V době obav z koronaviru jsou rizikovými místy také automobily. Hlavně ve chvíli, kdy ve vozech nejezdíme sami, ale střídáme je například ve firmě, nebo v rámci rodiny či známých. Jak ukázaly poslední výzkumy, tak koronavirus může na některých površích vydržet i delší dobu. To znamená, že může být i na řadě míst ve voze. Z těchto míst se může dostat na naše ruce, z rukou na náš obličej a k nákaze je to následně už jenom malý kousek. Jak se takovým situacím bránit? Pomoci by měla dezinfekce vozu. Poradíme několik metod, stejně jako varianty prevence.

Čím auto dobře vyčistit?

Základem by mělo být vyčištění vnitřních částí vozu. Začít je třeba na těch nejrizikovějších místech. Jsou to kliky a madla dveří, je to volant, veškeré ovládací prvky na volantu, stejně jako se jedná o řadicí páku. Dále to mohou být i různé přihrádky a kastlíky. Všude tam během jízdy dáváme své ruce. Drobné kapičky obsahující vir však mohou ulpět i kdekoliv jinde, takže pro optimální efekt je třeba věnovat se vyčištěním celého vozidla.

ZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

K tomu může být použita řada látek. Nabízí se různé dezinfekční ubrousky a roztoky, které jsou však v této době vyprodané a tak je třeba improvizovat. Pomoci může ethylalkohol, stejně jako vše, co má obsah alkoholu nad 70 procent. Dále může být účinným pomocníkem peroxid vodíku, stejně jako se mluví o látkách Isopropylalkohol neboli Isopropanol. I ty mohou být dobrou pomocí ve chvíli, kdy automobil klasicky čistíte.

Jak na čalounění?

To může být trochu větší problém, jelikož klasické otření, nebo nastříkání dezinfekce nemusí být úplně stoprocentní metodou. V tomto směru mají velkou výhodu ti majitelé vozů, kteří na svých sedadlech mají potahy, které lze sundat. A vyprat. Vhodné je volit tu nejvyšší teplotu, kterou výrobce potahů dovolí. K zabití škodlivých virů by podle všeho mělo stačit vyprání na teplotu 60 stupňů Celsia. Pokud látka snese více, určitě nastavte pračku i na teplotu vyšší.

ZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Co v případě, kdy možnost vyprání nemáte? Jako alternativní cesta se může jevit jak otření čalounění podobně jako díly v autě, tak nastříkání dezinfekčního prostředku na všechna místa k sezení. Třetí metodou, která naopak využívá vyšší teplotu, jsou parní čističe, kterými lze sedadla ve voze ošetřit a tím se pokusit nebezpečné látky zahubit.

Myslete na části, které nevidíte

Při snaze dezinfikovat svůj automobil byste měli myslet i na ty části, které nevidíte. Jsou to třeba útroby výdechů klimatizace, kde se taktéž mohou nebezpečné látky ukrývat a odkud se mohou dostat až k vám na obličej. Stejně tak to může být také běžný vzduch ve voze, kde se může koronavirus pohybovat. Pokud se rozhodnete pro klasickou metodu pomocí sprejů na čištění klimatizace, musíme říci, že ne vždy může být tak účinná, jak očekáváte. Dokáže zničit různé bakterie či houby v klimatizačním systému, ale pokud jde o eliminaci koronaviru, je lepší tuto otázku konzultovat spíše s výrobci těchto přípravků.

ZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Co naopak spolehlivou cestou být může, to je takzvané ozónové čistění interiéru vozu. Jedná se o dezinfekci pomocí speciálních ozonových generátorů, které si však vzhledem k ceně asi jen tak nepořídíte. Tuto službu však můžete poptat tam, kde je nabízeno čistění interiérů. Otázkou však je, zda dané služby budou mít otevřeno a jak to bude s čekací dobou. Ozon však v tomto případě fungovat může a auto vám pomůže správně vydezinfikovat.

Myslete také na prevenci a obezřetnost

Znovu se vraťme k tomu, že koronavirus dokáže na některých površích přežít nějakou dobu. I když toto zprávu berete jako negativní, můžete se na ni podívat i z druhé strany. Když auto nebudete několik dní používat, výrazně zvyšujete jistotu toho, že nebezpečné látky sami zemřou a následná cesta vaším autem bude bezpečná pro vás i ostatní cestující. Když tedy auto akutně nepotřebujete, nepoužívejte ho.

Druhým krokem prevence je používání ochranných pomůcek. Jsou to jak roušky, tak to jsou také rukavice. Pamatujte na to, že v tuto chvíli ani tak nechráníte sebe, ale ostatní. Proto by tuto ochranu měl mít ve voze, kde jezdí více lidí, každý, kdo do něho nasedne.