Dacia uvede naprostou bombu, rozmetá Audi na prach. Lepší auto není, zkrátka totální hit, který uvede do rozpaků nejen konkurenci

Bylo jen otázkou času, kdy se Dacia, „namlsaná“ úspěchem v low-cost segmentu, pustí i do vyšších sfér. Že si ale za cíl vybere rovnou premianta trhu Audi, čekal málokdo. Stalo se.

i Zdroj fotografie: Dacia
                   

Že se Dacia pustila do vítězného tažení po evropském kontinentu, jsme psali již nejednou. Naposledy v souvislosti, jak se Rumunům podařilo sesadit VW Golf z pozice nejprodávanějšího auta v Evropě, a to hned několikrát. S lehkou ironií v hlase jsme rovnou dodávali, že u osmé generace VW bestselleru to zas tak velká práce být nemohla. OK, to máme VW. Ale Audi? Ten etalon špičkových interiérů a pokrokových technických řešení? Na tohle si troufá Dacia, co ještě před pár lety vyráběla plastikový Logan? Pojďme se na to podívat společně.

Rumuni jedou na vítězné vlně a opravdu nemíní brzdit

Brilantní práce marketérů Dacie i výborně sestavené portfolio (a chytrá nabídka továrního LPG v něm) způsobily, že Dacia je s přehledem v černých číslech a nynější starosti většiny evropských výrobců ji v podstatě míjejí. Za několik let si stihla vytvořit poměrně specifickou, především ale extra věrnou klientelu, která nakupuje stylem „jednou Dacia – navždy Dacia“. Poněkud konzervativní přístup, pro každého výrobce ale dar z nebes. A mimo jiné důsledek skvělého poměru výkon/cena. Neboli jakou hodnotu dostanu za své peníze.

iZdroj fotografie: Dacia

Za krachem VW může nakonec stát Dacia. Němci uvolňují drahocenné místo na trhu, Dacia má cenný skalp

A asi nemusíme dodávat, kdo byl vždy extra přeborník na poměr výkon/cena. Ano, VW, pochopitelně. Kdeže ty loňské sněhy jsou. Možná bychom ještě zdůraznili to slůvko „své“. Dacii si totiž často kupují zákazníci jako své vlastní auto za své vlastní peníze, byť se pochopitelně nevyhýbá ani firemním službám. Ale s výrazně větší pravděpodobností dostanete ve firmě služební Octavii nebo Fabii než Jogger nebo Sandero. A pokud jste za své peníze jednou spokojeni, nebudete chtít příště jinak.

Dacia ovládla low-cost segment. Je na čase postoupit výš

Toho všeho Dacia mohutně využila, aby si dokonale upevnila svou pozici v low-cost marketu, kde s přehledem vládne Evropě. Nastal tedy čas postoupit o krůček dál. Trochu už naznačila studie velkého SUV, zatím pracovně nazvaného „Bigster“. Nomen omen. A není zřejmě náhodou, že jde o velké SUV s patřičně zdůrazněnými terénními schopnostmi i ambicemi. Největší peníze (a zisky) se totiž točí v segmentu prémiových a patřičně drahých SUV, která si jejich majitelé často pořizují i jako společenský status.

iZdroj fotografie: Dacia

Malé dvoudveřové kupé již zkrátka tak „nefrčí“. A kupodivu ani sedany. Chci ukázat, že jsem něco opravdu dokázal? Dvou a vícetunové monstrum, před nímž matky zakrývají malým dětem oči, bude to pravé ořechové. BMW a Mercedes by mohly vyprávět. A nejen ony, i Bentley nebo Rolls-Royce. Koho by to ještě před několika lety napadlo? A co uděláte, když opravdu, ale opravdu potřebujete dát najevo, že jste pokročili do hodně vysokého levelu (skoro nejvyššího) a zasloužíte si opravdu slušné cenovky na svých modelech?

Nejlevnější SUV automobil na trhu prošel faceliftem a dostal limitovanou edici. Dacia Duster má novou image

Když chcete uspět, zvolte něco opravdu terénního

Postavíte něco opravdu terénního, co by všechna ta budoucí SUV potom mohla napodobovat, a vyhrajete s ním nějaký opravdu prestižní závod. Publicita, kterou vám to přinese, vydá za tisíc reklamních spotů a bannerů na všech webech, co na světě jsou. A pokud chcete napodobit úspěchy jiných výrobců, kterým přesně tahle filozofie přinesla dlouhé roky nehynoucí slávu a prosperitu, přihlásíte se a zkusíte vyhrát ten úplně nejprestižnější závod: Rallye Dakar. A za volant posadíte totální ikonu. Nejlepší, jakou seženete.

Jeden z možných rozhovorů pana Sebastiena

Nyní tedy našim P. T. čtenářům přikládáme exkluzivně, jako první v Čechách, jednu z možných variant telefonátu mezi generálním ředitelem Renaultu Lucem de Meo a Sebastienem Loebem:

  • LM: „Sebe, kamaráde, dlouho jsem tě neslyšel. Jak se máš, kdy vezmeš Séverine a přijedete se podívat ke mně na Chateau? Mám tady nový ročník burgundského, budete z něj nadšeni, přijeďte!“
  • SL: „Nazdar, starý brachu, pozvání přijímám, rádi přijedeme. Vezmu taky něco lahví, skvělá cukernatost, mám výborné víno. Poslyš, ty ale nevoláš jen tak.“
  • LM: „Jak to myslíš?“
  • SL: „Ty něco potřebuješ. Kdykoli mi zavolá někdo od tebe, tak něco potřebuje. Co je s Renaultem, všechno v pořádku? Co s tím Ghosnem, safraporté? Neseberou ho poldové ještě tady v Evropě?“
  • LM: „Snad neseberou, volal jsem do Paříže na policejní prezidium, vzal to komisař Moulin. No, Sebe, něco potřebuju, máš pravdu. Potřebuju, abys za nás jel Dakar.“
  • SL: „Za Renault? Zbláznil ses? Pojedu s Cliem Dakar? Nebo snad s dodávkou jako doprovod? Nepil jsi to víno už dneska?“
  • LM: „Ne za Renault, potřebuju, abys jel za Dacii.“
  • SL: „Za Dacii? Co to je Dacia?“
  • LM: „To je naše low-costka z Rumunska, samé tříválce a plyn.“
  • SL: (dlouhé ticho v telefonu)
  • LM: „Seš tam ještě?“
  • SL: „Poslyš, Lucu, já tě mám rád, víš to za ty roky dobře. Ale co je tohle za blbost?“
  • LM: „Klid, to auto postaví Prodrive, ti zpropadení Angláni tohle umí líp jak my. Z Dacie budou jenom páté dveře v kastli, logo na volantu a na vašich kombinézách. Pojede s tebou Cristine, jste sehraní. Pojedeme na vítězství, chceme rozsekat Audi s tím jejich namyšleným e-tronem… e-dronem, nebo jak se ten krám jmenuje, chceme být na konci na bedně. A dáme do toho všechno. Chceme udělat to samé, co se povedlo kdysi Mitsubishi s Pajerem. To je cíl. A Sebe, peníze nejsou problém. Jakékoli peníze.“
  • SL: (po chvilce ticha) „To nezní špatně. OK, zavolej mi v pátek, domluvím se doma se Séverine a dám vědět. Můžeš se mnou počítat.“
  • LM: „Já to věděl, kamaráde, že mne v tom nenecháš. Jsme domluveni. V pátek ti volám. Merci.“

Tak, to bychom měli. Z telefonátu jste myslím všechno důležité pochopili, zbývá tedy jen několik technických dat. Ano, Dacia skutečně pojde Dakar 2025 a za volantem bude Seb Loeb s Cristine Gutierrez. Hvězdný a sehraný pár, který mimochodem v roce 2022 vyhrál šampionát Extreme E za tým X44 sedminásobného šampiona F1 Lewise Hamiltona. Loeb je totální ikona, a ti dva navíc skvěle vypadají v objektivech kamer a fotoaparátů. Považuji to ze strany Dacie za geniální tah.

iZdroj fotografie: Dacia

A ano, auto bude skutečně stavět britská legendární firma Prodrive, nicméně „stále to bude Dacia“. Zmínka v telefonátu tedy není tak zcela pravdivá. Naopak, v zájmu všech je, aby se výsledek sériové Dacii co možná nejvíc přiblížil. Podobně jako se podobalo vítězné Pajero z Dakaru v roce 1992 (a dalších) tomu sériovému. Že to Japoncům tehdy geniálně vyšlo, se už dnes ví. Dacia chce úspěch zopakovat a vypadá to, že má k tomu skvěle našlápnuto. Kdo tohle celé vymyslel, věděl, jak se dělá marketing.

iZdroj fotografie: Mitsubishi

Nový model Dacia nebude mít ani dveře. To není vtip, je to doslova holota. Přesto zákazníci jásají

Audi toužilo po revolučním úspěchu, byl z toho revoluční propadák

Audi v posledním Dakaru chtělo v podstatě něco podobného, a ještě zpropagovat elektromobilitu. Jak to dopadlo (neslavně), se už dnes ví také. Od samého počátku jsem byl k celému tomu (enormně drahému) projektu skeptický, Dakar je natolik svérázná disciplína, že si v něm zkrátka nejde naplánovat úspěch skrze „Vorsprung durch Technik“. Naopak, často vyhrají jednoduchá, osvědčená a lehce opravitelná řešení. Přesně taková, jaká ve svém portfoliu nabízí Dacia.

iZdroj fotografie: Dacia

Můžeme se tedy jen těšit již za necelý rok a půl, až odstartuje Dakar 2025. A my uvidíme Loeba v kombinéze Dacie. A za volantem Dacie. Kdyby mi tohle řekl někdo před rokem, poklepu si na čelo. A vidíte, stalo se to skutečností. Jak to vidíte vy, může opravdu Dacia, vyhlášená jednoduchostí svých vozidel, na Dakaru uspět? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Věříte, že Dacia vyhraje Dakar?

Zdroj: Dacia
Diskuze Vstoupit do diskuze
143 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články