Výstavba dálnic v České republice byla v období od roku 2013 do 2017 pomalá a podle plánované výstavby se v příštích letech neuspíší. Vyplývá to ze zveřejněné prověrky Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ).

Státem dokončený termín všech plánovaných dálničních sítí by měl být v roce 2050, ale při současném tempu, kdy se ročně vystaví sedmnáct kilometrů nových dálnic, termín nelze stihnout. Ministerstvo na svých internetových stránkách uvádí informace o připravené novele stavebního zákona, která má výstavbu dálnic zrychlit. Zdlouhavá je především příprava staveb.

Novelu stavebního zákona nyní projednávají výbory Poslanecké sněmovny. Jedná se především o umožnění spuštění výstavby, ještě před odkoupením nebo vyvlastněním pozemků pod dálnicí. Jedná se o takzvanou „předběžnou držbu.“ Další novinkou je pak územní řízení u konkrétních staveb, které by spadalo pod specializovaný stavební úřad v daném kraji. Plán obsahuje také urychlení některých dálnic a železnic.

Při kontrole v období 2003 a 2017 bylo ročně zprovozněno v průměru 16 kilometrů dálnic. Tempo výstavby dálnic je velmi pomalé a v některých fázích přípravy se oproti předchozí kontrole NKÚ ještě zpomalilo,“ sdělil mluvčí NKÚ Václav Kešner. Kontrola se týkala vlády Petra Nečase za ODS, Jiřího Rustoka a Bohuslava Sobotky za ČSSD – v tomto období měli resort dopravy na starost ministři hnutí ANO.

Kompletní dálniční síť měla být hotová již před osmi lety

Po nových dálnicích jsme mohli jezdit podle plánovaného dokončení výstavby už od roku 2010. Tento termín byl ministerstvem dopravy několikrát posunut a nyní je stanoven na rok 2050. Současné tempo výstavby ovšem neodpovídá ani pro dokončení tohoto termínu. Muselo by se zvýšit tempo ze sedmnácti na pětadvacet kilometrů za rok.

Vláda Andreje Babiše slibuje v programovém prohlášení, otevřít do čtyř let kolem 110 kilometrů nových dálnic, ročně tak připadá postavit 27,5 kilometru. Podle výsledků kontroly NKÚ je v současné době reálné tempo opět jen sedmnáct kilometrů ročně.

Výstavba dálnice D1 trvá už padesát let

Nejhůře je na tom jedna z našich nejvytíženějších dálnic, D1. Ta se opravuje již padesát let. Můžou za to opětovná odvolávání a napadání účastníků územního stavebního řízení, řešení výjimek kvůli chráněným druhům rostlin a živočichů i nekonečné majetkoprávní vypořádání. Nejzdlouhavější majetkoprávní vypořádání trvá na úseku D1 v úseku Říkovice – Přerov, kde bylo vydáno souhlasné stanovisko EIA už v roce 2010, ale vypořádání nebylo ukončeno dodnes. „Příprava staveb dálnic ve fázi od získání souhlasného stanoviska k vlivům na životní prostředí (EIA) do vydání stavebního povolení trvala v průměru 13 let,“ uvedl Kešner.