Proč není dobrý nápad demontovat katalyzátor z auta, přestože jeho oprava nebo výměna není levná sranda

Katalyzátor výfukových plynů je pro běžné automobily přínosnější, než zvýšení výkonu o pár koní. Navíc „zelená“ unijní pravidla stále přitvrzují a nikdo neví, kam až to zajde.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Katalyzátor montují výrobci automobilů do výfukového systému, aby byl vůz šetrnější k životnímu prostředí. Snižuje totiž objem škodlivých emisí. Životnost katalyzátoru se odhaduje kolem 130 tisíc najetých kilometrů. A jeho výměna není levnou záležitostí. V téhle chvíli se řada majitelů automobilů rozhodne, že díl prostě nenahradí. Jiná kategorie jsou automobiloví nadšenci, kteří funkční katalyzátor odstraní kvůli zvýšení výkonu motoru.

K čemu je potřeba

Otázkou je, zda absence katalyzátoru, způsobí vozu problémy, nebo ne. Katalyzátor výfukových plynů je totiž součástí výfukové soustavy. Jde o zařízení, které pomocí katalytických chemických reakcí snižuje množství emisí ve výfukových plynech. Ty v katalyzátoru procházejí katalytickou komorou keramickými či ocelovými plástvemi, které pokrývá tenká vrstva vzácných kovů. Mimochodem i proto se staly loni terčem častých krádeží, které řešila policie.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Po zahřátí na provozní teplotu, která se pohybuje mezi 400 až 800 °C, dochází v katalyzátoru k chemickým reakcím. Ty v konečném důsledku právě sníží emise, jež vůz vypouští do ovzduší. Takže primární a klíčová výhoda katalyzátoru je ochrana životního prostředí, což je zásadní v době „zeleného“ evropského šílenství. Jakýkoli druh katalyzátoru však snižuje výkon motoru automobilu. Ale jde o sotva znatelný pokles zhruba o dvě až tři procenta.

Omezuje maximální výkon

Přesto se řada majitelů aut rozhodne katalyzátor odstranit. Jde o další komponent ve výfukovém systému, který zpomaluje odchod zplodin a omezuje tak maximální výkon, který by jinak byl motor schopný vyvinout. Dalším důvodem je snaha ušetřit za opravy zanesených dílů nebo za výměnu. Při odstranění katalyzátoru se často modifikuje celý výfukový systém, jde o takzvaný straight pipe. Jednoduše řečeno, odstraní se vše, aby mohly plyny odcházet rychleji bez jakýchkoli překážek.

V současnosti musí být katalyzátor součástí každého nově vyrobeného vozu. Striktní pravidla EU navíc emisní limity neustále zpřísňují. Pro naprostou většinu běžných aut je přínos katalyzátoru důležitější, než zvýšení výkonu o pár koní. Z odstranění dílu z vozidla může mít výhodu snad jen autoservis. Díky drahým kovům, které jsou v katalyzátoru, za něj prodejce dostane slušnou cenu. V devíti z 10 případů není vyjmutý katalyzátor předán majiteli.

Zdroj: YourMechanic

Diskuze Vstoupit do diskuze
133 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články