Dříve vládli trhu: 10 nejsilnějších dieselů všech dob. Brusel je nesnáší a my je milujeme, dokud je nezakážou

Moderní a výkonné diesely jsou úžasné stroje. Skoro absurdní čísla výkonů proti stále nižší spotřebě. Přinášíme přehled těch nejlepších pohromadě – a je to fascinující počtení.

i Zdroj fotografie: Audi
                   

Jestli se Rudolf Diesel dívá teď odněkud zhůry automobilového nebe, musí u těchto řádků otevřít šampaňské a udělat si spolu s Herr Benzem a Herr Boschem jednu velkou naftovou a vstřikovací párty. Protože tohle je oslava nafty se vším všudy, a je jedno, jestli jí budete zapíjet šampaňským, nebo si dáte trochu aditiv přímo do žíly. Tohle jsou totiž legendy. Čili se v klidu usaďte, namíchejte drink dle libosti (bio složky nedoporučujeme) a podívejte se na top ten dieselu!

TDI jako magické zaklínadlo

Není přitom náhodou, že přes polovinu těchto aut tvoří motory s poznávacím znakem o třech písmenech – TDI. Volkswagen dokázal za tři desetiletí vývoje dieselových přímovstřikových motorů dojít až téměř na samotný vrchol technických možností, jež technologie vynalezená Rudolfem Dieselem umožňuje. Motory v osobních autech, jejichž parametry vypadají jak ze Scanie se spotřebou menší než Lada 1300. Fantazie. Doufejme, že nezmizí nadobro.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Číslo jedna: VW Touareg V10

iZdroj fotografie: Volkswagen

Nesmrtelná klasika, dalo by se říci. Nedávno jsme psali o jeho silnějším sourozenci R50, postaveném kolem stejného motoru V10, vzniklého spojením dvou pětiválců 2,5 litru. Zde v tomto „civilnějším“ provedení měl 313 koní a enormních 750 Nm a byl v nabídce až do roku 2007. „Civilnější“ je nicméně asi špatný příměr pro desetiválcové naftové SUV se silou lokomotivy. Výkony: z 0 na 100 km za 7,8 s a maximální rychlost 231 km/h. Na pojízdnou almaru slušné.

Číslo dvě: BMW 750d xDrive (G11 a G12)

iZdroj fotografie: BMW

Z výšky SUV zpět na zem, z Wolfsburgu do Mnichova. BMW 750d xDrive se prodával v letech 2016 – 2020 a pod kapotou měl nejextrémnější verzi motoru B57 se čtyřmi turbodmychadly – ​​výkon 400 koní a 760 Nm točivého momentu. Zrychlení z 0-100 km/h proběhlo za 4,6 vteřiny a omezovač se zastavil na obligátních 250 km/h. Je zajímavé, že 750d nabízela stejný výkon jako benzínová varianta 750i. Ale výrazně větší točivý moment. A pak že konec dieselu?

Číslo tři: BMW X6 M50d (G06)

iZdroj fotografie: BMW

BMW X6 M50d se vyráběla jenom rok (11/ 2019 – 12/ 2020), ale stala se z něj za tu dobu nejvýkonnější dieselová X6 všech dob. Poháněla jej opět B57 se čtyřmi turbodmychadly s výkonem 400 koní a 760 Nm. S hmotností 2,3 tuny nebyla tak agilní jako výše popsaná 750d, nicméně na stovce je stále za velmi slušných 5,2 sekundy a omezovač jí zastaví na stejných 250 km/h jako „sedmičku“. I přes karoserii „SUV-kupé“ je X6 svojí mohutností proslulá – a s tímto motorem i nečekaně rychlá. Škoda jeho už známé nespolehlivosti.

Číslo čtyři: Alpina D5S

iZdroj fotografie: Alpina

Po dvou BMW jedno alternativní provedení z německého Buchloe: Alpina D5 S vychází z BMW řady 5 Touring a pohání jí vyladěná verze motoru B57 se třemi turbodmychadly. Jak to u Alpiny bývá, její auta jsou často výkonnější než původní verze BMW a nezdržují se s nějakými omezovači. 408 koní a točivý moment 800 Nm si dokáže zjednat respekt před čímkoli včetně dua AMG/Audi RS. Výkony: z nuly na 100 km/h za 4,4 sekundy, maximální rychlost je 286 km/h. Na „traktor“ slušné hodnoty. Před pár lety by tento rodinný kombík „spráskal“ základní Carreru na posezení.

Číslo pět: Porsche Panamera 4S Diesel

iZdroj fotografie: Porsche

Nejvýkonnější naftová Panamera se vyráběla necelý rok (11/2016 – 8/2017), nicméně za tu dobu se stihla zapsat do povědomí všech milovníků dieselů. Varianta 4S Diesel je poháněna čtyřlitrovým V8 motorem 422 koní/850 Nm, které jsou přenášeny přes 8stupňový automat PDK. S maximální rychlostí 285 km/h a zrychlením z 0-100 km/h za 4,3 s překonala naftová Panamera tehdejší benzínové modely 4S a 4 E-Hybrid. Stejný motor o výkonu 422 koní a točivém momentu 900 Nm byl použit i ve VW Touareg.

Číslo šest: Bentley Bentayga Diesel

iZdroj fotografie: Bentley

A stejný motor do třetice, tentokrát zdaleka v nejvíc šlechtickém „kabátku“. Aneb, ani aristokrat neopovrhne naftou… Dieselová Bentayga o výkonu 435 koní a 900 Nm se prodávala v letech 2017 až 2019. Na stovce budete v plném luxusu a z výšky zaoceánského parníku za nepatrných 4,8 vteřiny a když vydržíte, uvidíte na konci hyperbolické dráhy číslovku 270 km/h. Což je mimochodem lepší hodnota než u hybridní verze, tam zrychlení činilo 5,2 s a maximální rychlost 254 km/h.

Číslo sedm: Audi SQ7 4.0 TDI

iZdroj fotografie: Audi

SQ7 byla nejextrémnější verzí vlajkové lodi SUV Audi. Aneb, když se vám smějí, že nafta patří do kamen. Tohle je tedy slušně rychlé topeníčko. SQ7 měla 4,0litrový osmiválcový s mild-hybridem a výkonem 435 koní, spolu s točivým momentem 900 Nm, stejně jako Bentayga. I jízdní výkony byly podobné – čtyři kruhy z Ingolstadtu uměly být na stovce za méně než 5 sekund a omezovač jim sebral vítr z plachet při 250 km/h. Mimochodem, šel posunout.

Číslo osm: Audi SQ8 TDI

iZdroj fotografie: Audi

Stejný motor jako v SQ7, jen ještě trochu víc opulentnosti a okázalosti (tedy, jde to ještě vůbec?). Na každý pád, pokud někde jede SQ8 v matně šedé nebo černé, zakrývají matky svým dětem oči, aby tohle Audi neviděly. Stačí špatné sny z filmů, nemusí je mít ještě z přízraku na silnici. SQ8 používal stejný 4.0 V8 mild hybrid jako SQ7, čili stejných 435 koní a 900 Nm točivého momentu. Zrychlení z 0-100 km/h trvalo 4,8 s, tedy také stejné.

Číslo devět: USSV Rhino GX – 446 PS

iZdroj fotografie: USSV

USSV Rhino GX je obrněné a přitom luxusní terénní vozidlo od kalifornské společnosti US Specialty Vehicles postavené na podvozku Fordu F-450. Výsledkem je SUV, které váží 4,5 tuny, je dlouhé 5,7 metru a uveze až sedm lidí. Řidičské oprávnění skupiny C? Tady nutnost. O pohon se stará 6,7 litrový motor V8, případně ještě výkonnější 6,8 litrová „vé desítka“ o výkonu 446 koní a točivém momentu 1166 Nm, oba dieselové. Malá Scania? Kdyby ta velká někde zapadla, tahle „malá“ jí možná vyprostí.

Číslo deset: Audi Q7 V12 TDI

iZdroj fotografie: Audi

A jsme ve finále. A zpět ke kořenům, dalo by se říci. Opět TDI. Tentokrát ale vrchol motorářského umu a sametového běhu dvou šestiválců vedle sebe. Ano, je tu V12 o obsahu šesti litrů, vyráběný poměrně dlouhé čtyři roky, a sice od roku 2008 do roku 2012. Aby se ta čísla nepletla, pojďme to zaokrouhlit. 500 koní a 1000Nm, to se bude dobře pamatovat. To tedy. Na stovce byla tato sedmimístná skříň za 5,5 vteřiny a končila na omezovači při 250 km/h. TDI pure? Neviděl bych to jinak.

Jste proti omezení naftových motorů?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články