Česká policie přivítala novou značku vozů s motory V8. Jako jediná země EU, v dnešní době zcela ojedinělé

Když se spojí tolerantní správce rozpočtu s nadšenci do amerických reálií, může být výsledkem něco zcela nečekaného: motory V8 pod kapotami silných vozů české policie.

i Zdroj fotografie: MP Bohdaneč
                   

Tohle malé, tak trochu ospalé lázeňské městečko ve východních Čechách je v jednom směru opravdu nečekaně výjimečné. Podobných jsou přitom po Čechách stovky a tisíce, často jimi projedete a ani si nevšimnete, jak se vlastně jmenovaly. Nebo se zastavíte na jídlo v tamní malé restauraci na náměstí, a buďto budete nadšeni, nebo kuchařův špatný den svedete opět na malé město. V tomto konkrétním městečku bych si ale možná dal pozor na to, kde zaparkujete. Pojďme se tam každopádně podívat společně, tohle vás pobaví.

Pokud vzkvétá obchod v obci, prosperuje i obecní kasa

Nevím sice, jaké kdo máte zkušenosti s fungováním obecní policie, ale já osobně mám za sebou jeden nedávný zážitek z jisté hraniční obce v Krušných horách, která se hnutím osudu (a nemalého obchodního talentu našich původem vietnamských spoluobčanů) proměnila v jedno velké tržiště, mohutně při tom využívající faktu, že hranice prochází přímo obcí a do sousedního Německa je v podstatě vidět „přes ulici“. A Němci velmi rychle pochopili, že u nás je o něco levněji než u nich.

Prodavači z večerky ho budou milovat. Vietnamské SUV útočí cenou, chce zatopit Škodě i Dacii, je totiž „nejlepší“

Jenže. To platilo kdysi, dnes už to není zdaleka tak samozřejmé. Češi plynule zdražovali a zdražují, a i obyvatelé německého pohraničí seznali, že nabídka v jejich Lidlu je často levnější (a téměř vždy lepší) než nabídka v Lidlu v Čechách. Proto se obchoduchtiví Vietnamci „přeškolili“ na komodity, které v Lidlu nekoupíte: trpaslíky na zahradu, krmítka, gelové nehty a především cigarety a alkohol. A to opravdu ve velké míře. Pro poslední dvě položky se totiž do Čech stále ještě vyplatí zajet, zejména pokud to máte pár minut.

Zapalovač v autě ocení nejenom kuřáci. Má víc než jednu funkci a umí nejenom připálit cigaretu

Nevím, zdali to nějak souvisí s obecní policií, ale s rozpočtem města by to možná souviset mohlo. Čilý obchodní ruch je ostatně pro každé město (i městečko i malou vesnici – tam možná úplně nejvíce) vítaným přilepšením pro obecní kasu. Všechny ty stánky a provozovny platí poplatky za zábor veřejného prostranství, něco stojí nájemné, někde se také musí parkovat. A pokud to je na obecním, opět to zpoplatníme – kreativitě se meze nekladou. Což by tak trochu vysvětlovalo následující skutečnost.

Policie v malé vísce v posledním modelu hybridní Toyoty

Když totiž kolem mne projela obecní policie onoho „městečka/tržiště“ na hranicích, nejela v ničem jiném než v posledním modelu hybridní Toyoty C-HR. Velmi „fešácky“ polepené, za volantem a na sedadle spolujezdce dva strážníci jako zkopírovaní z amerického filmu o policajtech a gangsterech. Až jsem se musel usmát. Aha, tady tedy končí všechny ty peníze vybrané od vietnamských stánkařů. To však ještě pořád není nic proti tomu, čím jezdí v Bohdanči.

iZdroj fotografie: Toyota

Je přitom zajímavé, že mnohé jiné obce jsou vůbec rády, že dají horko těžko peníze na vůbec nějakou obecní policii, která si pak musí vystačit s „olítanou“ Octavií. V tom lepším případě, ani Fabia ale nebývá výjimkou. Dá se to pochopit, rajon podobných hlídek tvoří přinejlepším několik kilometrů čtverečních a drtivou většinu času by se jejich práce dala nazvat „monitorovací patrolou“. Zkrátka jezdit, dívat se kolem sebe, občas udělit pokutu za parkování, řešit stížnosti občanů na rušení veřejného klidu.

Lázně Bohdaneč a Dodge Charger Pursuit, V8 5,7 HEMI

Nic, co by Octavia nezvládla. V Bohdanči však musí být pravděpodobně starosta a velitel městské policie fandové do amerických policejních reálií. K již tak výjimečnému Dodgi Charger totiž nedávno přibyla ještě jeho silnější verze: Dodge Charger Pursuit s osmiválcem 5,7 HEMI o výkonu 370 koní a točivém momentu 395 Nm. To jsou hodnoty, jimž se v zásadě jakékoli vozidlo Policie ČR ani neblíží, pokud tedy posuzujeme běžné, hlídkové vozy.

iZdroj fotografie: MP Bohdaneč

Dodge Charger Pursuit V8 5,7 HEMI – základní data

  • 5.7L HEMI® VVT V8 s technologií vypínání jedné řady válců (Fuel Saver Technology)
  • 370 koní / 5 250 ot./min
  • 395 Nm / 4 200 ot./min
  • Pětistupňová automatická převodovka
  • Pohon zadních kol
  • Zrychlení z 0–96 km/h (0–60 mil/h): 6,4 s
  • Maximální rychlost: 249 km/h

Vozidlo bylo zakoupené přímo v policejní úpravě z USA s lehce poškozeným blatníkem. Rám Chargeru je vyroben z vysokopevnostní oceli, ve dveřích je instalována balistická ochrana proti střelným zbraním. Pětimístný sedan je vybavený policejní konzolí Mopar, která pojme komunikační přístroje, výztuhu pro umístění dalších doplňků, odolná látková sedadla spolu se zadní lavici z vinylu a volitelnou bezpečnostní přepážkou mezi předními a zadními sedadly.

iZdroj fotografie: MP Bohdaneč

Bezpečnostní přepážka coby pomocník při transportu pachatelů

Tu má i vozidlo bohdanečské městské policie, neb celkový počet strážníků je velmi malý a hlídky jsou často jednočlenné, maximálně dvoučlenné. Při transportu potenciálních pachatelů tedy není nutno k nim dozadu dávat doprovod, o bezpečí strážníků se tak postará právě tato přepážka. Jinými slovy, tady jste (alespoň co se auta týče) v nefalšovaném americkém filmu. A policisté od PČR jim mohou tak maximálně závidět. Co myslíte, nebylo by na čase podobnými vozidly vybavit i naši státní policii? Nejenom tu městskou v Bohdanči?

Neměla by něčím podobným jezdit i státní policie?

Diskuze Vstoupit do diskuze
106 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články