Díky tomuto návodu již nemusí být nákup ojetého auta vaše noční můra

                   

Abyste nesplakali nad výdělkem

Ojeté auto má oproti novému jednu zásadní výhodu: svou hodnotu neztrácí v čase tak rychle. Nový vůz představuje do značné míry „nevděčnou“ investici. Uvádí se, že hodnota nového automobilu se sníží o třetinu již v okamžiku, kdy si jej převezmete od prodejce. Ojeté vozidlo je na druhou stranu nevyhnutelně náchylnější k poruchám. Čím je starší, tím dřív to pocítíte. Riziko nutnosti oprav existuje vždy. Proto není od věci mít finanční rezervu ve výši alespoň 10 % z původní pořizovací ceny vozu na následné opravy. Rozhodně byste si také neměli kupovat ojetinu, kterou jste sotva schopni zaplatit. Naplánujte si svůj rozpočet rozumně. A to neplatí jen při koupi v hotovosti. Podobně jako u každého závazku, který dlouhodobě zatíží váš rodinný rozpočet, přistupujte i k leasingu, pakliže se k této formě financování přikloníte. Zodpovědně si rozvažte, zda splátky nejsou nad vaše síly a zda vás nemohou ohrozit ani do budoucna.

„Že byl přetočený tachometr? Sorry jako!“

Pečlivým výběrem prodejce eliminujete již dopředu velkou množinu potenciálních problémů. S pomocí internetu si předem můžete projít nabídku dostupných autobazarů a udělat si představu o jejich nabídce a kvalitě poskytovaných služeb. Nejmenší riziko skýtá návštěva autorizovaného prodejce, na druhé straně počítejte s tím, že budete muset sáhnout do kapsy poněkud hlouběji. Největší problémy (skryté vady, uznání případných reklamací…) pak můžete očekávat zpravidla u malého autobazaru kdesi v zapadákově. Potíže mohou nastat i u velkých autobazarů, nicméně známí prodejci si na dobrém jméně své firmy většinou zakládají. Pokud vás chtějí tzv. oholit, udělají to aspoň elegantně a stylově;)

Zisk anebo risk – taková jsou auta na inzerát, případně kupovaná přes různé „dobré“ známé. Vozidlo může být kradené, může na něm váznout leasing nebo hypoteční úvěr, na což by vám měl seriózní obchodník předem nabídnout záruku možného vrácení peněz. Před finálním podpisem smlouvy si ji nezapomeňte ještě jednou důkladně pročíst. Mohou se v ní vyskytovat na první pohled ne úplně patrné, o to však zákeřnější háčky.

Nákup po vlastní (polo)ose

Pokud nejste automechanikem, kterému denně projde pod rukama spousta aut, základní zásada zní: vezměte si s sebou někoho, kdo autům opravdu rozumí. Vůbec se nemusíte stydět za to, když vás odborník na slovo vzatý doprovází do autobazaru nebo k prodejci, který vůz nabízí. I kdyby vás to mělo stát flašku dobré slivovice. Podobné opatření vám totiž může ušetřit řadu budoucích nepříjemností a nepěkných překvápek.

Také sbírejte názory zkušenějších, nabízené modely srovnávejte a s koupí nespěchejte. Nemáte-li možnost vzít na nákup odborníka, požádejte kohokoli z lidí, jejichž úsudku věříte. Další člověk snáze zůstane nestranným a vám nedovolí podlehnout impulzivní koupi založené výhradně na tom, že auto prostě chcete.

Rovněž nedejte na první dojem. Naleštěný bourák a v interiéru vyvoněná kára ještě nemusí znamenat perfektní technický stav. Pokoutní prodejci dobře vědí, že k lapení naivního ptáčka stačí vyměnit volant, rukojeť řadící páky a některé další prvky vnitřního prostoru tak, aby nepůsobil ošuntěle. Hned můžete získat pocit, že máte před sebou v podstatě zánovní model, který léta čekal v garáži jen na vás.

Láska na první pohled

Dát na první dojem se nevyplácí ani u aut. Naleštěný lak bez sebemenšího škrábance, žádné oděrky v interiéru a pocit, že byste mohli málem jíst z podlahy, by neměly být zásadními doporučeními pro nákup. Kontrola motoru představuje absolutní základ při hodnocení stavu automobilu. I odřené auto bude dál spolehlivě jezdit, což se o mizerném technickém stavu pohonné jednotky rozhodně říct nedá. Právě mechanik zmiňovaný v předchozím bodě je v tomto případě absolutní nutnost. Mějte na paměti, že detailní prohlídka chce čas, proto se nenechte se odradit tím, že prodejce již hodnou chvíli netrpělivě přešlapuje na místě, jakoby si nutně potřeboval odskočit na malou. Spěch je nepřítel dobrého nákupu. Při obhlídce nepodceňte ani zdánlivé detaily, jako jsou výrobní značky na oknech. Při podrobnějším zkoumání na nich totiž odhalíte rok výroby, který je na tomto místě uveden. Všechna skla musejí být navíc označena stejně, pakliže neexistuje záznam o nehodě nebo dokument potvrzující výměnu.

Nevyzkoušený vůz je jako nevyzkoušený sex: slova jsou jen slova

Když se v nabízeném autě projedete, máte velkou šanci identifikovat jeho nedostatky a zjistit, jestli to, co vám prodejce uvádí o jeho technickém stavu, je pravda. Pouhým sluchem máte šanci okamžitě odhalit, jak je na tom motor či spojka, když si budete všímat, jestli jsou jeho chod, respektive řazení dostatečně plynulé. Jestliže k tomu prodejce vůbec nebude chtít svolit, máte jasno, od takového vozu je potřeba dát rychle ruce pryč, protože se obchodník snaží zakrýt nějaký problém. Nejvýraznější „bolestí“ českých ojetin je pak jednoznačně stočený tachometr.

Nechte si ukázat i podvozek a prahy vybraného automobilu, na tuto část se bohužel velmi často zapomíná. Nejen samopal vzor 24, když ho ponecháme na větru a dešti, zrezaví („No koroduje, vy tupci!“, jak by řekl poručík Troník).

Než zaplatíte a odjedete, ověřte si technický průkaz a osvědčení o technickém průkazu. Pravost historie servisních prohlídek si potvrdíte telefonátem do příslušného servisu, jehož kontakt najdete v razítku. Kdyby vám něco ohledně stavu vozu anebo příslušných dokumentů nebylo jasné, ptejte se. Líná huba, holé neštěstí.

Diskuze Vstoupit do diskuze
139 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články