Nepříjemné překvapení po dlouhodobém testu. V jakém stavu je baterie národního auta po 160 000 km?

V jakém stavu je baterie elektrického auta s nájezdem, který je daleko nad obligátní hranicí sto tisíc kilometru? Nikdo by to neuhádl.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Baterie je u elektromobilu bez diskuse nejdražší součást. Současně ta, která rapidně stárne. Chemie má svá pravidla, kapacita se s časem a nájezdem nevyhnutelně zmenšuje. Nic a nikdo nemládne. Otázka tedy zní méně poeticky a o to praktičtěji. Jak rychle se to ve skutečném provozu děje? Jasnou odpověď se pokusil předat dlouhodobý test ADAC. Ten po čtyřech letech a 160 000 kilometrech nájezdu nahlédl Volkswagenu ID.3 do útrob a nechal změřit stav trakčního akumulátoru.

Velký nájezd je něco jiného u spalovacího motoru a u EV

Reálná kondice baterie (po velkém nájezdu, klidně 160 000 km) je velkým strašákem elektromobilů. Tak to je. Největší překvapení pak přinesl fakt, že výsledek testu překonal i pesimistická očekávání. Záruka na minimum 70 % kapacity po 160 000 km je standardem. Ale očekávání v praxi děsila nejednoho majitele. Nový VW ID.3 s užitnou kapacitou 77 kWh by podle papírových údajů měl po letech zvládnout alespoň 53,9 kWh. Test ADACu prověřil, jestli je to v běžném, nebo dokonce náročném provozu skutečně splnitelné.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Volkswagen

Za redakci AutoŽivě můžeme říct, že test poničil mýty. Přes 160 000 kilometrů ve službě, kdy byla baterie VW ID.3 často nabíjena na 100 % i ponechávána nabitá po delší dobu. Průběžné výsledky měření ale ukázaly, že kapacita zůstala na nečekaných 91 %. Takový výsledek se pohybuje hluboko nad hranicí oficiální záruky. Ukazuje, že obavy z rychlého stárnutí nejsou na místě ani při méně šetrném zacházení. Jistě, chápu, je to jeden test, jedno auto. A jak se říká, jedna vlaštovka jaro nedělá. Mýtus o „smrtícím“ efektu rychlého nabíjení byl v testu vystaven tváří v tvář přímé realitě. Nabíjení na rychlonabíječkách i častý provoz v zimě baterii rozhodně nezlikvidovaly.

Pro elektromobily je důležitý nejen hardware, ale i software

ADAC navíc zdůraznil, že testovaný vůz byl zatěžován více než běžný rodinný automobil. Výsledek napovídá, že současné akumulátory jsou mnohem odolnější, než se běžně tvrdí. Na druhou stranu, tak trochu z tohoto testu cítím určitou tendenčnost. Ve prospěch německých elektrických aut. Ale to je jen můj subjektivní dojem. Třeba bylo vše a je zcela nezávislé, objektivní a korektní. Dojezd po 160 000 km byl tedy pro testovací jezdce překvapením. Díky softwarovým aktualizacím a efektivitě spotřeby energie se reálný dojezd téměř nelišil od nového vozu.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Spotřeba klesla z původních 20 kWh na 18,3 kWh/100 km. Elektromobil si udržel běžnou denní použitelnost. I když baterie pozbyla část kapacity. Moderní technologie ukazují, že kvalitní software prodlužuje reálnou životnost auta. Aha. Takže to je IT záležitost, ne otázka stavu materiálu jako takového? Jediným zjištěným zádrhelem bylo pomalejší nabíjení v mrazech. Když automobil disponuje starším softwarem a nemá možnost ručně aktivovat předehřev baterie. Nové softwarové verze to už ale řeší automaticky.

Problémem pro elektrická auta je zima s nízkými teplotami

Majitelé starších aut však musí počítat s možným zdržením v zimních měsících. To je podle ADACu fakt. Test ID.3 v ADACu prý pokračuje. Až teprve nadcházející roky poodhalí, co se s baterií stane po vypršení záruky. První data ale ukazují, že obavy z příliš rychlého slábnutí elektromobilu nejsou na místě. Moderní baterie mají potenciál vydržet znatelně déle, než stanovuje standardní garance.

Stav po 160 000 km je nejen uspokojivý, ale i lepší, než očekávali výrobce i uživatelé. Je tohle něco, co vás přesvědčí koupit si elektromobil? Budu moc rád za vaše komentáře dole pod článkem. Pro někoho, zejména pro kritiky, může být dobrý výsledek testu nepříjemným překvapením. Vrátím se k základní otázce. Co tedy čísla říkají o životě s ojetým ID.3 po 160 000 kilometrech? V principu dvě věci.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Zaprvé, že strach z dramatického propadu kapacity nemusí být na místě. Podotýkám nemusí, ne není. Zadruhé, moderní elektrické vozy nejsou jen o kapacitě v kWh. Ale i software, který umí z téže energie vyždímat víc. Tady bych ale pak rád věděl, v jakém stavu bude baterie po dalších čtyřech letech. Když srovnám s osmiletým autem se spalovacím motorem, které je při dobrém servisu stále na vrcholu svých sil.

Koupíte si elektromobil?

Zdroj: ADAC
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články