Diagnostiku pneumatik zvládnete sami pomocí mince. Ukáže na závažný problém bez ohledu na značku

Řidiči mají povinnost měnit letní a zimní pneumatiky. A také sledovat předepsanou hloubku vzorku, tu mohou měřit i doma bez drahých přístrojů.

i Zdroj fotografie: AutoŽivě
                   

Řidiči jsou si poměrně jistí tím, kdy mají měnit pneumatiky. Tedy letní za zimní, a naopak. Zákon ukládá, že od 1. listopadu do 31. března je povinné použití zimních pneumatik, je-li na silnici souvislá vrstva ledu, sněhu nebo námrazy. A pokud toto hrozí. V opačných případech jsou povolené pneumatiky letní. Tím ale povinnost a předpisy ohledně pneumatik nekončí, co je třeba hlídat?

Letní a zimní řidiči znají, u hloubky vzorku ale váhají

Zákon stanovuje také povinnou minimální hloubku vzorku. Řidič nesmí jet autem na silnici, pokud jsou pneumatiky takzvaně sjeté. To znamená, že je hloubka vzorku u letních pneumatik menší než 1,6 mm, a u zimních pneumatik je hloubka vzorku menší než 4 mm. Nová pneumatika v obou verzích má obvykle hloubku vzorku 8 mm. Tyto předpisy platí pro osobní auta do 3,5 tuny, u dodávek a nákladních aut je to jinak.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan

Jak správně změřit hloubku vzorku? Existují obvykle dvě možnosti, ta první spoléhá na profesionální měřič, kterým disponují obvykle pneuservisy a autoservisy. Ten může být čistě mechanický. To znamená že z něj vyjíždí trn, který se vsunuje do vzorku a na mechanické stupnici se odečítají hodnoty, podobně jako u dílenské posuvky. Anebo je elektro-mechanický. Základem je opět trn, ovšem hodnoty se odečítají na displeji. 

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

Nepotřebujete drahý hloubkoměr, stačí 15 Kč

V domácích podmínkách je možné změřit hloubku vzorku zmiňovanou posuvkou, lidově řečeno šuplerou. Princip je stále stejný, do vzorku se zasune trn měřidla a odečte se hodnota. U posuvného měřítka, zejména kovového, je potřeba maximální opatrnost. Hrozí při manipulaci kolem bočnic pneumatiky proražení gumy hroty pro měření vnitřního průměru.

Jednoduchou metodou je měření vzorku pomocí mince. U letních pneumatik pomocí pětikoruny. Tu nohama vzhůru zasuneme do vzorku. Pokud je vidět celá číslice 5, pak je pneumatiky opotřebená a je nutná výměna.

U zimních pneumatik použijeme minci s hodnotou 10 Kč. Tu zasuneme do vzorku normálně, hranicí pro výměnu je linka procházející symbolem „Kč“ v dolní části pod rytinou hradu.

Jak často kontrolujete hloubku vzorku?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
73 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články