Policie přitvrzuje a dokáže odhalit skryté zásahy

Když kontrolka AdBlue naskočí, pro mnoho řidičů začne závod s časem. Nejde jen o klidné dojetí na čerpací stanici, ale často o hrozbu, že auto večer už nenastartujete. AdBlue je pro moderní diesely povinnost – bez něj nesplní emisní limity a riskujete nepříjemné překvapení při silniční kontrole nebo na STK. Víte ale, na co přesně si dát pozor, abyste neskončili s pokutou nebo odstaveným autem? Policie totiž ráda AdBlue kontroluje, podobně jako „vykuchané” DPF.

Zkrátka cokoli, co by mohlo ohrozit ekologii a vráti nás do doby „čadících”, očipovaných té-dé-íček. Což samozřejmě nikdo nechceme. Kontroly jsou stále důkladnější. Policie i technické stanice dnes velmi snadno odhalí auta, která mají systém na AdBlue obejitý nebo deaktivovaný. Stačí zakrytá kontrolka a začíná kolečko kontrolování, které odhalí vše. Řidiči pak často sami přiznají, že si „udělali úpravu“. Následky jsou ale dramatické – nejen pokuty, ale i okamžitý zákaz jízdy.

Systém AdBlue: Co vlastně říká zákon a proč je tak přísný?

Překvapí vás, že pravidla pro AdBlue nejsou jen formální hrozba. Zákony č. 56/2001 Sb. a 201/2012 Sb. přesně definují odpovědnost každého řidiče s autem vybaveným SCR systémem – ať už si myslíte, že vás kontrola nikdy nezastaví. Jakákoli deaktivace nebo vyřazení systému je jasné porušení, za které hrozí vysoké sankce. Ale proč jsou právě vozy s AdBlue pod drobnohledem? Legislativa jednoznačně požaduje, aby emisní normy byly dodrženy, čili státní orgány zavádějí další a další kontroly. Jak prosté, milý Watsone.

Jaká reálná rizika hrozí při kontrole a prohlídce STK?

Možná vás překvapí rozsah pravomocí, které dnes policie i STK mají. Při kontrole mohou zkoumat stav kontrolky, ověřit, jestli byl systém AdBlue deaktivován či „ošizen“, a na rozdíl od minulosti tyto poruchy označují jako zásadní. Postihy jsou razantní – pokuta až 50 000 korun a také zákaz provozu auta. Výmluvy typu „kontrolka svítí náhodně“ dnes již neprojdou, neb moderní zařízení dokáže odhalit i historii zásahu. Vaše auto tak může být na silnici přes noc doslova neprovozuschopné.

Navíc výrobci i dopravci potvrzují: je to právě správná funkce AdBlue, která vás udrží v pohodě při kontrolách i běžném provozu. Povinnosti se zpřísňují, kontroly jsou častější – a v roce 2025 platí: riskovat se jednoduše nevyplácí.

"/> Špatné zprávy pro majitele dieselů: Takto policie postihuje AdBlue ve 2025

Špatné zprávy pro majitele dieselových motorů: Takto policie postihuje AdBlue v roce 2025

Majitelé moderních dieselových motorů budou zřejmě překvapeni, jak se STK a Policie ČR zaměřují na kontrolu aditiva AdBlue v jejich vozech.

i

Pokud máte moderní diesel, nemusím vám slovní spojení „AdBlue” nijak představovat. Moc dobře víte, že když se vám v autě rozsvítí kontrolka AdBlue, čekají vás krom doplnění tekutiny i výdaje. Víte ale, jaké pokuty vám hrozí, když to ignorujete, a co policie a STK vlastně skutečně sledují? Odhalíme překvapivé detaily a praktická rizika, která většina řidičů vůbec nezná. Co vás tedy může doopravdy stát špatně fungující AdBlue systém v roce 2025? Pojďme se na to s redakcí AutoŽivě.cz podívat společně.

Policie přitvrzuje a dokáže odhalit skryté zásahy

Když kontrolka AdBlue naskočí, pro mnoho řidičů začne závod s časem. Nejde jen o klidné dojetí na čerpací stanici, ale často o hrozbu, že auto večer už nenastartujete. AdBlue je pro moderní diesely povinnost – bez něj nesplní emisní limity a riskujete nepříjemné překvapení při silniční kontrole nebo na STK. Víte ale, na co přesně si dát pozor, abyste neskončili s pokutou nebo odstaveným autem? Policie totiž ráda AdBlue kontroluje, podobně jako „vykuchané” DPF.

Zkrátka cokoli, co by mohlo ohrozit ekologii a vráti nás do doby „čadících”, očipovaných té-dé-íček. Což samozřejmě nikdo nechceme. Kontroly jsou stále důkladnější. Policie i technické stanice dnes velmi snadno odhalí auta, která mají systém na AdBlue obejitý nebo deaktivovaný. Stačí zakrytá kontrolka a začíná kolečko kontrolování, které odhalí vše. Řidiči pak často sami přiznají, že si „udělali úpravu“. Následky jsou ale dramatické – nejen pokuty, ale i okamžitý zákaz jízdy.

Systém AdBlue: Co vlastně říká zákon a proč je tak přísný?

Překvapí vás, že pravidla pro AdBlue nejsou jen formální hrozba. Zákony č. 56/2001 Sb. a 201/2012 Sb. přesně definují odpovědnost každého řidiče s autem vybaveným SCR systémem – ať už si myslíte, že vás kontrola nikdy nezastaví. Jakákoli deaktivace nebo vyřazení systému je jasné porušení, za které hrozí vysoké sankce. Ale proč jsou právě vozy s AdBlue pod drobnohledem? Legislativa jednoznačně požaduje, aby emisní normy byly dodrženy, čili státní orgány zavádějí další a další kontroly. Jak prosté, milý Watsone.

Jaká reálná rizika hrozí při kontrole a prohlídce STK?

Možná vás překvapí rozsah pravomocí, které dnes policie i STK mají. Při kontrole mohou zkoumat stav kontrolky, ověřit, jestli byl systém AdBlue deaktivován či „ošizen“, a na rozdíl od minulosti tyto poruchy označují jako zásadní. Postihy jsou razantní – pokuta až 50 000 korun a také zákaz provozu auta. Výmluvy typu „kontrolka svítí náhodně“ dnes již neprojdou, neb moderní zařízení dokáže odhalit i historii zásahu. Vaše auto tak může být na silnici přes noc doslova neprovozuschopné.

Navíc výrobci i dopravci potvrzují: je to právě správná funkce AdBlue, která vás udrží v pohodě při kontrolách i běžném provozu. Povinnosti se zpřísňují, kontroly jsou častější – a v roce 2025 platí: riskovat se jednoduše nevyplácí.

                   

Pokud máte moderní diesel, nemusím vám slovní spojení „AdBlue” nijak představovat. Moc dobře víte, že když se vám v autě rozsvítí kontrolka AdBlue, čekají vás krom doplnění tekutiny i výdaje. Víte ale, jaké pokuty vám hrozí, když to ignorujete, a co policie a STK vlastně skutečně sledují? Odhalíme překvapivé detaily a praktická rizika, která většina řidičů vůbec nezná. Co vás tedy může doopravdy stát špatně fungující AdBlue systém v roce 2025? Pojďme se na to s redakcí AutoŽivě.cz podívat společně.

Policie přitvrzuje a dokáže odhalit skryté zásahy

Když kontrolka AdBlue naskočí, pro mnoho řidičů začne závod s časem. Nejde jen o klidné dojetí na čerpací stanici, ale často o hrozbu, že auto večer už nenastartujete. AdBlue je pro moderní diesely povinnost – bez něj nesplní emisní limity a riskujete nepříjemné překvapení při silniční kontrole nebo na STK. Víte ale, na co přesně si dát pozor, abyste neskončili s pokutou nebo odstaveným autem? Policie totiž ráda AdBlue kontroluje, podobně jako „vykuchané” DPF.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Co se stane, když dojde AdBlue: Vážně už motor nenastartuje? Jen hrstka řidičů ví, co v tu chvíli udělat

iZdroj fotografie: Škoda

Zkrátka cokoli, co by mohlo ohrozit ekologii a vráti nás do doby „čadících”, očipovaných té-dé-íček. Což samozřejmě nikdo nechceme. Kontroly jsou stále důkladnější. Policie i technické stanice dnes velmi snadno odhalí auta, která mají systém na AdBlue obejitý nebo deaktivovaný. Stačí zakrytá kontrolka a začíná kolečko kontrolování, které odhalí vše. Řidiči pak často sami přiznají, že si „udělali úpravu“. Následky jsou ale dramatické – nejen pokuty, ale i okamžitý zákaz jízdy.

Systém AdBlue: Co vlastně říká zákon a proč je tak přísný?

Překvapí vás, že pravidla pro AdBlue nejsou jen formální hrozba. Zákony č. 56/2001 Sb. a 201/2012 Sb. přesně definují odpovědnost každého řidiče s autem vybaveným SCR systémem – ať už si myslíte, že vás kontrola nikdy nezastaví. Jakákoli deaktivace nebo vyřazení systému je jasné porušení, za které hrozí vysoké sankce. Ale proč jsou právě vozy s AdBlue pod drobnohledem? Legislativa jednoznačně požaduje, aby emisní normy byly dodrženy, čili státní orgány zavádějí další a další kontroly. Jak prosté, milý Watsone.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Zastaví váš automobil uprostřed cesty, pokud vám náhle dojde AdBlue kapalina?

Jaká reálná rizika hrozí při kontrole a prohlídce STK?

Možná vás překvapí rozsah pravomocí, které dnes policie i STK mají. Při kontrole mohou zkoumat stav kontrolky, ověřit, jestli byl systém AdBlue deaktivován či „ošizen“, a na rozdíl od minulosti tyto poruchy označují jako zásadní. Postihy jsou razantní – pokuta až 50 000 korun a také zákaz provozu auta. Výmluvy typu „kontrolka svítí náhodně“ dnes již neprojdou, neb moderní zařízení dokáže odhalit i historii zásahu. Vaše auto tak může být na silnici přes noc doslova neprovozuschopné.

Navíc výrobci i dopravci potvrzují: je to právě správná funkce AdBlue, která vás udrží v pohodě při kontrolách i běžném provozu. Povinnosti se zpřísňují, kontroly jsou častější – a v roce 2025 platí: riskovat se jednoduše nevyplácí.

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články