Diesel není pro každého. Kdy jít do nafty a kdy dát přednost benzínu

                   

Naftové vozy zažívaly v minulosti velký boom. Nyní však jejich popularita klesá. Pokud se podíváme na prodejnost nových vozidel, tak počet těch naftových je stále nižší. Důvodů je několik. Od těch, kdy řada automobilek produkci dieselů minimalizuje, po ty, které jsou spojeny s ekologií, kdy se řada řidičů jednoduše bojí toho, že se se svým dieselovým autem dříve nebo později nedostanou tam, kam potřebují – z důvodu zavedení emisních zón.

Pokud budete hledat pořádně, rozhodně jak na trhu s novými vozy, tak na trhu s ojetinami stále dostatečný počet vyhovujících aut v naftě najdete. V tu chvíli si položte otázku. Je pro vás opravdu naftový motor vhodný? Jsou situace, kdy ano. Jsou ale i případy, kdy bude přece jenom lepší, když sáhnete po benzínu.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Jak a kde budete jezdit?

Jako první byste si měli uvědomit, jak a kde budete jezdit. Pokud má být vaše auto určeno spíše na kratší, každodenní cesty do práce, přičemž při cestě vás bude čekat pravidelná kolona, pamatujte na to, že diesel není v tomto případě úplně tou pravou volbou. A to ať už jde o fakt spojený s jeho využíváním na kratší vzdálenosti, tak o fakt, že pomalejší jízda v kolonách naftovým motorům příliš nesvědčí. A to mimo jiné z důvodu, že se může více ucpávat instalovaný filtr pevných částic. Pokud hledáte vhodné auto na tyto pravidelné jízdy, je na místě popřemýšlet o hybridu, který se na popojíždění v kolonách hodí více, než cokoliv jiného.

Jak dlouho chcete auto mít?

Nedokážete si představit, že byste jezdili i několik let ve stejném voze? Raději po dvou až třech letech auto vyměníte za jiné? Není samozřejmě problém jít do nafty, ale důvod k tomu není žádný konkrétní. Naftové vozy se hodí více tomu, kdo kupuje auto proto, aby mu vydrželo co nejdéle. Naftové motory jsou obecně spojovány s velmi dlouhou životností. A tak může dojít k tomu, že tam kde benzinová auta pomalu končí, na naftová doslova teprve začínají. Když ale berete automobil za spotřební zboží, které se za pár let vymění, není pro naftu důvod. Tím ale neříkáme, že se jí musíte vyhýbat.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Kolik s vozem najedete?

Než se rozhodnete k výběru konkrétního vozu, je vhodné mít představu o tom, kolik s vozem najedete. Jak ročně, tak v rámci doby, po který budete své auto mít. Pokud bude využívané doslova každý den, kdy s ním budou najížděny i stovky kilometrů, je jasné, že naftové auto je v daném případě jedinou správnou volbou. Důvod již padl výše. Je spojený s tím, že naftové motory jsou velmi odolné a kvalitní, jak pokud jde o jejich životnost, tak pokud jde o schopnost zvládnout podstatně vyšší nájezdy, než je tomu u benzínu. A to bez obav z výrazných servisních nákladů. V podstatě od chvíle, co se začaly objevovat první kvalitnější naftové vozy, jsou doporučovány hlavně tomu, kdo s autem plánuje jezdit. A hodně.

Chcete si hlídat spotřebu?

I otázka spotřeby je celkem důležitým aspektem při výběru vozu. Mnoho lidí dnes hledí hlavně na prodejní cenu vozu a už nebere v potaz budoucí náklady, které souvisí i se spotřebou. Tady ve většině případů opět jasně dominují právě naftové vozy. Ti, co jezdí hodně, je logicky volí jak z důvodu životnosti naftového motoru, tak i z důvodu jeho úspornosti. Při výběru pochopitelně hraje roli jak konkrétní typ vozu, tak i použitá motorizace. Jistě nemusíme doplňovat, že papírová spotřeba se od té reálné samozřejmě může lišit, ale to dnes platí u jakéhokoliv vozu, bez ohledu na to, zda má pod kapotou motor na benzín, nebo na naftu.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Hledíte při nákupu primárně na cenu?

Pokud vám jde hlavně o to, koupit auto co nejlevněji, tak pro vás nafta nebude zase až tak vhodné. Obecně se dá říci, že naftové vozy jsou dražší. Ale na druhou stranu – pokud mají menší spotřebu, může se investice brzy vrátit. Když máte omezený rozpočet, bude lepší pořídit levnější benzín. Když vezmete v potaz i budoucnost, nemusí být diesel špatnou volbou. Naopak.

Diskuze Vstoupit do diskuze
102 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články