Povinná změna pro řidiče v roce 2024: Systém zachytil už 119 221 aut. Týká se ale všech, za nedodržení hrozí pokuta 50 000 Kč

Digitalizace nefunguje, stejně s přepisem musíte na úřad. Méně papírovaní vystřídaly problémy s chybějícími technickými údaji.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Na začátku roku 2024 nastala v České republice zásadní změna, která zasáhla miliony řidičů a majitelů osobních automobilů. V rámci nových pravidel došlo ke zrušení velkých technických průkazů. To s sebou přineslo nové povinnosti. A také riziko vysokých pokut pro ty, kdo neplní stanovené podmínky. Celý systém, jehož cílem je zjednodušení a digitalizace evidence vozidel, má řadu kritických nedostatků.

Digitalizace je v plném proudu, nicméně nese s sebou problémy

Ty od ledna působí mezi motoristy komplikace a frustraci. Jednou z největších změn, které se týkají prakticky všech řidičů, je tedy nahrazení tradičních velkých technických průkazů jedním kompaktním dokladem. Nový formát zahrnuje pouze základní technické údaje o vozidle. Jinak řečeno, podrobnosti, které byly dříve snadno dostupné v papírovém dokumentu, jsou nyní dostupné pouze elektronicky.

i

Pokud tedy řidič potřebuje přístup k těmto údajům, musí se přihlásit online prostřednictvím Portálu dopravy, Portálu občana nebo aplikace eTechničák. Už tohle je pro mě nepřijatelné. Nenávidím to, jsem z toho úplně na prášky. Autům se věnuji profesionálně, na denní bázi potřebuji řešit detaily a technické údaje. Pokud mám auto bez velkého technického průkazu, jsem v podstatě nahraný. Tohle skutečně vymyslel inteligent s velkým I.

Nové digitální SPZ už jsou oficiálně v oběhu: Jaké benefity řidiči dávají, kolik stojí, jak vypadají? Toto je budoucnost nejen v ČR

Posun směrem k digitalizaci vyvolává otázky ohledně dostupnosti informací pro všechny řidiče. Zejména pro ty, kteří nejsou „online“. Pro mnoho lidí, zejména starších řidičů, může být nutnost používat internet k získání základních informací o vozidle značně problematická. Ačkoli je možné na úřadě požádat o výpis údajů, jedná se o další krok navíc, který vyžaduje osobní návštěvu. Pokud tady se problémy digitalizace daly schovat, kamuflovat a nepřiznat.

Kdo něco potřebuje, musí být online. Senioři mají docela strach

V kontextu průšvihu, kterými je digitalizace ohledně nemovitostí, se ukazuje, že ani tady to vláda nezvládla. Bartoš je přesto dál ve svém teplém a dobře placeném křesle. To to nikomu nevadí? Zároveň se změnou přišlo i riziko vysokých pokut. Nedojde-li ke změně údajů v registru vozidel, jako je například prodej automobilu, je nutné provést aktualizaci těchto informací v systému. Při neprovedení tohoto kroku hrozí majiteli auta pokuta až 50 000 Kč.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Velký technický průkaz zůstává každému, dokud ovšem nebude muset něco s autem řešit. Co si pod tím „něco“ ale představit konkrétně? Pokud řidič neprovádí žádné změny, jeho stávající velký technický průkaz zůstává v platnosti a není nutné ho měnit. Nicméně pokud dojde k jakékoliv změně, jako je koupě ojetého vozu nebo úprava technických údajů, je třeba počítat s tím, že úřady původní velký technický průkaz odeberou.

Velký techničák je minulostí, data už najdete jenom na internetu

Údaje budou zapsány do systému a nový majitel dostane nový doklad, který je ve formátu bývalého malého technického průkazu. Pokud však majitel vozu trvá na tom, že chce svůj původní doklad zpět, může požádat úředníka o jeho vrácení. Tento doklad bude označen razítkem „Zrušeno“ a oříznutím rohu se stane neplatným. Ale zůstane majiteli. Nový systém přináší i další nevýhody, které mohou řidiče nepříjemně překvapit. Jednou z nich je ztráta přehlednosti o předchozích majitelích vozu.

iZdroj fotografie: MD ČR, Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz

Zatímco ve starém velkém technickém průkazu byly tyto informace snadno dostupné, nový doklad je neobsahuje. To znamená, že při koupi ojetého vozidla může být nový majitel snadno uveden v omyl, pokud věří, že auto mělo pouze jednoho předchozího majitele, i když ve skutečnosti jich mohlo být několik. Dále se změna dotkla i zaznamenávání technických prohlídek. Zatímco dříve byly tyto údaje zapisovány přímo do velkého technického průkazu, nyní je k dispozici pouze nálepka na registrační značce. Ta uvádí měsíc a rok příští prohlídky.

Běžný člověk v digitalizaci moc výhod nenajde, policie ano

Přesné datum si řidič musí zapamatovat nebo uchovávat v protokolu z STK. To opět znamená, že bez papírového dokumentu se řidič neobejde. To do určité míry popírá záměr celého systému. Jak jsem říkal – a Bartoš tam pořád sedí. Změny v systému technických průkazů přinášejí smíšené pocity. A to říkám hodně kulantně. Zatímco digitalizace může přinést určité výhody, jako je rychlejší přístup k údajům pro policii nebo snížení papírování, pro mnoho řidičů znamená ztrátu jednoduchého přístupu k informacím. Navíc je zde riziko, že ti, kteří nebudou včas informováni o nutnosti provést změny v registru vozidel, neuniknou pokutám.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Podle statistik bylo za první půlrok letos registrováno 119 221 nových aut. Tedy těch, která už automaticky nemají velký technický průkaz. A řidiči jen tuší podrobnosti o technických datech. Na závěr chci zdůraznit, že i přes veškeré změny zůstává povinností každého řidiče zajistit, že údaje o jeho vozidle jsou aktuální a správné. To znamená, že při jakékoliv změně vlastnictví vozidla je třeba neprodleně informovat úřady a provést potřebné úpravy v registru. Neplnění této povinnosti může mít za následek nejen finanční sankce, ale také komplikace při budoucích technických kontrolách nebo prodeji auta.

Je digitalizace pro lidi?

Diskuze Vstoupit do diskuze
112 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články