Nechcete elektromobil? Stejně za něj zaplatíte, i jestli nemáte řidičák. EU rozhodla, od všech lidí vybere daň 22 miliard Kč

Chcete mít v garáži elektrické auto? Pravděpodobně nechcete, pokud patříte mezi 99,9 % „normálních“ lidí. Přesto vám ho EU vnutí, a řádně za to zaplatíte.

i Zdroj fotografie: Tesla
                   

Když to nejde přirozenou cestou, tak to musí jít násilím. Věc je tak prohnilá, že horší už to snad být nemůže. Koncem roku rezonovala médii zpráva, že se Evropská komise chystá poskytnout tři miliardy eur na výrobu baterií pro elektromobily v rámci EU. Jde o snahu zvýšit, nebo spíše nastavit konkurenci čínským firmám, které tento segment ovládají. „Díky dotacím lze očekávat významné dopady na celý evropský řetězec výroby baterií a podporu montáže elektromobilů v Evropě,“ uvedla komise ve svém prohlášení.

Neumíme to vyrobit levně, tak do toho nalijeme další peníze?

Na první pohled se to zdá jako dobré řešení. Hodná EU chce, aby se vyrábělo u nás. Realita ale může být trochu jiná. Své peníze si totiž EU bude chtít vzít jistě zpátky. A zaplatí to kdo? Samozřejmě koncový zákazník. Uvidíte ty poplatky a další „nenápadné“ platby, kterými budeme „obdarováni“. Špatné je ale to, že chce někdo uměle dotovat byznys, o který lidi prostě nemají zájem.

iZdroj fotorafie: Depositphotos

Nic proti elektromobilům. Kdo ho chce, ať si ho koupí za cenu, která je tržní. Nadšenci do technologie, IT specialisté, majitelé fotovoltaických elektráren. Ale globální řešení to prostě není. A přesto je nám pořád dokola vnucováno. To, že je Čína na prvním místě, není záhadou. Jde o totalitní režim, který neřeší ekologii, neřeší lidský život. Pokročila evropská společnost by za takových podmínek výrobu nedovolila, nezvládla. To je prostě fakt a je to v pořádku.

Benzinky se do 2 let změní na dobíjecí centra pro elektromobily. Naftu a benzín budou prodávat už jen 757 dnů

Jenže protože leze Evropa Číně do místa, kam nesvítí slunce, je zde zájem o dovoz čínského zboží. Kdyby nebyl, tak stačí čínské elektromobily zatížit takovou daní, že budou neprodejné. Jistě, nežijeme ve středověku, ale Čína se jako středověké zřízení chová. Takže clo, daně, a nikdo nebude čínské zboží kupovat. Ale to by se Číňan naštval. Bylo by to ale jednoduché. Elektrická auta z Číny by k nám nemohla nebo by byla neprodejná.

Systém nefunguje a EU dotuje miliardami něco, co by neměla

Evropská výroba by nezvládala, i evropská auta by byla neprodejná za svou cenu, respektive by jich bylo málo. Nasytilo by to jen, a to je dobře, skutečné zájemce na trhu. Co se stalo teď? Evropská komise schválila státní podporu ve výši 902 milionů eur. To je přibližně 22 miliard Kč.  

Tu Německo plánuje poskytnout švédské firmě Northvolt pro výstavbu továrny na výrobu baterií určených pro elektromobily. Tato nová továrna bude umístěna ve spolkové zemi Šlesvicko-Holštýnsko. Celých 22 miliard, které by stačilo rozpustit jako „dotace“ do ceny syntetického paliva. To už vyrábět umíme, je ekologické a emisně neutrální.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pokud by to mělo snížit cenu paliva cca za polovinu, bylo by to odhadem asi 500 000 000 litrů syntetického paliva za cenu, která by byla v zásadě společensky přijatelná. Je to zanedbatelné množství, nicméně taky se bavíme o jedné investici. Těch je ale do elektromobility mnohem víc. Nicméně opustíme-li téma syntetického paliva a vrátíme se zpět k tématu dotace, pak je třeba čekat, že nejde o poslední finanční injekci, kterou EU udělá. Evidentně se snaží protlačit elektromobily skutečně za jakoukoli cenu.

Souhlasíte s tím, co dělá EU?

Zdroj: Reuters
Diskuze Vstoupit do diskuze
98 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články