A můžeme pokračovat. Konec spalovacích motorů 2035? Co udělali všichni? V podstatě to dopředu zabalili a vrhli se na elektro. Nikdo jim to nemůže mít za zlé. Co udělá Dacie? „Do posledního dne chceme vyrábět a prodávat benzínová auta,“ řekl nedávno sám obchodní manažer Dacie. Geniální nápad. Ptáte se v čem? Oni totiž zůstanou na konci skoro sami, kdo bude auta na benzín a naftu vůbec vyrábět. Všichni jim zcela dobrovolně uvolní trh, a Dacia na něm zůstane sama. A začne se topit v penězích.

Konec nafty je krutý: Tyto špičkové motory budou vyřazeny již v listopadu. Splňovaly normy i emise, přesto mocní lidé zasáhli

Nedohodli se náhodou Rumuni v Bruselu? Skoro to tak vypadá. Protože tohle je (a především ještě bude) opravdu velmi, velmi chytrá taktika. Budeme dělat dostupná auta pro „běžné lidi“, co jim elektro nevoní, a především na něj nemají. A v podstatě nikdy mít nebudou. Žádné elektro velikosti Sandera nebude v dohledné době stát to, co stojí Sandero na plyn. Se kterým (a benzínem v druhé nádrži) navíc dojedete na Mys dobré naděje. A zpátky.

Trochu přeháním, samozřejmě. Ale zase ne tak moc. Pravdou zůstává, že pokud tohle Rumunům (a Renaultu) vyjde, budu to považovat za jednu z těch opravdu hodně povedených strategií. Jak to vidíte vy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Věříte, že by to Dacii mohlo vyjít?

Diskuze Vstoupit do diskuze
56 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články