GLOSA: Zdražení dálničních známek na 9 900 Kč ročně. České dálnice to potřebují, už se nedá čekat

Časté opravy již provedené práce, prodlužování termínů dokončení a místy i nízká kvalita odvedeného díla jsou v přímém rozporu s aktuálním zvyšováním ceny dálničních známek.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje názor autora.

Ministerstvo dopravy pořádalo 12. května tiskovou konferenci pro novináře, na které představilo nové ceny českých dálničních známek, platné od 1. března 2024. Podle očekávání došlo ke zdražení ročního kuponu ze stávajících 1 500 Kč na 2 300 korun, měsíční bude stát 430 korun a desetidenní 270 korun. Nově budou řidiči moci využít i jednodenní zámku, ta je vyjde na 200 korun. Pro majitele vozidel na LPG nebo CNG jsou ceny za známky zhruba poloviční.

Ceny dálničních známek se zvyšují, odpovídající služby nikoli

Ještě více ušetří majitelé hybridních a nízkoemisních vozidel s emisemi pod 50g CO2/km, kteří zaplatí ceny zhruba čtvrtinové. Elektromobily jsou pak od dálniční známky osvobozeny zcela. Citelné zdražení nejčastěji kupovaného ročního kuponu nás však opět přivádí k myšlence, kde jsou vlastně všechny ty naše peníze za ty desítky let vidět? Pomalu neproběhne oprava, aby se nemusela znovu opravovat, čtyřkilometrový zvlněný úsek D47 mezi Bohumínem a Antošovicemi se opravil až po několikaletém soudním sporu.

iZdroj fotografie: Unsplash

Zcela nedávný je pak případ z dubna tohoto roku, kdy stavbaři dálnice D48 na Novojičínsku museli zbourat část právě dokončené dálnice. Laboratorní testy totiž prokázaly, že byla použita nevyhovující betonová směs. Délka takto postiženého úseku je zhruba dva a půl kilometru, finanční náročnost celé operace nebyla uvedena. Jisté je jedno. Nebylo to levné, nebyla to první oprava již udělané práce a pravděpodobně ani poslední. Není to náhodou „systémová vlastnost“?

Na plzeňské dálnici šel smykem do protisměru, dítě rovnou pod auto. Zázraky se někdy dějí

Oprava D1 skončila celkem neslavně

A to nemluvě o opravě naší dopravní tepny, dálnice D1. Jak na svých stránkách uvádí Národní kontrolní úřad, „Kontrola ukázala, že modernizace dálnice D1 není dokončena, na opravených částech zůstávají mosty a nadjezdy ve stavu ohrožujícím bezpečnost dopravy a opravenou vozovku poškozují přetížené kamiony, což zkracuje její životnost. Kontroloři dále upozornili na nekvalitní odstraňování závad, které vytváří nerovnosti na vozovce a má negativní vliv na jízdní komfort.“

Když se do zprávy a materiálů NKÚ začtete (přinášíme v linku pod článkem), není to vskutku nic optimistického. ŘSD, potažmo Ministerstvo dopravy se sice hájí a vysvětlují, ale některá fakta zkrátka oddiskutovat nelze. A pak se oznámí, že se celkem razantně zdraží roční dálniční kupon… Omšelý vtip o tom, že by spíš stát měl platit řidičům za jízdu po dálnicích, a ne naopak je pochopitelně nereálný, ale podobně nemá moc oporu v realitě zvyšování ceny známek, když jej nenásleduje zvyšování kvality služeb.

Kolik by musela stát dálniční známka, abychom uviděli nějakou změnu?

To nás současně přivádí na zajímavou myšlenku. Kolik by musela stát dálniční známka, abychom vůbec poznali, že za něco platíme? Takhle platíme rok co rok „jako mourovatí“, ale efekt veškerý žádný. Něco čísel: za rok 2022 vybral stát prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury 5 851 613 735 Kč za 7 399 038 koupených známek v průměrné ceně zhruba 790 Kč za kus. Kdyby průměrná cena známky byla 9 900 korun, a tedy zhruba 12,5x více, kolik by přišlo do státní pokladny z prodeje známek?

iZdroj fotografie: Depositphotos

To číslo je ohromující. Bylo by to zhruba 73,3 miliardy korun. To je opravdu zásadní rozdíl. Rozpočet Ministerstva dopravy pro rok 2023, resp. jeho kapitálové výdaje činí zhruba 76,7 miliardy. Jinými slovy, kdyby průměrná cena známky byla 9900 korun, rozpočet Ministerstva dopravy by stoupl dvakrát. Bylo by to už konečně poznat na stavu českých dálnic? Poslali jsme tento dotaz na Ministerstvo dopravy a o výsledku vás budeme pochopitelně informovat. Napište nám každopádně svůj názor do diskuse pod článkem, děkujeme!

Snesli byste takovou cenu, kdyby to bylo někde vidět?

Diskuze Vstoupit do diskuze
55 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články