Další výrobce vzdává elektromobily. Legendární automobilka tvrdí, že to celé je jenom humbuk. A má pravdu

Snaha vnutit celému světu elektromobily naráží na větší odpor, než zřejmě čekali i ti největší pesimisté. S ohledem na jejich vlastnosti však není divu. Končí s nimi i další automobilka.

i Zdroj fotografie: Aston Martin
                   

Pod vlivem událostí posledních měsíců zřejmě nejeden nadšenec do elektromobiity procitá a musí si chtě nechtě položit otázku, jak to s celým „elektrosektorem“ vlastně je. Kde jsou ony světlé zítřky, o kterých ještě nedávno nadšeně mluvili všichni kapitáni automobilek, kde jsou ty tisíce elektromobilů a tisíce nabíječek, na každém rohu jedna? Jako by se něco zaseklo. A spíše přibývá těch, kteří otevřeně říkají, že tudy cesta nepovede. Další z legendárních výrobců totiž právě udělal přesně to samé. Pojďme se na to podívat společně.

Elektromobily rozdělují trh nevídaným způsobem

Dovolte mi ale malou odbočku úvodem, možná se u ní i trochu zasmějete. Jestli je totiž stávající „elektroscéna“ pro někoho také mimořádně nepřehledná a nejasná, jsme to právě my, motorističtí novináři. V jednom mailu vám ráno přistanou oslavné ódy na nejnovější elektromobil s dojezdem 400 km (a vy velmi pragmaticky a reálně víte, že v zimě to budou tři stovky, nikoli čtyři) a všemi těmi sladkými řečmi o tom, jak právě tohle a jedině tohle auto je budoucnost osobní dopravy.

Šéf BMW opovrhuje elektromotory a chce zpátky naftu i benzín: Ukončí jako první značka výrobu elektromobilů?

Myslíte si své, někdy celkem na rovinu formulovanou žádost o „PR článek zadarmo“ s přehledem odmítáte, aby vám v poledne do vašeho mailboxu přistál mail druhý, který přesně opačně popisuje, jak je současná elektroprodukce v podstatě omylem, jak jsou ta auta neperspektivní a pro klienty nezajímavá. A pozor, tohle nehlásá na náměstí v Berouně nějaký Venca Vopršálek. To vám řekne třeba šéf BMW s tím, že fandí „spalovákům“ a elektro není pro všechny atd.

Na jedné straně nadšení, na druhé chladný pragmatismus

A teď jak se v tom máte vyznat? Do toho i díky své práci víte, že v podstatě za dveřmi je nová generace baterií, proti níž vypadají ty stávající Li-Ion vysloveně nemoderně, respektive zastarale. Baterie, které dobijete do 10–20 minut, ale pozor! Dobijete je na dojezd 1 000 kilometrů. Přesně s něčím takovým přijde Toyota do dvou let, CATL má jen o něco horší parametry již ve výrobě a vám pomalu, ale jistě dochází, že snaha tak úpěnlivě prodat stávající modely automobilů může pramenit taky z něčeho úplně jiného.

Tohle přesně nás čeká: Čína porazila celý svět v oblasti elektromobilů, Evropa je v ohrožení

Bateriová revoluce je tady: Dojezd 700 km, dobíjení za 10 minut, dostupné již tuto zimu. Elektromobily (z)vítězí

Totiž z čirého pragmatismu co nejrychleji se zbavit aut, která teď máme, protože až opravdu někdo přijde s oním „velkým třeskem“, stanou se rázem všechny milé Li-Ion baterie a na nich založené elektromobily velmi špatně prodejné. Respektive alespoň za nějakou smysluplnou cenu prodejné. A je to. A ti, kteří se do výroby ještě nepustili, možná jen lišácky čekají, jak to celé vůbec dopadne. Popravdě, nedivím se jim. Když vidím, jak dopadnul VW s ID.3 bez dotací, tak tím spíš.

Britové se rozhodli vyčkávat, jak to celé dopadne

Jedním z oněch „čekatelů“ je i Aston Martin. Zajímavé je, že Britové tvrdí, že důvodem nejsou zpoždění, ale promyšlená akce. „Plánovali jsme uvedení produktu na trh koncem roku 2025 a byli jsme na to připraveni, ale zdá se, že v současnosti je situace kolem elektromobilů více politicky motivovaný humbuk než skutečná spotřebitelská poptávka. Zejména v cenové relaci Aston Martin,“ řekl šéf Astonu Lawrence Stroll v rozhovoru pro magazín Autocar.

Aston Martin neohlášeně vyrobil revoluční auto nové generace. S elektropohonem si vytřel pozadí

No nemá pravdu? Má, samozřejmě. Minimálně polovina esencí vozidel, jako je Aston Martin, je právě onen živočišný feeling, spočívající v silném (a slyšitelném) motoru, v jeho charakteru. A nezapomeňte: všechny Aston Martiny jsou klasická „GT“, odvozená od Gran Turismo, čili „velkého cestování“. Evropou napříč za noc? Bez problémů. Večer na byznys večeři ve Frankfurtu, pak naložit milou a ráno na jachtě v Nice. Tak se žije. Tohle s elektromobilem? Budete spát někde u nabíječky v Aston Martinu? A sledovat dojezd? Za 250 000 euro? Ale no tak.

Raději plug-in hybrid, když už tedy musíme elektro

CEO Aston Martinu Stroll dále zdůraznil, že elektromobil je technicky vyvinutý a fyzicky navržený, ale zákazníci značky stále preferují spalovací vozy. V důsledku toho se společnost raději zaměřuje na plug-in hybridy. Tím prvním má být dlouho avizovaná Valhalla, která bude zákazníkům k dispozici v roce 2024. Do roku 2026 má mít každý nový Aston v řadě elektrifikovaný protějšek. Základem pro plug-in hybridy Astonu bude známá V8 od Mercedesu. Hybrid na bázi V12 však značka nevylučuje.

iZdroj fotografie: Aston Martin

Jak to vidím já? Úplně stejně jako šéf Astonu. Dokud nebudou opravdu dostupné nové baterie, lehčí, levnější, výrazně rychleji dobíjené a s výrazně delším dojezdem, je stávající generace elektromobilů odsouzena ke stejně vlažnému zájmu, jakou o ni projevují řidiči dosud. Dotace, nedotace. S jedním nepatrným „ale“. Jakmile se na trh ona nová generace baterií dostane, klesne hodnota nynějších modelů EV o desítky procent. Je dobré s tím počítat.

Taky si neumíte představit Aston Martin u nabíječky?

Zdroj: AUTOCAR
Diskuze Vstoupit do diskuze
111 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články