Pravidlo, že předjíždět vpravo je absolutně zakázané a legální to je jen zleva, neplatí. Existuje řada zásadních výjimek.
Zažil to asi každý. Auto jede po dálnici v levém pruhu, v pravém je volno. Dojede ho rychlejší automobil a čeká, že pomalejší vůz uhne. Nastat může několik možností. První auto skutečně uhne do pravého pruhu a rychlejší automobil pokračuje dál. Nebo neuhne, a řidič v druhém autě čeká. S větší či menší porcí trpělivosti. Možná se zenovým klidem s dostatečným odstupem, možná nalepený na nárazníku auta před sebou. Bliká troubí. Stále jsme relativně v mezích zákona. Problém takzvaného podjíždění už jsme v redakci AutoŽivě řešili mnohokrát.
Na dálnici platí pravidla provozu, ale i slušného chování
To je ta další, nejméně společensky přijatelná možnost, jak šneka před sebou vyřešit. Paradoxně člověk, který se z druhé pozice rozhodne předjet (podjet) pomalejší auto před sebou pravým pruhem, poruší předpisy. A to i kdyby jel povolenou rychlostí. Je to jistě jedním z nejdiskutovanějších témat, toto „předjíždění vpravo“, tedy situace, kdy se na víceproudé dálnici dostanete do pozice, že byste mohli předjet pomalejší vozidlo v levém pruhu zprava. Většina z nás má v hlavě zafixováno, že předjíždět se smí zásadně jen zleva, a že jakýkoliv manévr zprava je automaticky považován za přestupek. Je to tak, i když výjimka tady je.
Osobně jsem se s tím setkal zejména při cestách po německých dálnicích. Vzápětí doplním, proč právě v Německu, ale i v Čechách mám tu zkušenost, jen jich není tolik. Pravidlo je v zásadě jednoduché, na dálnici se předjíždí zleva. Pojďme na náš oblíbený Zákon o silničním provozu č. 361/2000 Sb., na § 17 Předjíždění, kde se v prvním odstavci píše, že se předjíždí vlevo. Vpravo se předjíždí vozidlo, které mění směr jízdy vlevo a není-li již pochybnosti o dalším směru jeho jízdy. To ale není náš případ, mluvíme o dálnici s více pruhy.
Existují výjimky, kdy je legální předjíždět auta vpravo
Jedna z výjimek je, že při jízdě v připojovacím nebo odbočovacím pruhu se smí vpravo předjíždět též vozidlo jedoucí v průběžném pruhu. Odbočovací pruh je přídatný jízdní pruh určený pro odbočování vozidel z průběžného jízdního pruhu. Důležité je, že se předjíždí vlevo. Jenže je tady ještě jiná situace, která může nastat. Situace, kdy je možné předjet i zprava, aniž byste riskovali pokutu nebo body. Klíčovým faktorem je rychlost, konkrétně rychlost v levém pruhu. A hustota provozu. Pokud se v levém nebo středním pruhu vytvoří kolona, která se pohybuje výrazně pomaleji než doprava v pravém pruhu, zákon umožňuje, abyste takovou kolonu předjeli zprava.
Proto Německo, abych se vrátil na chvíli nazpět. Tam jsou kolony na dálnicích na denním pořádku. Přesuneme se zpět do ČR, zpět k zákonu o silničním provozu, k § 17, který se jmenuje Jízda v jízdních pruzích. Každý musí vědět, že mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. V ostatních jízdních pruzích se smí jet, jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování.
V obci se může jet v libovolném pruhu, ale nesmí se blokovat
Další výjimka, a to že v obci na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič motorového vozidla užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu. Proč? Protože se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu. Tady si neodpustím poznámku pro ty lidi, kteří si myslí, že když mohou jet v libovolném pruhu, mohou levý pruh blokovat pomalou jízdu. Zákon říká, že pokud by vozidla jedoucí současně ve všech jízdních pruzích bránila v jízdě rychleji jedoucímu vozidlu, musí řidič jedoucí v levém krajním jízdním pruhu tento pruh co nejdříve uvolnit.
Jistě, neplatí to, když řidič levý krajní jízdní pruh používá k odbočování, otáčení nebo při souběžné jízdě. Co je souběžná jízda? A jsme u toho. Je-li na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích v jednom směru jízdy taková hustota provozu, že se vytvoří souvislé proudy vozidel, v nichž řidič motorového vozidla může jet jen takovou rychlostí, která závisí na rychlosti vozidel jedoucích před ním, mohou jet motorová vozidla souběžně.
Souběžná jízda funguje v kolonách, ne mezi dvěma auty
To je souběžná jízda. Přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu. V Německu platí zajímavost, a to že v kolonách vozidel, například v dopravní zácpě, se smí tedy jet vpravo rychleji než vlevo. Pokud provoz vlevo stojí, mohou řidiči předjíždět vpravo rychlostí až 20 km/h. Podobné pravidlo platí i v případě, že se provoz vlevo pohybuje pomalu, konkrétně do rychlosti 60 km/h.
V takových případech je řidičům opět povoleno předjíždět vpravo. Je tady povinnost nepřekročit rozdíl rychlosti maximálně 20 km/h. Dá se tedy jet nejvýše 80 km/h. Kdo překročí stanovené limity, riskuje pokutu. Takže je třeba sledovat rychlosti. Což v koloně nemusí být úplně snadné, je třeba pečlivě dávat pozor na odstupy mezi auty.