Šéf BMW opovrhuje elektromotory a chce zpátky naftu i benzín: Ukončí jako první značka výrobu elektromobilů?

Když šéf jedné z nejvíce kultovních automobilek v roce 2023 nahlas prohlásí, že by spalovací motory do budoucna určitě nezatracoval, je to důvod k zamyšlení. Má Oliver Zipse pravdu?

i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: Uživatel Micham6 / Creative Commons / CC BY
i Zdroj fotografie: Depositphotos
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
Dalších 5 fotografií
Dalších 5 fotografií
                   

Z propagačních materiálů, bannerů a reklamních spotů by se jednomu mohlo zdát, že nás nečeká nic jiného, než světlem zalitá elektromobilní budoucnost. Realita je však taková, že prodeje elektromobilů po celém světě měsíc od měsíce zpomalují. V Německu to vyplývá například z úplného ukončení dotací na tento typ vozidel. Šéfové automobilek a jejich marketingová oddělení se nás přesto snaží neustále přesvědčovat, že elektromobily jsou lepší a že se nabídka bude neustále rozšiřovat. Naštěstí tady máme i BMW. Pojďme se na ty rebely podívat společně.

Paradox elektromobilní a spalovací doby zároveň

A jedním dechem dodávám, že je to zajímavý paradox: ta BMW, která stála u kolébky elektromobility nejen v Evropě? Ta BMW, která světu dala model i3, který neuvěřitelným způsobem předběhnul dobu? A u níž elektromobily činí nezanedbatelných 15% z celkové nabídky? Je to přesně tak. Jenže, jedna věc je vyrábět technologické EV skvosty, kterými i3 nebo třeba i8 nepochybně jsou (i3 skončila letos po dlouhých 10 letech výroby!!!), elektromobilitou se bavit a dělat EV nejlépe, jak umíme.

BMW ohlásilo konec spalovacích motorů, poslední kus opustil německou továrnu. Teď už se tady budou vyrábět jen elektromobily

Druhá věc je změnit celý trh i celou výrobu a „zahodit“ všechny spalovací motory do kontejneru. Rok 2035 s s ním spojený zákaz prodeje aut se spalovacími motory se již zdá být pouhou formalitou. Mnoho výrobců totiž před tímto datem stejně tak či onak stáhne benzínové nebo naftové jednotky. Je to pro ně po všech stránkách výhodnější, než kdyby ještě v posledních letech života vyvíjeli nebo se snažili vylepšovat spalovací motory. Již nyní je tedy zcela patrné se, že mnozí z nich z nich vsadili všechno na jednu kartu: na kartu elektromobility. 

Tlak ze strany výrobců na přechod k EV je značný

Tito výrobci (zdravíme VW) se pak snaží své zákazníky přesvědčit, aby si jejich produkty kupovali více a více a na spalovací motory de facto zapomněli. Přesvědčují nás, že jsou lepší než benzín. Ekologičtější než diesel. Že je potřebujeme k plnohodnotnému životu. Vidíme reklamy o krásném novém světě, kde elektromobily pomáhají rozsvítit zamilované neony, které jsou vidět z letadla. Nebo pohánějí náš svět se zvláštním robopsem a poněkud sterilním doručováním zásilek. Problém je však v tom, že jsou přitom dost daleko od pravdy. 

iZdroj fotografie: Míra Fořt

Neb každý, kdo se byť jen vzdáleně zajímá o dění na automobilovém trhu, ví, že elektromobily jsou stále velmi „zvláštní kategorií“. Mohou dobře fungovat pro úzkou skupinu řidičů, kteří používají svůj vůz specifickým způsobem. Tito musí navíc také splňovat několik podmínek a s EV si navzájem „vyhovět“. Zřejmě se pak shodneme na tom, že pokud jezdíte obden delší trasy, respektive často nevíte, jaká trasa bude pozítří, a bydlíte přitom na sídlišti v osmém patře, tak vás stávající způsob provozu EV a jejich dobíjení zřejmě neosloví.

Desítky let práce a odkaz špičkových motorářů nelze jen tak zahodit

Naštěstí je tady krom „oddaných“ výrobců i BMW, které stojí nohama pevně na zemi a jejíž šéf se spalovacích motorů celkem nahlas zastává. S legendami a technologickými skvosty, které jeho motoráři za desítky let dali světu je takový názor pochopitelný i obdivuhodný současně. Pochopitelný z úcty k tradici, obdivuhodný na rok 2023. Vlastně už 2024. Protože abyste jako nejvyšší šéf tak významné značky, jakou BMW dnes bezpochyby je, vyslovil názor hájící spalovací motory, na to musíte mít jistou velmi sférickou část těla pořádně velkou. Oliver Zipse jí evidentně má.

iZdroj fotografie: BMW

A nahlas prohlašuje, že BMW při vývoji elektromobilů nechce současně eliminovat spalovací motory. A deklaruje, že o směru technologického rozvoje nemohou rozhodovat politici a předpisy, které stanoví. Jen a pouze trh a jeho potřeby mohou určovat směry technologického rozvoje. Zlepšení kvality života. Lepší produkty. Ne ideologie nebo předpisy. Chápu, že pro úředníky z Bruselu musí jeho slova (a tyto řádky) vypadat jako nebetyčné rouhání, důvod pro vyhlášení fatvy a prokletí do pátého kolena současně.

Oliver Zipse, šéf BMW : – Nechceme spalovací motory odepisovat jako odpad. Technologická otevřenost nerovná se pokrytecké rozhodování. Nebudu pomlouvat výrobky naší společnosti, které stále prodáváme.

Proč ani dnes neklesá poptávka po spalovacích motorech?

Pokud by tomu tak opravdu bylo a elektromobily byly tak skvělé a úžasné, jak denně vídáme v reklamách, proč tedy poptávka po spalovacích motorech prakticky neklesá? Cenové důvody jsou jen jedním z nich, neb neklesá poptávka ani po autech se spalovacími motory, jenž jsou dražší než mnoho elektromobilů. Proč je tedy takto ostentativně vyřazovat? Očerňovat? Odstraňovat? Zipse je přesvědčen, že nucený přechod na elektromobily nepomůže. 

Garáž chalupy skrývala exemplární BMW 528i E39 s asijskou stopou: Je k mání za pakatel, nic takového už nebude

Podle něj bude výsledek přesně opačný – lidé pak budou se svými starými auty se spalovacími motory jezdit déle. Podle jeho názoru může vývoj syntetických paliv přinést mnohem větší výhody než čistá elektromobilita. Z úst šéfa jedné z kultovních značek této planety to zní zajímavě. Jak to vidíte vy? Měl by se nechat trhu volný vývoj, nechť elektromobily v (konečně) férovém souboji se spalovacími motory ukáží svoje přednosti a prokáží svoji životaschopnost? Dejte nám vědět svůj názor v diskusi pod článkem, děkujeme!

Galerie

Dalších 5 fotografií
Dalších 5 fotografií

Souhlasíte se šéfem BMW?

Zdroj: BMW
Diskuze Vstoupit do diskuze
148 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články