Na českém trhu již koupíte 5 SUV se spotřebou 0,9 l/100 km. Neutrácejte za palivo, když můžete jezdit „zadarmo“

Pokrok se nedá zastavit, a tak i poměrně velká a těžká SUV dokáží (při správně zvoleném motoru a správném používání) jezdit za nedávno ještě nepředstavitelný 1 litr paliva na 100 km.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Vývoj moderních pohonných jednotek (zahrnujících i spalovací motory) nabral takové rychlosti a takového rozsahu, že v tomto světle se nucený přechod na elektromobilitu jeví možná ještě více unáhlený. Neb k tomu, abychom šetřili cenná fosilní paliva a nezatěžovali okolí zbytečnými emisemi, opravdu nezbytně nutně nepotřebujeme elektromobil. Pochopitelně, čadící TDI z „jedničkové“ Octavie nebude to pravé řešení, ale motory těchto SUV by to již být mohly. Pojďme se na ně podívat společně.

Kromě spalovacích motorů a elektromobilů je ještě třetí cesta

A jestli jste už nyní hádali hybridní pohon, hádáte pochopitelně dobře. Hybridní pohony se nelepší „rok od roku“, lepší se spíše „den ode dne“ a prodejcům už nedělá takový problém lidem vysvětlit, že mild hybrid bude úspornější než právě třeba jejich stará Octavia TDI. Nemluvě o tom, že s ní brzy budou mít problém se dostat do intravilánů měst. A v Evropě se tam se starým dieselem nedostanou již nyní. Možná se dočkáme revize konce spalovacích motorů, ale rozhodně se nedočkáme „omilostnění“ starších, neekologických dieselů.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

EU potvrdila, co už se ví: S hybridy se opravdu podvádí. Do kdy musí majitelé zaplatit dodatečnou daň?

iZdroj fotogradie: Depositphotos

Prodejcům již také nedělá problémy vysvětlit, pro koho je vhodný plug-in hybrid. A kdo s ním může vpravdě královsky ušetřit na palivu. Pokud totiž vaše auto slouží přes den jako „závozník dětí“ ráno do školy, odpoledne na kroužky či na nákupy a v noci jej připojíte v garáži do zásuvky, v tom okamžiku plug-in hybrid (PHEV) začíná dávat smysl. 70 km na baterii přes den, s možností rekuperace, ve městě navíc často využívané? Nic nemožného.

Při správném používání jezdíte za 1 litr na 100 km

Ve finále se tak i u na první pohled neúsporného vozidla na konci měsíce, jakmile spočítáme natankované palivo a ujeté kilometry, ukáže průměrná spotřeba, kterou bychom dopředu skutečně nehádali. Když se totiž sečtou všechny kilometry za měsíc a vydělí se litry benzínu, které jste do nádrže nalili, tak se dostanete ke směšným číslům typu 1 l/100 km. Moderní plug-in hybridy navíc začínají citelně prodlužovat dojezd jen na baterii, což se týká zejména nových modelů z Číny.

Statistiky hovoří jasně: téměř 11 % nových hybridů jsou plug-in hybridy

Není tedy asi nic překvapivé, že z údajů Svazu dovozců automobilů vyplývá podíl PHEV (neboli plug-in hybridů) za období leden až září 2024 na nemalých 10,99 %. Zahrnuje to kombinace s benzínovými motory, s dieselovými je podíl zanedbatelný: 0,62 %. A protože úspora paliva a možnost jezdit „za litr na sto“ dává smysl především u vozidel, u nichž se jinak k těmto hodnotám není šance dostat, nepřekvapí poměrně velké zastoupení SUV.

iZdroj fotografie: SDA / Centrální registr vozidel Ministerstva dopravy ČR

Navíc Češi SUV milují, což dokládá i graf, kde tato kategorie zabírá celou jednu polovinu. Přičemž s 219 registracemi mezi PHEV SUV vede Volvo XC60, následované těsně Toyotou RAV4 (215) a svým větším sourozencem XC90 (210 registrací). Na čtvrtém místě je korejský Hyundai Tucson se 161 registracemi, první pětici uzavírá nepřekvapivě druhý zástupce ze stáje Toyoty: Lexus RX se 137 novými vozy. Toyota byla v hybridech vždy extrémně silná, v podstatě tuto kategorii založila. Všechna tato SUV dokáží jezdit za 1 litr na 100 km, pokud jejich PHEV využíváte naplno i s dobíjením.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Nové krásné auto za 380 tisíc Kč na českém trhu: Žádná holá výbava, ba naopak. Je od spolehlivé renomované značky

Trh plug-in hybridů v Evropě roste

A kdo jeden čas nejezdil v třeba Kalifornii v Priusu, ten jako by nebyl. Ani u nás to není jiné a hybridní pohony jsou Toyotě bytostně vlastní. Navíc trh PHEV v Evropě pomalu, ale znatelně roste. Podle údajů společnosti JATO Dynamics bylo v první polovině roku zaregistrováno 489 558 plug-in hybridů. To je nárůst o 2 % ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. Studie zahrnovala 27 zemí Evropské unie a trh Spojeného království, což je jeden z největších v Evropě.

iZdroj fotografie: Toyota
ModelPočet registrací v ČR (od ledna do září 2024)
Volvo XC60219
Toyotou RAV4215
Volvo XC90210
Hyundai Tucson167
Lexus RX137

Pokud tedy uvažujete o rodinném SUV a máte možnost přes noc dobíjet (a přes den se vaše „popojíždění“ málokdy dostane přes 70 km), má pro vás PHEV motorizace smysl. V běžném denním režimu budete jezdit za elektřinu, co se s nočním proudem dá nastavit jako poměrně levná záležitost, pokud bude potřeba větších cest, jedete v PHEV na spalovací motor. A pak opět dobijete. Tak co říkáte, nezkusíte v rámci ekologie „třetí cestu“? I když to třeba nebude SUV, ale Octavia nebo malý Yaris?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články